MessukeskusMessukeskus

Habitaren pop up -osastoina Tokyo Saikai ja Vaarnii

Jaa

Syksyn Habitaren pop up -osastoiksi ovat valikoituneet kotimainen Vaarnii sekä japanilainen Tokyo Saikai. Pop up -konsepti toteutetaan tapahtumassa nyt neljännen kerran. Habitare järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–19.92021.

Habitaren pop up -osastoista vastaavat syksyn tapahtumassa keväällä 2021 lanseerattu, kotimainen huonekaluyritys Vaarnii sekä japanilainen, astioita, ruokailuvälineitä ja kattaustarvikkeita valmistava Tokyo Saikai.

Huonekaluja valmistavan Vaarniin suunnittelu nojaa vahvasti suomalaiseen perinteeseen ja sen kansanomaiseen muotokieleen. Yrityksen nimeen onkin sulautettu suomalaiset sanat vaarna ja saarni. Vaarniin tuotteet valmistetaan Suomessa, kotimaisista materiaaleista, ja ne on suunniteltu laadukkaasti ja kestämään aikaa. Koko hankintaketju verkkosivuja myöten on läpinäkyvä.

”Uutena yrityksenä meille on ensisijaisen tärkeää, että tuotteemme nähdään ja niitä voi kokeilla. Tuotteemme ovat aika haastavia kuvattavia, sillä skaala ja öljyvahatun pinnan tuntu eivät kuvista välity. Samalla on hyvin mielenkiintoista kuulla alaa aktiivisesti seuraavilta tahoilta palautetta, miltä tämä kaikki oikeasti näyttää. Koemme Habitaren antavan meille hienon mahdollisuuden kertoa tarinaamme useille silmäpareille samalla kertaa”, toteaa Vaarniin perustaja ja toimitusjohtaja Antti Hirvonen.

Tokyo Saikain juuret ovat japanilaisessa posliinikaupunki Hasamissa. Yritys on erikoistunut suunnittelemaan ajatonta ja kestävää käyttökeramiikkaa sekä ruokailuvälineitä. Tokyo Saikai työllistää useita kansainvälisiä suunnittelijoita, ja yksi heistä on suomalainen suunnittelija Maija Puoskari. Hänen suunnittelemansa Nuppu-astiamallisto on yksi Tokyo Saikain pop upissa myynnissä olevista tuotesarjoista. Myös Tokyo Saikai perustuu paikalliseen valmistukseen ja aikaa kestävään designiin.

”Käynnissä olevan pandemian aikana huomiomme on keskittynyt yhä enemmän kotiin. Tämä muuttunut näkökulma on tuonut mukanaan mahdollisuuden pohtia syvällisemmin elämäntapaamme ja sitä, mistä kestävä, laadukas muotoilu muodostuu. Odotan, että voimme Habitaressa tehdä brändejämme tunnetuiksi suomalaisille asiakkaille ja esitellä futuristista ajatteluamme tuotteidemme kautta”, sanoo Tokyo Saikain Ayaka Tamaki.

”Viime vuosina paikallisuus on noussut uuteen arvoon. Lähituotannon merkitys ja tukeminen kiinnostaa läpi sukupolvien. Ruoan ja palvelujen lisäksi myös käyttötuotteiden paikallinen ja eettinen valmistus on noussut merkittäväksi arvoksi. On kuitenkin vielä pitkä matka siihen, että me voisimme taata työllistymisen perinteisillä aloilla ja erityisesti pienillä paikkakunnilla. Siihen tarvitaan Vaarniin ja Tokyo Saikain kaltaisia, moderneja yrityksiä, joiden tuotteiden muotokieli puhuttelee laajasti ja arvot nojaavat vahvasti omiin juuriin sekä kestävyyteen. Yhtälö ei ole helppo, mutta erittäin arvostettava. Perinteisen osaamisen ja tiedon häviäminen on globaali uhka, johon me kuluttajina voimme teoillamme vaikuttaa. Olemme todella iloisia Habitaressa, että kävijät tulevat tutustumaan syyskuussa näihin kahteen monelle uuteen toimijaan ja heidän upeisiin tuotteisiinsa”, toteaa Habitaren ohjelmajohtaja Laura Sarvilinna.

Habitaren pop up -osastot on toteutettu jo vuodesta 2017. Mukana ovat olleen MUJI, Minä Perhonen ja Alessi,

Lisätiedot: Taira Sjöblom-Tallus, Messukeskus, puh. 050 385 5482, taira.sjoblom-tallus@messukeskus.com

Habitare

Suomen suurin huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma Habitare järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–19.9.2021. Habitare tarjoaa elämyksiä ja ideoita sisustamisesta sekä kodin ja tilojen toiminnallisuudesta ja visuaalisuudesta. Habitare tuo esiin uuden suunnittelijapolven ajatuksia ja töitä sekä herättää keskustelua. Tänä vuonna Habitaren kansainvälinen ystävä on Joseph Grima. www.habitare.fi | @HabitareFair | www.facebook.com/habitare | #habitare2021

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. Messukeskuksen tapahtumissa vieraili vuonna 2019 1,1 miljoonaa vierasta. | Messukeskus – sata vuotta tapahtumien keskipisteessä | www.messukeskus.com | #messukeskus | twitter.com/messukeskus 

Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses with 1,1 million visitors annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services, including live, virtual and hybrid events. | Messukeskus – A century in the centre of events | www.messukeskus.com | #messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme