HALI: Kotitalousvähennyksen leikkaaminen hölmöläisten hommaa

Pääministeri Antti Rinteen hallitus kokoontuu huomenna budjettiriiheen päättämään valtion ensi vuoden talousarviosta. Valtiovarainministeri Lintilä on todennut, ettei hallituksella ole sellaista vaihtoehtoa, jossa menolisäykset toteutuvat ja työllisyystavoite ei. Siksi budjettiriihen päätösten pitää tukea työllisyyttä.

Korkea työllisyysaste on hyvinvointivaltion edellytys. Sen merkitys korostuu jatkossa, kun työikäisten määrä supistuu ja ikääntyneiden osuus kasvaa.

Työllisyystoimia voidaan lähestyä työn kysynnän ja tarjonnan sekä työnhakijoiden ja heiltä tarvittavan osaamisen eli ns. kohtaannon kautta. Tällä hetkellä työn kysyntä on korkealla. Avointen työpaikkojen määrä suhteessa työttömiin työnhakijoihin on 2,5-kertaistunut muutamassa vuodessa. Osaavan työvoiman saatavuus on ollut yritysten ykkösongelma – myös hyvinvointialoilla - jo pitkään.

Työn kysyntä voi kuitenkin notkahtaa vahvasti laskusuhdanteessa. Silloin tarvitaan kaikkia keinoja, erityisesti yksityisen kulutuksen lisäämistä. Hallitus aikoo tehdä kulutuksen kannalta haitallisen leikkauksen kotitalousvähennykseen. Sen negatiivinen vaikutus lasketaan tuhansissa työpaikoissa. Hallituksen kaavailema ansiotuloverotuksen keventäminen on oikea toimi, mutta ei korvaa kotitalousvähennystä verokiilan kutistajana.

Kotitalousvähennyksellä on työpaikkojen ohella kasvava merkitys ikääntyneiden palveluissa. Eläkelaiset käyttävät koko vähennyksestä jo noin 40 prosenttia. Myös lapset ja lastenlapset hyödyntävät kotitalousvähennystä hankkiessaan hoivapalveluita vanhemmilleen.

Hallituksen on otettava aikalisä kotitalousvähennyksen perusteiden muuttamisessa. HALI esittää, että hallitus arvioi kotitalousvähennyksen leikkauksen vaikutukset työllisyyteen ja palveluiden saatavuuteen ennen yksioikoisen leikkauspäätöksen tekemistä.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, p. 040 037 4164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan16.1.2020 15:15:37 EETTiedote

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.