Haaste on heitetty: nuorille entistä parempia TET-kokemuksia

Työelämään tutustuminen eli TET-jakso on monelle nuorelle ensikosketus työelämään. Talous ja nuoret TAT ja S-ryhmä haastavat suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-harjoitteluiden avulla myönteisen kuvan työelämästä.

Peruskoulun kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla järjestettävä TET on koettu niin hyväksi tavaksi kasvattaa ymmärrystä työelämästä, että se on otettu käyttöön myös joissain lukioissa. Nuorten työelämätaidot kehittyvät parhaiten aidossa ympäristössä.

- TET-paikan tarjoaminen on osa sosiaalista vastuullisuutta siinä missä kesätyötkin. Työnantajilla on tuhannen taalan paikka houkutella nuori omalle alalle tarjoamalla onnistunut TET-kokemus, sanoo TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen.

- Parempi TET-kokemus syntyy pienistä asioista. Otetaan nuori osaksi työyhteisöä, perehdytetään hänet kunnolla, annetaan mahdollisuus kysellä ja tutustua erilaisiin työtehtäviin ja urapolkuihin ja muistetaan myös antaa hänelle palautetta, Lehtinen jatkaa.

TET-jakso on ollut osa peruskoulua sen synnystä lähtien. Nyt jo nelikymppinen TET on uudistunut – nykyään nuorten on mahdollista mennä TETiin yksin tai pienellä porukalla, tekemään perustyötä tai innovoimaan ja mennä tuttuun paikkaan tai löytää uusia mahdollisuuksia esimerkiksi järjestökentältä. Ennen kaikkea nuoria kannustetaan entistä enemmän miettimään TET-paikkaa myös kesätöiden näkökulmasta.

- Nuorella on erinomainen mahdollisuus napata kesätyöpaikka TET-jaksolta. Kukapa ei haluaisi palkata kesäksi innokkaaksi ja luotettavaksi työntekijäksi osoittautunutta nuorta, joka on oppinut TETin aikana tuntemaan talon käytännöt, sanoo SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula.

TAT ja S-ryhmä haastavat yhdessä kaikki suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-paikkoja ja antamaan TETissä myönteisen kuvan työelämästä. Kaupan ala on perinteisesti kiinnostanut nuoria ja S-ryhmä on varmasti yksi Suomen suurimpia TET-kokemusten tarjoajia, sillä S-ryhmän toimipaikoissa työelämään tutustuu arviolta yli 10 000 nuorta vuosittain.

- Kaupan ala todella on silta työelämään, opetammehan työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista. Rooli on hyvin vastuullinen. Osana Nuori Mieli Työssä -hankettamme selvitimme, mitä odotuksia nuorilla työelämälle on, ja kannustus sekä palautteen saaminen nousivat odotuksissa selvästi esiin. Parhaimmillaan TET tsemppaakin nuorta uskomaan omiin kykyihinsä ja pohjustaa hyvän ammatillisen itsetunnon syntyä, Nikula sanoo.

TATin ja S-ryhmän kampanjan tavoitteena on varmistaa mahdollisimman monelle nuorelle hyvä kokemus työelämästä onnistuneen TET-kokemuksen avulla. Samalla nuoria halutaan kannustaa pohtimaan omaa työelämäpolkua askeleen pidemmälle ja suoriutumaan TETistä niin hyvin, että kesätyöpaikan saaminen on helpompaa. Työnantajia voi haastaa mukaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #parempiTET.

Tutustu erilaisiin TET-malleihin: kunkoululoppuu.fi/tet

Susa Nikula
henkilöstöjohtaja, S-ryhmä
susa.nikula@sok.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.