Haartmanin ja Malmin päivystysten ensimmäinen viikko osana HUSia
Haartmanin sairaalan päivystyksen toiminta hidastui jonkin verran alkuviikosta. Ruuhkaa aiheutti muun muassa uuteen potilastietojärjestelmään siirtyminen ja uusien tietokoneiden asennus päivystyksen toimiessa samanaikaisesti.
Uusi potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön Haartmanin sairaalassa 7. tammikuuta ja Malmin sairaalassa vuorokautta myöhemmin. HUS varautui muutokseen lisäämällä henkilökuntaa päivystyksiin sekä tietohallinnon tukitoimiin.
– Ensimmäisen vuorokauden aikana Haartmanin sairaalan päivystyksessä näkyi viivettä hoitoon pääsyssä. Potilaat suhtautuivat tilanteeseen kuitenkin valtaosin ymmärtäväisesti, kertoo ylilääkäri Timo Suonsyrjä HUSista.
Malmin sairaalassa uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto ja tietokoneiden asennus sujuivat nopeammin, mutta päivystys ruuhkautui tavallista enemmän runsaiden potilasmäärien vuoksi.
Vilkas viikko
Potilaita molemmissa päivystyksissä on ollut runsaasti koko viikon ajan, mutta suvantovaiheitakin on koettu. Kummankin sairaalan päivystyksessä on ollut yli 1300 potilaskäyntiä viikon aikana. Lisäystä viime vuoden vastaavaan aikaan on ollut noin viisi prosenttia.
– Päivystystoimintojen siirto on ymmärrettävästi kuormittanut kiireisten päivystysten henkilökuntaa entisestään, mutta kaikki potilaat on saatu hoidettua potilasturvallisuuden vaarantumatta, toteaa Timo Suonsyrjä.
Päivystyspoliklinikoiden ja valvontaosastojen lisäksi HUSin vastuulle siirtyivät myös Haartmanin ja Malmin sairaaloiden yhteensä kuusi sisätautiosastoa. Osastojen siirtyminen osaksi yliopistollista sairaalaa sujui hyvin.
– Potilaiden siirtyminen päivystyksestä jatkohoitoon osastoille ja eri sairaaloihin on sujunut tavanomaiseen tapaan, kertoo HUSin Sisätautien ja kuntoutuksen toimialajohtaja Jukka Louhija.
HUS on sitoutunut kehittämään toimintaa pitkäjänteisesti
Helsingin kaupungin päivystystoimintojen siirto HUSille pohjautuu vuonna 2017 voimaan tulleeseen päivystysasetukseen, joka edellyttää, että ympärivuorokautinen päivystys on järjestettävä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksenä. Helsingin kaupungin päivystystoiminnot siirtyivät HUSille sellaisenaan.
– Lähdemme kehittämään päivystysten toimintaa pitkäjänteisesti. Nyt kun perusterveydenhuollon päivystys ja erikoissairaanhoidon päivystys toimivat samassa organisaatiossa voimme jatkossa sujuvammin tarjota päivystyspotilaille keskeisten erikoisalojen palveluja, toteaa toimialajohtaja Maaret Castrén HUS Akuutista.
Haartmanin ja Malmin sairaalan päivystyksissä hoidetaan vuosittain yhteensä lähes 200 000 potilasta. Päivystystoimintojen integraation yhteydessä HUSin palvelukseen siirtyi Helsingin kaupungilta yli 500 työntekijää.
Päivystysapu 116 117 – ohjausta ja neuvontaa
Päivystykseen hakeutuvien potilaiden avuksi on Uudellamaalla otettu käyttöön Päivystysapu 116117 - palvelunumero, jonne tulee soittaa ennen päivystykseen hakeutumista. Maksuttomassa numerossa vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka antavat neuvoja ja opastavat palvelujen pariin.
Yhteyshenkilöt
Maaret Castrén, toimialajohtaja, HUS Akuutti, maaret.castren@hus.fi, 050 4525061
Jukka Louhija, toimialajohtaja, HUS Sisätaudit ja kuntoutus, jukka.louhija@hus.fi, 050 4497524
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS – Vaikuttavinta hoitoa
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
En ny upptäckt av en genetisk defekt löste gåtan om allvarlig mononukleos28.3.2024 09:35:39 EET | Tiedote
En ny ärftlig sjukdom som tar sig uttryck i kraftig mononukleos hittades hos finländare. Den genetiska defekten kan leda till behandling av många olika sjukdomar.
Uusi geenivirhelöytö ratkaisi vakavan mononukleoosin arvoitusta28.3.2024 09:35:39 EET | Tiedote
Suomalaisilta löydettiin uusi perinnöllinen sairaus, joka ilmenee rajuna mononukleoosina. Geenivirhe voi johdattaa monien eri sairauksien hoitoihin.
New gene defect discovery helps to unlock the mystery of severe infectious mononucleosis28.3.2024 09:35:39 EET | Press release
A new hereditary disease was found in Finns, which manifests as severe infectious mononucleosis. The genetic defect can lead to the treatment of many different diseases.
Syöpään sairastuneille apua sairastumiskriisin27.3.2024 13:53:19 EET | Tiedote
HUSin Psykiatriassa on kehitetty syöpään sairastuneille sairastumiskriisiin liittyvä terapeutin tukema digitaalinen hoito-ohjelma.
Artificiell intelligens hjälper oss identifiera frakturer, bentumörer och nekroser från röntgenbilder27.3.2024 09:11:25 EET | Tiedote
Algoritmerna för djupinlärning är snabbt på väg att inta en central roll i klassificering som rör medicinsk bildkategorisering och diagnostik. Tre artiklar från HUS handkirurgi som publicerats i internationellt referentgranskade tidningar lyfter fram möjligheterna med artificiell intelligens då det gäller att förbättra patientvården.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme