Uudenmaan ELY-keskus

Hållbara resekedjor utreddes för första gången i Östra och Västra Nyland

Dela
Det huvudsakliga färdsättet för en hållbar resekedja är kollektivtrafik eller cykel. I utredningen bedömdes resekedjorna i prioritetsordning och av dem identifierades de viktigaste kvalitetskorridorerna och de viktigaste hållplatserna för kollektivtrafiken. De viktigaste resekedjorna för hållbar trafik identifierades genom att prioritera dem utifrån restid, användarpotential och utsläppsminskningspotential.
I arbetet betonar man vad man kan göra med infrastrukturen för att förbättra förhållandena för hållbar trafik.
I arbetet betonar man vad man kan göra med infrastrukturen för att förbättra förhållandena för hållbar trafik.

I utredningen granskades kommunerna i Östra och Västra Nyland. Det är första gången man utreder hållbara resekedjor i området. I arbetet betonar man vad man kan göra med infrastrukturen för att förbättra förhållandena för hållbar trafik. Det huvudsakliga målet är att säkerställa att förhållandena för hållbar trafik och trafiksäkerhet i fortsättningen förbättras i Östra och Västra Nyland, särskilt i de viktigaste resekedjorna för hållbar trafik.

I de hållbara resekedjorna identifierades de viktigaste kvalitetskorridorerna. Sammanlagt identifierades tre kvalitetskorridorer: en i Östra Nyland och två i Västra Nyland.

Kvalitetskorridoren i Östra Nyland är Lovisa–Borgå–Söderkulla–Helsingfors. Kvalitetskorridorerna i Västra Nyland är Hangö–Ekenäs–Karis–Sjundeå–Kyrkslätt–Helsingfors samt en korridor som inleds med två förgreningar bestående av Lojo–Nummela–Veikkola–Alberga–Helsingfors och Högfors–Vichtis kyrkby–Nummela–Veikkola–Alberga–Helsingfors.

I arbetet fastställdes också de viktigaste hållplatserna för kollektivtrafiken i Östra och Västra Nyland. De klassificerades för första gången i hållplatsklasser, vilka är terminaler, centrala knuthållplatser, livliga hållplatser och bashållplatser. Kvalitetsmål ställdes upp för hållplatser, rutter som leder till hållplatser samt anslutningsparkeringar för personbilar och cyklar. Detta bidrar till att planera åtgärder för att förbättra dem. I utredningen fastställdes också för första gången huvudcykellederna i Östra och Västra Nyland.

Utredningen har beställts i samarbete mellan NTM-centralen i Nyland och Nylands förbund. Även kommunerna i Östra och Västra Nyland, Transport- och kommunikationsverket, Trafikledsverket och HRT har deltagit i arbetet.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen i Nyland, trafiksystemsansvarig Anna Puolamäki, tfn 0295 021 370
Nylands förbund, trafikplanerare Pasi Kouhia, tfn 040 660 5030

Bilder

I arbetet betonar man vad man kan göra med infrastrukturen för att förbättra förhållandena för hållbar trafik.
I arbetet betonar man vad man kan göra med infrastrukturen för att förbättra förhållandena för hållbar trafik.
Ladda ned bild
Östra Nylands kvalitetskorridor.
Östra Nylands kvalitetskorridor.
Ladda ned bild
Västra Nylands kvalitetskorridorer.
Västra Nylands kvalitetskorridorer.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Uudenmaan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki

0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye