Halax Oy

Halax Oy julkistaa uuden, tekoälyyn pohjautuvan menetelmän diabeteksen ennakointiin

Halax Oy:n sensorijärjestelmä mahdollistaa diabeteksen ennakoinnin

23 maaliskuuta 2018, Kuopio

Halax Oy, maailman johtava patentoitujen kylpyhuoneisiin liittyvien hyvinvointiteknologiatuotteiden toimittaja on ensimmäisenä maailmassa kehittänyt tekoälypohjaisen menetelmän, jolla on mahdollisuus ennakoida ja estää diabeteksen puhkeaminen.

Halax Oy:n menetelmä perustuu uudentyyppiseen sensorijärjestelmään, joka analysoi suolistokaasuja automaattisesti. Järjestelmä yhdistetään yrityksen kehittämään hygieeniseen WC-istuimeen, jonka kaasun poistoputkeen on asennettu pieni, kompakti mittausasema. Näytteenotto sujuu vaivattomasti tavallisen wc-käynnin yhteydessä ja tuloksia voidaan jatkossa tarkastella esimerkiksi kännykkäsovelluksen kautta.

Tutkimustyön taustalla on kattava joukko teknologian, fysiikan ja lääketieteen sekä ravitsemusalan ja biokemian asiantuntijoita Cernin tutkimuslaitoksesta Sveitsistä, Savonia-ammattikorkeakoulusta ja Itä-Suomen yliopistosta. Savonia-ammattikorkeakoulussa meneillään olevan tutkimuksen ja sen mittaustuloksiin perustuvan neuroverkkomallin avulla voidaan alustavasti arvioida koehenkilön riskiä sairastua diabetekseen.

Kakkostyypin diabetesta sairastaa maailmanlaajuisesti noin 415 miljoonaa ihmistä. Suomessa on arvioitu jopa yli puolen miljoonan henkilön sairastavan tautia. Hoitokustannusten osuus Suomen terveydenhuollon kokonaismenoista on arviolta 9 % prosenttia. Halaxin ratkaisussa suolistokaasuja analysoimalla voidaan saada tieto käyttäjän riskistä sairastua diabetekseen jo ennen sen puhkeamista ja ryhtyä ajoissa estäviin toimenpiteisiin. Tällä tavoin on mahdollista saavuttaa säästöjä terveydenhuollossa ja vähentää sairauden aiheuttamia inhimillisiä kärsimyksiä.

Lisätietoja antavat:

• Tuomas Tiirinki, toimitusjohtaja, puh: 040-594 0942, s-posti: tuomas@halax.fi
  • Timo Tiihonen, hallituksen puheenjohtaja, puh. 040-702 7213, s-posti: timo@halax.fi
  • Arto Toppinen, yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu, puh. 044 785 6222, s-posti: arto.toppinen@savonia.fi

Lisätietoja antavat:
• Tuomas Tiirinki, toimitusjohtaja, puh: 040-594 0942, s-posti: tuomas@halax.fi
• Arto Toppinen, yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu, puh. 044 785 6222, s-posti: arto.toppinen@savonia.fi

Halax Oy:n sensorijärjestelmä mahdollistaa diabeteksen ennakoinnin

Halax Oy
Fredrikinkatu 61 A

Halax Oy valmistaa ja toimittaa hygieenisiä wc-istuimia tuotemerkillä Odourless by Halax. Yritys on noteerattu Privanet Group Oyj:n kasvulistalla. Lisätietoja yrityksestä: www.halax.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi