Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Kirja inspiroi ja tarjoaa valmiita ideoita kulttuuri-, luonto- ja kaupunkimatkoihin Suomessa ja Euroopassa. Kelolan omien ja kirjaa varten haastateltujen reissaajien matkakertomusten ja vinkkilistojen lisäksi Vaihtuvia maisemia pohtii matkustamisen ekologisia ja eettisiä kysymyksiä, kuten

• Miten matkustamisen päästölaskelmiin pitäisi suhtautua?
  • Mikä on paras tapa hyvittää oman lennon päästöt?

Ei vaihtoehto lentämiselle, vaan ihmiselle ominainen tapa liikkua

Vaihtuvia maisemia muistuttaa, että lentokenttiin perustuva tapa katsoa karttaa on verrattain uusi. Esimerkiksi 1900-luvun vaihteessa reittejä ohjasivat rautatieasemat ja satamat.

”Tämänhetkisessä maata pitkin matkustamisen trendissä ei siis ole kyse jostain saavuttamattomasta tulevaisuuden utopiasta, vaan arkisesta, ihmiselle ominaisesta tavasta liikkua”, Kelola kirjoittaa kirjan alkusanoissa.

Kirjan lähtökohtana ei ole lentohäpeä vaan innostaa kokeilemaan uutta.

"Syyllistämisen ja leimaamisen sijaan uskon hyvien ideoiden ja esimerkin voimaan, varsinkin jos tavoitteena on pysyvä muutos”.

Kelola on kirjaa tehdessään syttynyt innosta kuunnellessaan haastattelemiensa reissaajien suosituksia.

”Niiden pohjalta olen laittanut jo monta maata pitkin -suunnitelmaa hautumaan ja odottamaan aikaa, jolloin kesken kirjan teon alkanut koronapandemia hellittää ja matkustaminen jälleen vapautuu. Siihen asti lohtua tuo juuri haaveilu.”

Kati Kelola (s. 1973) on toimittaja, joka työskenteli aiemmin matkailulehti Mondon päätoimittajana. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus matkailuaiheista ja hän on toinen Vastuullisen matkailijan käsikirjan (2009) tekijöistä. Vapaana toimittajana Kelola kirjoittaa muun muassa Imageen ja toimii Yle uutisten kolumnistina.

Kati Kelola: Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun

Äänikirja ilmestyy 15.3., lukijana Vilma Melasniemi

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.