Hallintovaliokunnan kokoomusedustajat: Kokoomuksen kauan vaatima itärajan sulkupykälä vihdoin maaliin

Hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja Mari-Leena Talvitie sekä Ben Zyskowicz, Kari Tolvanen ja Heikki Vestman (kok.) ovat tyytyväisiä, että rajavartiolakiin sisällytetään kokoomuksen vaatima pykälä, joka mahdollistaa tarvittaessa itärajan sulkemisen. Hallintovaliokunnan mietintö rajavartiolain muuttamisesta valmistui torstaina 30. kesäkuuta.
Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen rajavartiolakiin vaatima 16 pykälän uusi 3 momentti on oleellisen tärkeä. Sen johdosta on yksiselitteistä, että lain tarkoittamassa hybridivaikuttamisen tai laajamittaisen maahantulon keskittämistilanteessa turvapaikkaa voi hakea vain siinä rajanylityspaikassa, johon turvapaikanhaku on valtioneuvoston päätöksellä keskitetty.

Toisin kuin hallituksen esityksen perusteluissa todettiin, muualla kuten maastorajalla tehtyä hakemusta ei hybridivaikuttamisen tilanteessa tarvitse ottaa vastaan. Tämä on tarpeellinen viesti joka suuntaan. Suomi saa torjua vihamielisen siirtolaisoperaation.

Hallituksen esityksen perusteluissa sanottiin nimittäin virheellisesti, että turvapaikan hakemisen keskittäminen ei ”mahdollistaisi kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelemättä jättämistä, jos henkilö on esittänyt hakemuksen Suomen viranomaiselle Suomen rajalla, alueella tai kauttakulkualueella”.

Kokoomusedustajat ovat hyvin tyytyväisiä myös siihen, että hallintovaliokunnan mietintö toteaa senkin, että kansainvälisen suojelun hakeminen on mahdollista poikkeuksellisissa tilanteissa keskittää esimerkiksi ainoastaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Kokoomusedustajat pitävät keskeisenä sitä, että valiokunnan mietintö tekee selväksi myös sen, että Suomen viranomaiset voivat tarvittaessa fyysisistä voimaa kuten mellakkakilpiä käyttäen estää myös ilman väkivaltaa maastorajan yli laittomasti pyrkivät henkilöt.

Lopuksi kokoomusedustajat korostavat, että hallituksen esityksen perusteluissa usein mainittu ”tosiasiallinen mahdollisuus hakea kansainvälistä suojelua” tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat tulleet kulloinkin avoinna olevalle rajanylityspaikalle. Kuten Sisäministeriö valiokunnalle 27.6.2022 antamassaan lausunnossa toteaa, ”Suomi ei ole vastuussa maahan pyrkivän henkilön matkan järjestämisestä Suomen puolelle”.

Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.