Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön.

Pumppaamon pumput paineistavat jätevettä viemäriverkostossa kohti jätevedenpuhdistamoa.

HSY:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 18.9.2020 vuonna 1983 rakennetun Ylästöntien pumppaamon uusimisen hankesuunnitelman. Sen kustannusarvio on 1,6 miljoonaa euroa  (alv 0%). Uuden pumppaamon tilavan imualtaan avulla voidaan viivyttää jätevettä nykyistä huomattavasti paremmin, joka auttaa jäteveden kapasiteetin hallintaa vika-, huolto- ja rankkasadetilanteissa.

- Ylästöntien pumppaamon saneeraus on hyvä esimerkki toimintavarmuuden ja ympäristön hyväksi tekemistämme investoinneista, toteaa toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Myös esimerkiksi Blominmäen puhdistamon rakentamisen yhteydessä tehdään merkittäviä verkosto- ja pumppaamomuutoksia Espoon alueella ja niiden yhteydessä voidaan ratkaista tulvaherkkien alueiden ongelmia, hän jatkaa.

Jätevedenpumppaamoita on saneerattu voimakkaasti viime vuosina ja niitä saneerataan edelleen useita vuosittain. Myös uusia pumppaamoita rakennetaan ja viemäriverkostoa uudistetaan jatkuvasti. Aikanaan rakennettua Helsingin kantakaupungin sekaviemäriverkostoa HSY muuttaa erillisverkostoksi investointiohjelmansa mukaisesti. Tätä toteutetaan yhteistyössä kaupungin kanssa.

HSY puhdistaa 1,2 miljoonan asukkaan jätevedet. Se tarkoittaa vuositasolla 130- 140 000 000 kuutiometriä eli keskimäärin 4 m3 jätevettä joka sekunti. Jäteveden keräämiseen pääkaupunkiseudulla tarvitaan 2900 km viemäriverkostoa sekä sen eri osissa sijaitsevaa 550 jätevedenpumppaamoa.

Jätevedenpumppaamoilta tai viemäriverkostosta karkaavien ylivuotojen keskeisimmät syyt ovat:
- tekniset toimintahäiriöt, joihin voidaan varautua esimerkiksi riskikartoituksilla ja niiden myötä korkeammalla ennakkohuoltojen kiertomäärällä, datapohjaisella verkoston seurannalla ja päivystysjärjestelyillä
- tukokset ovat myös tekninen toimintahäiriö ja niihin voidaan vaikuttaa ennakkohuolloilla sekä jokainen vedenkäyttäjä itse noudattamalla viemärietikettiä. Tietoa viemärietiketistä
- kapasiteetin riittämättömyys rankkasateiden tai voimakkaan lumen sulamisen aikaan, johon vastaus on investointi viemäri- ja pumppaamokapasiteettiin huomioiden alueen viemäröintitarpeet pitkällä aikavälillä.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 3484 841

HSY:n hallituksen päätökset 9.10.20209.10.2020 12:19:08 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston 1.1.2021 alkaen ja seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalvelut hankintaan Baltic Bulk Oy:ltä - Otaniemen vesihuollon saneerauksen urakoitsijaksi välille Konemiehentie-Sähkömiehentie valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt