Hakaniemi saa ensimmäisen kattoterassinsa: Bistro O mat avaa uuden ravintolan Lyyra-kortteliin

Toisen linjan ja Porthaninkadun kulmaan rakentuvaan Lyyra-kortteliin on tulossa Hakaniemen ja Kallion alueen ensimmäinen kattoterassi, kun Bistro O mat avaa uuden ravintolan korttelin toimistotalon ylimpään kerrokseen. Ravintola avautuu loppukesästä 2023.
Lyyra-korttelin kattoterassilta avautuvat upeat näkymät Tokoinlahdelle, Helsingin keskustaan ja aina merelle asti. Kuva: Ylva / ARCO Architecture Company

Helsingin keskustassa on ollut jo pitkään mahdollista nauttia ravintolaillallisesta tai lasillisesta kaupungin kattojen yllä, mutta Pitkänsillan toiselta puolelta kattoterassit ovat toistaiseksi puuttuneet. Nyt keskustaa ja merta pääsee tähyilemään ensimmäistä kertaa uudesta näkökulmasta, kun Bistro O mat avaa uuden ravintolan Lyyra-korttelin toimistotalon 9. kerrokseen.

”Kaikille avoin kattoterassi ja ravintola täydentävät hienosti Hakaniemen palvelutarjontaa. Alue on hyvässä nosteessa: kauppahalli on saatu jälleen auki pitkän remontin jälkeen, ja Hakaniemen ja Kallion teatterit ja kulttuuri houkuttelevat ihmisiä”, iloitsee Ylvan vuokrauspäällikkö Maija Ryynänen.

Yrittäjäpariskunta Päivi ja Marko Palovaaran pyörittämä Bistro O mat toimii ennestään Tapiolassa ja Kirkkonummella. Lyyraan aukeava ravintola on ensimmäinen laatuaan Helsingissä.

”Kohde houkutteli meidät tänne. Olemme etsineet jo pitkään sopivaa tilaa Helsingistä. Lyyra on rakennuksena hieno, ja ravintolatilan valoisuus ja upea terassi tuntuivat heti meille omalta”, iloitsee Päivi Palovaara.

Avajaiset loppukesästä, varauskalenteri auki jo juhannuksena

Uuden ravintolan keskiössä ovat rento tunnelma ja laadukkaista raaka-aineista valmistettu herkullinen ruoka. Inspiraatiota haetaan erityisesti ranskalaisesta keittiöstä. Kehuttu konsepti ja uuden ravintolan ainutlaatuinen sijainti ovat jo nyt tuoneet runsaasti kyselyitä perustajille.

”Jos kaikki etenee suunnitelmien mukaan, avajaisia on tarkoitus viettää elo-syyskuussa 2023. Yksityis- ja yritystilaisuuksia varten avaamme varauskalenterin kuitenkin jo juhannusviikolla. Terassille tulee tietenkin baari, ja suunnitelmissa on järjestää myös livemusiikki-iltoja”, Palovaara kertoo.

Lyyran Bisto O mat tulee olemaan avoinna maanantaista lauantaihin lounaasta aina iltamyöhään asti. Asiakaspaikkoja ravintolan sisätiloihin tulee noin 150.

Koko Lyyra-kortteli valmistuu vuoden 2024 alkupuolella

Lyyra-korttelin ensimmäinen osa valmistui helmikuussa. Uuden toimistotalon katutasoon avautuivat alkukesästä Ville Haapasalon georgialaista katuruokaa tarjoileva ravintola Adzika sekä Smash-hampurilaisiin ja cocktaileihin erikoistunut bistro The Cave.

Korttelin toinen osa saavutti harjakorkeuden maaliskuussa. Siltasaarenkadun toiselle puolelle tulevaan rakennukseen valmistuu vuokra-asuntoja sekä Suomen ensimmäinen Citybox-hotelli. Lisäksi tiloihin avaavat muun muassa nuudeliravintola Fat Ramen ja uusia kiinnostavia ravintolakonsepteja yhteen kokoava Urban Gourmet food court.

Lyyra-korttelin rakennuttaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama Ylva.

Maija Ryynänen
Vuokrauspäällikkö, Ylva
maija.ryynanen@ylva.fi

Päivi Palovaara