Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön.

Pumppaamon pumput paineistavat jätevettä viemäriverkostossa kohti jätevedenpuhdistamoa.

HSY:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 18.9.2020 vuonna 1983 rakennetun Ylästöntien pumppaamon uusimisen hankesuunnitelman. Sen kustannusarvio on 1,6 miljoonaa euroa  (alv 0%). Uuden pumppaamon tilavan imualtaan avulla voidaan viivyttää jätevettä nykyistä huomattavasti paremmin, joka auttaa jäteveden kapasiteetin hallintaa vika-, huolto- ja rankkasadetilanteissa.

- Ylästöntien pumppaamon saneeraus on hyvä esimerkki toimintavarmuuden ja ympäristön hyväksi tekemistämme investoinneista, toteaa toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Myös esimerkiksi Blominmäen puhdistamon rakentamisen yhteydessä tehdään merkittäviä verkosto- ja pumppaamomuutoksia Espoon alueella ja niiden yhteydessä voidaan ratkaista tulvaherkkien alueiden ongelmia, hän jatkaa.

Jätevedenpumppaamoita on saneerattu voimakkaasti viime vuosina ja niitä saneerataan edelleen useita vuosittain. Myös uusia pumppaamoita rakennetaan ja viemäriverkostoa uudistetaan jatkuvasti. Aikanaan rakennettua Helsingin kantakaupungin sekaviemäriverkostoa HSY muuttaa erillisverkostoksi investointiohjelmansa mukaisesti. Tätä toteutetaan yhteistyössä kaupungin kanssa.

HSY puhdistaa 1,2 miljoonan asukkaan jätevedet. Se tarkoittaa vuositasolla 130- 140 000 000 kuutiometriä eli keskimäärin 4 m3 jätevettä joka sekunti. Jäteveden keräämiseen pääkaupunkiseudulla tarvitaan 2900 km viemäriverkostoa sekä sen eri osissa sijaitsevaa 550 jätevedenpumppaamoa.

Jätevedenpumppaamoilta tai viemäriverkostosta karkaavien ylivuotojen keskeisimmät syyt ovat:
- tekniset toimintahäiriöt, joihin voidaan varautua esimerkiksi riskikartoituksilla ja niiden myötä korkeammalla ennakkohuoltojen kiertomäärällä, datapohjaisella verkoston seurannalla ja päivystysjärjestelyillä
- tukokset ovat myös tekninen toimintahäiriö ja niihin voidaan vaikuttaa ennakkohuolloilla sekä jokainen vedenkäyttäjä itse noudattamalla viemärietikettiä. Tietoa viemärietiketistä
- kapasiteetin riittämättömyys rankkasateiden tai voimakkaan lumen sulamisen aikaan, johon vastaus on investointi viemäri- ja pumppaamokapasiteettiin huomioiden alueen viemäröintitarpeet pitkällä aikavälillä.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 3484 841

Fosfori talteen jätevedestä ja vähemmän typpeä Itämereen30.11.2021 11:33:09 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistuksessa tarvitaan mekaanisia, kemiallisia ja biologisia menetelmiä, joiden avulla jätevedestä saadaan poistettua roskat sekä pääosa orgaanisesta aineesta, typestä ja fosforista. Tällä hetkellä on HSY:ssä on meneillään RAHI-hanke, jossa tutkitaan jäteveden ravinteiden ja hiilen kokonaisvaltaista talteenottoa ja kierrätystä sekä tuodaan teknologiat kohti käytännön sovelluksia. Jos jätevesi menisi sellaisenaan Suomenlahteen, sen sisältämät runsaat fosfori- ja typpiravinteet rehevöittäisivät voimakkaasti rannikkovesiämme. Tehokkaalla jätevedenpuhdistuksella suojelemme rannikkovesiämme ja Itämerta.

HSY:n hallituksen päätökset 19.11.202119.11.2021 10:41:05 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntie asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - Tikkurilan vanhan vesitornin purkaminen ja alueen ennallistaminen tilataan Fortum Waste Solutions Oy:ltä - laboratoriopalvelut jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon hankitaan MetropoliLab Oy:ltä - kalkkituotteet veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin hankitaan Nordkalk Oy Ab:ltä - urakoitsijaksi Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakentajanaukio - Alvarinaukio valittiin VM Suomalainen Oy - urakoitsijaksi Kivistö - Koillis-Espoo

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.11.202116.11.2021 15:04:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.11.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntien asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Tikkurilan vanhan vesitornin purku ja alueen ennallistaminen - laboratoriopalvelujen hankinta jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon - kalkkituotteiden hankinta veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakent

HSY ja Kierrätyskeskus edistävät yhdessä kiertotaloutta – uudenlainen palvelupiste aukeaa marraskuussa9.11.2021 08:43:00 EET | Tiedote

HSY ja Kierrätyskeskus aloittavat uuden kiertotaloutta edistävän yhteistyön marraskuussa. Vantaan Koivukylän Kierrätyskeskuksen yhteyteen avataan uusi Sortti-pienasema. Se helpottaa kaupunkilaisia pääsemään kätevästi eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Jos tavara ei kelpaa sellaisenaan uudelleenkäyttöön, sen voi jättää Sortti-pienasemalle hyödynnettäväksi raaka-aineena tai energiana.