Haettavana rahoitusta porotalouden ja luontaiselinkeinojen sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa koskevien tutkimusten ja selvitysten tekemiseen (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Lapin ELY-keskus ottaa vastaan tutkimushankehakemuksia, jotka edistävät porotaloutta ja luontaiselinkeinoja sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa tai tuottavat tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimusrahoitusta voi hakea ajalla 13.3.–30.4.2023.
Kuva: Hannu Linjakumpu / Lapin ELY-keskus.

Rahoitusta voidaan myöntää yksityis- ja julkisoikeudelliselle yhteisölle ja säätiölle. Rahoitusta voidaan myöntää poikkeustapauksessa luonnolliselle henkilölle (esimerkiksi vähäisenä apurahana).

Tutkimusrahoitusta voidaan myöntää porotaloutta ja luontaiselinkeinoja koskevien taloudellisten, sosiaalisten, teknisten, ympäristöllisten, hallinnollisten ja oikeudellisten kysymysten tutkimukseen ja selvittelyyn. Lisäksi rahoitusta voidaan myöntää kilpailu- ja koerakennustoimintaan sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa koskevien tutkimusten ja selvitysten tekemiseen.

Tutkimuksen painopisteet vuonna 2023 ovat

1. Porotalouden taloudelliset vaikutukset ja haasteet yksityisen elinkeinoharjoittajan toiminnan kannalta ja niiden hallinta.
  2. Porojen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen; kuten loislääkintää edistämällä ja kehittämällä uusia käytäntöjä.
  3. Porotalouden markkinavoiman kehittämistarpeet ja -mahdollisuudet.
  4. Kolttakulttuurin, koltta-alueen ja luontaiselinkeinojen elinvoimaisuus sekä perinteiset elinkeinot ja muun maankäytön luomat haasteet.

Tutkimusrahoitusta ei myönnetä sellaiseen toimenpiteeseen, jonka toteuttaminen on aloitettu ennen hakemuksen vireille tuloa.

Porotaloudella tarkoitetaan poronhoitolaissa tarkoitettua poronhoitoa. Luontaiselinkeinolla tarkoitetaan porotaloutta sekä muuta maataloutta. Muuksi maataloudeksi katsotaan tällöin muun luontaiselinkeinon ohella pienimuotoisesti harjoitettu tavanomainen maataloustuotanto, ammattimainen metsästys, marjastus ja sienestys sekä, lukuun ottamatta kalastusta ja metsätaloutta, muu luonnon jatkuvaan tuottokykyyn perustuvien luonnonvarojen hyödyntäminen.

Tutkimusmäärärahat myönnetään maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).

Tuen hakeminen

Tutkimusrahoitusta haetaan alla olevalla hakulomakkeella. Hakulomakkeelle laaditut hakemukset on toimitettava Lapin ELY-keskukseen viimeistään 30.4.2023 mennessä.

Allekirjoitettu hakemus tulee toimittaa ensisijaisesti sähköpostilla pdf-tiedostona osoitteeseen kirjaamo.lappi@ely-keskus.fi. Viestin otsikkoon hankkeen nimi. Hakemus voidaan toimittaa myös kirjepostina osoitteeseen Lapin ELY-keskus, PL 8060, 96101 Rovaniemi. Hakemuslomakkeeseen tulee liittää sivunumeroitu tutkimussuunnitelma liitteineen.

ELY-keskukseen kannattaa olla yhteydessä hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä, mikäli hankehaku herättää kysymyksiä.

Alempana Linkit-otsikon alla linkit hakuohjeisiin ja -lomakkeisiin. Hakulomakkeita saa myös Lapin ELY-keskuksesta.

Lisätietoja Lapin ELY-keskuksesta:

ryhmäpäällikkö Anne Ristioja, puh. 0295 037 118
ylitarkastaja Inka Ahonen. puh. 0295 037 096

Sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kuva: Hannu Linjakumpu / Lapin ELY-keskus.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.