Haglund & Lovén: Staran jatkettava vahvana liikelaitoksena

Helsinki päättää syksyn aikana kaupungin rakentamispalveluista vastaavan liikelaitos Staran tulevaisuudesta. Päätöksentekijöille esitetään, että neljännes Staran nykyisistä tehtävistä siirretään kilpailutuksen kautta yksityisten yritysten hoidettavaksi. Kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet Jape Lovén (sdp) ja Mia Haglund (vas) haluavat jatkaa Staran kehittämistä vahvana liikelaitoksena, nykyisen toiminnan laajuuteen perustuen ja rakentamis- ja ympäristönhoito-osaamista vahvistaen.

– Ulkoistusten sijaan Staran pitäisi antaa jatkaa oman toiminnan kehittämistä pitkäjänteisellä tavalla. Vasta vuodesta 2018 lähtien liikelaitoksena toiminut Stara on lyhyessä ajassa onnistunut kasvattamaan niin rakentamisen volyymia, liikevaihtoa kuin myös kannattavuuttaan Lovén ja Haglund huomauttaa.

Yhtenä perusteena kilpailutusten lisäämiselle on esitetty, että yksityisissä yrityksissä työtä voidaan teettää heikommin työehdoin ja siksi halvemmalla. Työehtojen heikentäminen säästöjen saavuttamiseksi ei kuulu vastuullisen työnantajan toimintaan.

– Stara on saanut kiitosta työntekijöiltä luotettavana ja vastuullisena työnantajana. Tästä ei tulisi rangaista. Pidämme tärkeinä myös liikelaitoksen harjoittamaa sosiaalista työllistämistä ja kesätyöntekijöiden palkkaamista, kommentoi Lovén ja Haglund.

Kaupungilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia valmius- ja varautumistehtävistä erilaisissa kriisitilanteissa. Näiden tehtävien kokonaisvastuu on siirretty yhteisellä sopimuksella Staralle. On selvää, että tämä velvoite nostaa myös Staralle kustannuksia. Lumisiin talviin tai öljyonnettomuuksiin varautuminen on kuitenkin kaupungin kokonaisedun näkökulmasta perusteltua.

Nykyisten tehtävien siirto merkittävien lisäulkoistusten kautta uhkaa Staran toimintakykyä varautumisvelvoitteen ylläpidossa ja Staran nykyisen kannattavuuden kehittämistyön jatkuvuutta samalla kun kaupunki hakee säästöjä hyödyntämällä heikompia työehtoja.

– Emme voineet kannattaa esitystä, jonka mukaan merkittävä osa Staran toiminnasta siirretään yksityisten toimijoiden hoidettavaksi. Esitimme kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa vaihtoehtoisen lausunnon Staran kehittämisen lähtökohdiksi, mutta se ei valitettavasti saavuttanut lautakunnan enemmistön kannatusta, Lovén ja Haglund kommentoivat.

Staran käsittely etenee nyt kaupunginhallitukseen ja tulee lopulta kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Lisätietoja:

Jape Lovén, 0504134013

Kaupunkiympäristölautakunnan jäsen, varavaltuutettu (SDP)

Mia Haglund, 050 563 7758

Kaupunkiympäristölautakunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu (vas)

SDP:n Heinäluoma: Asumisen ja maankäytön ohjelma vahvistaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa11.11.2020 19:03:09 EETTiedote

“Asumisen hinnat Helsingissä ovat viime vuosina jatkaneet nousuaan. Politiikan tehtävänä on mahdollistaa, että jokaisella on varaa asua Helsingissä, on sitten töissä ravintolassa, siivoojana tai kaupan myyjänä. SDP:n keskeinen tavoite kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamisesta nytkähti eteenpäin”, iloitsee Helsingin demareiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

SDP:n valtuustoryhmä: Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden11.11.2020 18:11:35 EETTiedote

Helsingin talousarvioneuvotteluissa on löydetty sopu valtuuston enemmistön kesken. Talousarviota on valmisteltu poikkeuksellisen vaativassa ja epävarmassa tilanteessa. Helsingin talous on kuitenkin kestävällä ja vakaalla pohjalla, ja siksi Helsinki pystyy kasvattamaan budjettiaan jopa talouskriisin keskellä. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettisopuun.