Hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen kahden lautakunnan erottamisesta
Helsingin hallinto-oikeus kumosi tänään antamallaan päätöksellä Espoon kaupunginvaltuuston toukokuussa 2020 tekemän päätöksen Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan erottamisesta. Valtuusto oli päättänyt erottaa opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan sillä perusteella, että lautakunnat eivät nauttineet enää valtuuston luottamusta. Valtuusto oli päätynyt lautakuntien erottamiseen, kun kummassakin lautakunnassa oli yksi jäsen vaihtanut valtuustoryhmää kesken valtuustokauden. Valtuusto katsoi päätöksessään, että ryhmänvaihdosten seurauksena sovellettu parlamentarismi toimielinten kokoonpanossa ei enää toteutunut riittävällä tavalla eikä toimielinten kokoonpano toteuttanut valtuustoryhmien vaalien jälkeen sopimaa puolueiden välistä paikkajakosopimusta.
Valtuuston päätöksestä tehtiin Helsingin hallinto-oikeuteen kolme kunnallisvalitusta, joista yksi peruutettiin.
Helsingin hallinto-oikeus katsoi valituksiin antamassaan päätöksessä valtuuston päätöksen olleen hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainen. Perusteluissaan hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuusto oli päätöksellään poikennut Espoon kaupungissa muissa vastaavan kaltaisissa tilanteissa noudatetusta hallintokäytännöstä. Asiassa ei ollut käynyt ilmi, millä tavalla kyseiset ryhmän vaihtamiset olivat poikenneet muista Espoossa tapahtuneista ryhmän vaihtamisista, joista ei ollut tehty kaupunginhallituksen esitystä tai valtuustoaloitetta vastaaviin toimenpiteisiin ryhtymisestä.
Hallintokäytännön on oltava tasapuolista
Hallinto-oikeus totesi, että kuntalaissa ei tarkemmin määritellä, millä perusteella valtuusto voi päätyä arvioon valitsemansa luottamushenkilön luottamuksen menettämisestä. Tällöin on yleensä kyse poliittisesta tai muuhun tarkoitusmukaisuusharkinnan alaan kuuluvasta asiasta. Valtuuston laajaa harkintavaltaa rajoittavat kuitenkin yleiset oikeusperiaatteet, kuten tasapuolisen kohtelun vaatimus.
Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että tasapuolisen kohtelun vaatimus ei sinänsä estä valtuustoa perustellusta syystä muuttamasta aiempaa hallintokäytäntöään. Valtuuston päätöksestä ei kuitenkaan ilmennyt, että valtuuston tarkoituksena olisi ollut aiemman hallintokäytännön muuttaminen, vaan siinä oli nimenomaisesti todettu, että valtuusto otti ratkaisussaan kantaa vain käsittelyssä olevaan asiaan.
Kaupunginvaltuusto ei ollut myöskään esittänyt, että kyseiset ryhmän vaihtamiset olisivat vaikuttaneet lautakuntien tosiasialliseen toimintaan esimerkiksi siten, että lautakunnat olisivat alkaneet toimia valtuuston tahdon vastaisesti. Valtuuston päätöksessä oli sitä vastoin todettu, että valtuustoryhmää vaihtaneet luottamushenkilöt olivat hoitaneet luottamustehtäviään moitteettomasti.
Helsingin hallinto-oikeuden päätös ei ole lainvoimainen, sillä siitä voi vielä valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi
Päätös: H5172/2022
Diaarinumerot: 20958/2020, 21077/2020 ja 23717/2020.
Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maarit AvellanviestintäasiantuntijaHelsingin hallinto-oikeus
Puh:029 56 42065maarit.avellan@oikeus.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol
Förvaltningsdomstolen förkastade försäkringsbolagens besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde lagenligheten i behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter då frivilliga försäkringar ansöks16.1.2024 10:00:07 EET | Tiedote
Med beslut meddelade idag har Helsingfors förvaltningsdomstol förkastat två olika försäkringsbolags besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde bland annat frågan om huruvida behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter för utredandet av försäkringsbolagets ansvar kunde grunda sig på 6 § 1 mom. 1 punkten i dataskyddslagen redan innan försäkringsavtalet ingåtts. Förvaltningsdomstolen ansåg att det inte var motiverat att tolka begreppet försäkrad så att det skulle omfatta också den som ansöker om försäkring eller den person mot vars dödsfall, sjukdom eller skada försäkringen ansöks för också innan försäkringsavtalet ingåtts. Dataombudsmannen hade därmed kunnat förordna bolagen att se till att deras behandlingsåtgärder till dessa delar är förenliga med artikel 9 i allmänna dataskyddsförordningen. Beställning av beslut: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Beslut: 116/2024 och 117/2024
Hallinto-oikeus hylkäsi vakuutusyhtiöiden valitukset tietosuojavaltuutetun päätöksistä, jotka koskivat terveydentilatietojen käsittelyn lainmukaisuutta vapaaehtoisen vakuutuksen hakemisvaiheessa16.1.2024 10:00:07 EET | Tiedote
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamillaan päätöksillä hylännyt kahden eri vakuutusyhtiön valitukset tietosuojavaltuutetun päätöksistä, joissa oli kysymys muun ohella siitä, voiko terveydentilatietojen käsittely vakuutusyhtiön vastuun selvittämiseksi jo ennen vakuutussopimuksen solmimista perustua tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaan. Hallinto-oikeus katsoi, että vakuutetun käsitettä ei ollut perusteltua tulkita siten, että se kattaisi vakuutuksen hakijan tai sen henkilön, jonka kuoleman, sairastumisen tai loukkaantumisen varalta vakuutusta ollaan hakemassa, myös ennen vakuutussopimuksen solmimista. Tietosuojavaltuutettu oli siten voinut määrätä yhtiöt saattamaan käsittelytoimet tältä osin yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaisiksi. Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Päätösnumerot: 116/2024 ja 117/2024
Helsingfors förvaltningsdomstol har förbjudit verkställigheten av dispenser för att döda lodjur22.11.2023 10:00:08 EET | Tiedote
Viltcentralen hade med 16 beslut gjorda i oktober beviljat dispenser för jakt i stamvårdande syfte av 23 lodjur mellan 1.12.2023–29.2.2024 i olika områden i Nyland. Naturskyddsföreningar överklagade besluten hos Helsingfors förvaltningsdomstol och yrkade att verkställighet av besluten förbjuds. Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat flera handläggningsbeslut med vilka domstolen har förbjudit verkställigheten av de överklagade besluten tills förvaltningsdomstolen har avgjort besvären. Besvären avgörs senare med skilda beslut. Beställning av beslut: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Beslut: 6701/2023
Helsingin hallinto-oikeus kielsi ilveksen metsästykseen myönnettyjen poikkeuslupien täytäntöönpanon22.11.2023 10:00:08 EET | Tiedote
Riistakeskus oli myöntänyt lokakuussa tekemillään 16 päätöksellä poikkeusluvat yhteensä 23 ilveksen kannanhoidolliseen metsästämiseen Uudenmaan maakunnan eri alueilla 1.12.2023 ja 29.2.2024 välisenä aikana. Luonnonsuojeluyhdistykset valittivat päätöksistä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat päätösten täytäntöönpanon kieltämistä. Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamillaan välipäätöksillä kieltänyt päätösten täytäntöönpanon siihen asti, kunnes hallinto-oikeus on ratkaissut asioita koskevat valitukset. Hallinto-oikeus antaa päätökset valitusasioissa myöhemmin erikseen. Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Päätösnumero: 6701/2023
Förvaltningsdomstolen upphävde dataombudsmannens och påföljdskollegiets beslut, vilka gällde Trafikförsäkringscentralen begäran om patientuppgifter2.10.2023 12:00:26 EEST | Tiedote
Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat ett avgörande med vilket domstolen upphävde dataombudsmannens och påföljdskollegiets beslut, vilka gällde Trafikförsäkringscentralens begäran om patientuppgifter. Dataombudsmannen hade ansett att Trafikförsäkringscentralen systematiskt gör för omfattande begäran om patientuppgifter. Påföljdskollegiet hade påfört Trafikförsäkringscentralen en administrativ påföljdsavgift på 52 000 euro. Trafikförsäkringscentralen har enligt 82 § 1 mom. 3 punkten i trafikförsäkringslagen en omfattande rätt att få patientuppgifter om den som söker ersättning. Rätten att få uppgifter förutsätter dock enligt paragrafens 3 moment att uppgifterna är nödvändiga för avgörande av ett försäkrings- eller ersättningsärende som behandlas eller annars är nödvändiga för skötseln av uppgifter enligt trafikförsäkringslagen. Förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt beslut att besöksanteckningar som utgångspunkt måste anses vara nödvändiga uppgifter, som har samband med u
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme