Haaste on heitetty: nuorille entistä parempia TET-kokemuksia

Työelämään tutustuminen eli TET-jakso on monelle nuorelle ensikosketus työelämään. Talous ja nuoret TAT ja S-ryhmä haastavat suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-harjoitteluiden avulla myönteisen kuvan työelämästä.

Peruskoulun kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla järjestettävä TET on koettu niin hyväksi tavaksi kasvattaa ymmärrystä työelämästä, että se on otettu käyttöön myös joissain lukioissa. Nuorten työelämätaidot kehittyvät parhaiten aidossa ympäristössä.

- TET-paikan tarjoaminen on osa sosiaalista vastuullisuutta siinä missä kesätyötkin. Työnantajilla on tuhannen taalan paikka houkutella nuori omalle alalle tarjoamalla onnistunut TET-kokemus, sanoo TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen.

- Parempi TET-kokemus syntyy pienistä asioista. Otetaan nuori osaksi työyhteisöä, perehdytetään hänet kunnolla, annetaan mahdollisuus kysellä ja tutustua erilaisiin työtehtäviin ja urapolkuihin ja muistetaan myös antaa hänelle palautetta, Lehtinen jatkaa.

TET-jakso on ollut osa peruskoulua sen synnystä lähtien. Nyt jo nelikymppinen TET on uudistunut – nykyään nuorten on mahdollista mennä TETiin yksin tai pienellä porukalla, tekemään perustyötä tai innovoimaan ja mennä tuttuun paikkaan tai löytää uusia mahdollisuuksia esimerkiksi järjestökentältä. Ennen kaikkea nuoria kannustetaan entistä enemmän miettimään TET-paikkaa myös kesätöiden näkökulmasta.

- Nuorella on erinomainen mahdollisuus napata kesätyöpaikka TET-jaksolta. Kukapa ei haluaisi palkata kesäksi innokkaaksi ja luotettavaksi työntekijäksi osoittautunutta nuorta, joka on oppinut TETin aikana tuntemaan talon käytännöt, sanoo SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula.

TAT ja S-ryhmä haastavat yhdessä kaikki suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-paikkoja ja antamaan TETissä myönteisen kuvan työelämästä. Kaupan ala on perinteisesti kiinnostanut nuoria ja S-ryhmä on varmasti yksi Suomen suurimpia TET-kokemusten tarjoajia, sillä S-ryhmän toimipaikoissa työelämään tutustuu arviolta yli 10 000 nuorta vuosittain.

- Kaupan ala todella on silta työelämään, opetammehan työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista. Rooli on hyvin vastuullinen. Osana Nuori Mieli Työssä -hankettamme selvitimme, mitä odotuksia nuorilla työelämälle on, ja kannustus sekä palautteen saaminen nousivat odotuksissa selvästi esiin. Parhaimmillaan TET tsemppaakin nuorta uskomaan omiin kykyihinsä ja pohjustaa hyvän ammatillisen itsetunnon syntyä, Nikula sanoo.

TATin ja S-ryhmän kampanjan tavoitteena on varmistaa mahdollisimman monelle nuorelle hyvä kokemus työelämästä onnistuneen TET-kokemuksen avulla. Samalla nuoria halutaan kannustaa pohtimaan omaa työelämäpolkua askeleen pidemmälle ja suoriutumaan TETistä niin hyvin, että kesätyöpaikan saaminen on helpompaa. Työnantajia voi haastaa mukaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #parempiTET.

Tutustu erilaisiin TET-malleihin: kunkoululoppuu.fi/tet

Susa Nikula
henkilöstöjohtaja, S-ryhmä
susa.nikula@sok.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.