Hallintovaliokunnan kokoomusedustajat: Kokoomuksen kauan vaatima itärajan sulkupykälä vihdoin maaliin

Hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja Mari-Leena Talvitie sekä Ben Zyskowicz, Kari Tolvanen ja Heikki Vestman (kok.) ovat tyytyväisiä, että rajavartiolakiin sisällytetään kokoomuksen vaatima pykälä, joka mahdollistaa tarvittaessa itärajan sulkemisen. Hallintovaliokunnan mietintö rajavartiolain muuttamisesta valmistui torstaina 30. kesäkuuta.

Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen rajavartiolakiin vaatima 16 pykälän uusi 3 momentti on oleellisen tärkeä. Sen johdosta on yksiselitteistä, että lain tarkoittamassa hybridivaikuttamisen tai laajamittaisen maahantulon keskittämistilanteessa turvapaikkaa voi hakea vain siinä rajanylityspaikassa, johon turvapaikanhaku on valtioneuvoston päätöksellä keskitetty.

Toisin kuin hallituksen esityksen perusteluissa todettiin, muualla kuten maastorajalla tehtyä hakemusta ei hybridivaikuttamisen tilanteessa tarvitse ottaa vastaan. Tämä on tarpeellinen viesti joka suuntaan. Suomi saa torjua vihamielisen siirtolaisoperaation.

Hallituksen esityksen perusteluissa sanottiin nimittäin virheellisesti, että turvapaikan hakemisen keskittäminen ei ”mahdollistaisi kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelemättä jättämistä, jos henkilö on esittänyt hakemuksen Suomen viranomaiselle Suomen rajalla, alueella tai kauttakulkualueella”.

Kokoomusedustajat ovat hyvin tyytyväisiä myös siihen, että hallintovaliokunnan mietintö toteaa senkin, että kansainvälisen suojelun hakeminen on mahdollista poikkeuksellisissa tilanteissa keskittää esimerkiksi ainoastaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Kokoomusedustajat pitävät keskeisenä sitä, että valiokunnan mietintö tekee selväksi myös sen, että Suomen viranomaiset voivat tarvittaessa fyysisistä voimaa kuten mellakkakilpiä käyttäen estää myös ilman väkivaltaa maastorajan yli laittomasti pyrkivät henkilöt.

Lopuksi kokoomusedustajat korostavat, että hallituksen esityksen perusteluissa usein mainittu ”tosiasiallinen mahdollisuus hakea kansainvälistä suojelua” tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat tulleet kulloinkin avoinna olevalle rajanylityspaikalle. Kuten Sisäministeriö valiokunnalle 27.6.2022 antamassaan lausunnossa toteaa, ”Suomi ei ole vastuussa maahan pyrkivän henkilön matkan järjestämisestä Suomen puolelle”.

Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Sarkomaa: Taas uusi päivystyksiä ruuhkauttava ja iäkkäiden hoitoa heikentävä säädös – tilanne kestämätön15.8.2022 10:27:26 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa vetoaa hallitukseen, jotta se kuulisi mittavan joukon vanhustenhoitoon, geriatriaan ja palliatiiviseen hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden hätähuudon hoivakodissa ja saattohoidossa olevien ihmisten hyvän hoidon puolesta. Lääkärit varoittavat hoivakotien akuuttilääkevarastoja rajoittavien uusien säädösten ja ohjeiden heikentävän hoidettavien elämän ja hoidon laatua sekä ruuhkauttavan entisestään päivystyksiä.