Haaste on heitetty: nuorille entistä parempia TET-kokemuksia

Työelämään tutustuminen eli TET-jakso on monelle nuorelle ensikosketus työelämään. Talous ja nuoret TAT ja S-ryhmä haastavat suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-harjoitteluiden avulla myönteisen kuvan työelämästä.

Peruskoulun kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla järjestettävä TET on koettu niin hyväksi tavaksi kasvattaa ymmärrystä työelämästä, että se on otettu käyttöön myös joissain lukioissa. Nuorten työelämätaidot kehittyvät parhaiten aidossa ympäristössä.

- TET-paikan tarjoaminen on osa sosiaalista vastuullisuutta siinä missä kesätyötkin. Työnantajilla on tuhannen taalan paikka houkutella nuori omalle alalle tarjoamalla onnistunut TET-kokemus, sanoo TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen.

- Parempi TET-kokemus syntyy pienistä asioista. Otetaan nuori osaksi työyhteisöä, perehdytetään hänet kunnolla, annetaan mahdollisuus kysellä ja tutustua erilaisiin työtehtäviin ja urapolkuihin ja muistetaan myös antaa hänelle palautetta, Lehtinen jatkaa.

TET-jakso on ollut osa peruskoulua sen synnystä lähtien. Nyt jo nelikymppinen TET on uudistunut – nykyään nuorten on mahdollista mennä TETiin yksin tai pienellä porukalla, tekemään perustyötä tai innovoimaan ja mennä tuttuun paikkaan tai löytää uusia mahdollisuuksia esimerkiksi järjestökentältä. Ennen kaikkea nuoria kannustetaan entistä enemmän miettimään TET-paikkaa myös kesätöiden näkökulmasta.

- Nuorella on erinomainen mahdollisuus napata kesätyöpaikka TET-jaksolta. Kukapa ei haluaisi palkata kesäksi innokkaaksi ja luotettavaksi työntekijäksi osoittautunutta nuorta, joka on oppinut TETin aikana tuntemaan talon käytännöt, sanoo SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula.

TAT ja S-ryhmä haastavat yhdessä kaikki suomalaiset työnantajat tarjoamaan nuorille TET-paikkoja ja antamaan TETissä myönteisen kuvan työelämästä. Kaupan ala on perinteisesti kiinnostanut nuoria ja S-ryhmä on varmasti yksi Suomen suurimpia TET-kokemusten tarjoajia, sillä S-ryhmän toimipaikoissa työelämään tutustuu arviolta yli 10 000 nuorta vuosittain.

- Kaupan ala todella on silta työelämään, opetammehan työelämätaitoja isolle osalle suomalaisnuorista. Rooli on hyvin vastuullinen. Osana Nuori Mieli Työssä -hankettamme selvitimme, mitä odotuksia nuorilla työelämälle on, ja kannustus sekä palautteen saaminen nousivat odotuksissa selvästi esiin. Parhaimmillaan TET tsemppaakin nuorta uskomaan omiin kykyihinsä ja pohjustaa hyvän ammatillisen itsetunnon syntyä, Nikula sanoo.

TATin ja S-ryhmän kampanjan tavoitteena on varmistaa mahdollisimman monelle nuorelle hyvä kokemus työelämästä onnistuneen TET-kokemuksen avulla. Samalla nuoria halutaan kannustaa pohtimaan omaa työelämäpolkua askeleen pidemmälle ja suoriutumaan TETistä niin hyvin, että kesätyöpaikan saaminen on helpompaa. Työnantajia voi haastaa mukaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #parempiTET.

Tutustu erilaisiin TET-malleihin: kunkoululoppuu.fi/tet

Susa Nikula
henkilöstöjohtaja, S-ryhmä
susa.nikula@sok.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja.

Uskalla Yrittää 2024: Yrittäjyyskilpailun finaaliin jatkaa Kainuusta kolme nuorten tiimiä28.2.2024 16:31:35 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Kainuun aluetapahtumaan osallistui 28. helmikuuta 2024 yhteensä 26 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 70 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta kolme yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Prismassa.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueelta kuusi yritystä jatkaa finaaliin22.2.2024 18:02:10 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Oulun aluetapahtumaan osallistui 22. helmikuuta 2024 yhteensä 35 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja noin 100 nuorta. Yritysmaailman ja opetusalan asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 6 yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Valkeassa.