Habita LKV

Habitan toiminta Afrikassa laajenee - Uusin toimisto avattu Ghanaan

Habita on laajentanut kiinteistönvälitystään Ghanan pääkaupunkiin Accraan, jossa asuu yli 2,5 miljoonaa asukasta. Kyseessä on jo toinen maa Afrikassa, sillä Habita toimii myös Gambiassa.

Habita International Estates Oy Ltd:n toimitujohtaja Jari Gardziella

Ghana on yksi maailman nopeimmin kasvavia talouksia. Maailmanpankki arvioi talouskasvun tänä vuonna kiihtyvän edellisvuodesta. Vuonna 2018 talouskasvu oli 6,3 % ja tämän vuoden arvio on 7,6 %. Vahva talouskasvu perustuu teollisuussektorin laajenemiseen ja erityisesti kaivosteollisuuteen, öljyyn sekä maatalouteen.

Habitan kansainvälinen kasvu on alusta lähtien perustunut siihen, että haemme rohkeasti myös neitseellisiä markkinoita, joissa näemme kasvupotentiaalia. Lisäksi suomalainen tapa rakentaa liiketoimintaa ja välittää kiinteistöjä tuo vakautta ja luotettavuutta kiinteistönomistajille markkinoilla, joissa bisneskäytänteet ovat kirjavia ja osin läpinäkymättömiä”, sanoo hiljattain Ghanasta palannut Habita Internationalin toimitusjohtaja Jari Gardziella.

”Ghana on yksi Afrikan suurista menestystarinoista. Maan vakaa demokratia mahdollistaa sen nopean kehityksen. Accran kaupunkikuvassa näkyy valtava määrä nostokurkia, mikä kertoo, että kaupungissa rakennetaan nyt paljon”, Gardziella jatkaa.

Ghanan kiinteistömarkkinat eroavat Gardziellan mukaan huomattavasti Gambiasta. Siinä missä suomalaiset ja eurooppalaiset lomailijat hankkivat Gambiasta vapaa-ajanasuntoja, on Ghana houkutteleva erityisesti asuntosijoittajille. Ghanassa ripeästi kehittyvä talous tarjoaa sijoittajille kohtalaista arvonnousua. Maassa on myös hyvin toimivat manageerauspalvelut, jotka tarjoavat kiinteistösijoittajille vuokraus- ja muita kiinteistöpalveluita.

Habitan toiminta perustuu jokaisessa toimipisteessä maasta riippumatta samanlaiseen konseptiin. Suomalaisen konseptin etu ostajalla ja myyjälle on välittäjän vahva vastuu.

Ghanassa on iso markkina afrikkalaisille sijoittajille, jotka näkevät omaan maahansa sijoittamisen epävarmana, mutta esimerkiksi viisumien ja muiden syiden takia sijoitus halutaan tehdä omalle mantereelle. Ghanassa ulkomaisista sijoittajista suuri osa on ghanalaisia, jotka asuvat toisessa Afrikan maassa tai mantereen ulkopuolella Yhdysvalloissa. Myös englantilaiset, hollantilaiset, belgialaiset ja saksalaiset ovat löytäneet maan. Ghanassa asuu noin 30 miljoonaa asuakasta ja maan valtauskontona, noin 70 %:lla, on kristinusko.

Habita International Estates Oy Ltd
toimitusjohtaja Jari Gardziella, p. 050 4200 000, jari.gardziella@habita.com

Habita International Estates Oy Ltd:n toimitujohtaja Jari Gardziella
Sijoituskohde Accran keskustassa rakenteilla olevassa kerrostalossa.

Habita LKV
Elimäenkatu 17-19

Habita on Suomessa syntynyt, kansainväliseksi kasvanut yksityinen kiinteistöalan toimija, joka keskittyy asuntojen, toimitilojen ja yrityskiinteistöjen välitykseen. Toiminta alkoi Suomesta vuonna 1989.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Habita LKV