Hallitukselta tärkeitä panostuksia tulevaisuuteen, mutta opiskelijoille vain lisää töitä.

Hallitus teki budjettiriihessään monia tärkeitä päätöksiä koulutuksen, tutkimuksen, hyvinvoinnin ja kestävän tulevaisuuden kannalta. Hallitus panostaa hoitovelan purkuun, hoitotakuuseen, jatkuvaan oppimiseen sekä tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin. Lisäksi Suomen Akatemian rahoituksen jatkuvuus taataan ensi vuodelle, hiilineutraalius saavutetaan viimeistään 2035 ja kansainvälisten opiskelijoiden pääsyä nopeutetaan ja viisumin saantia helpotetaan. Myös peruskoulun ja toisen asteen oppilas- ja opiskelijahuoltoon panostetaan. Nämä päätökset ovat erittäin tärkeitä Suomen tulevaisuuden kannalta ja koronan seurauksista selviämisessä, mutta opiskelijoiden toimeentulo ja mielenterveys olisi yhä vaatinut lisäpanostuksia.

“Budjettiriihen ratkaisussa on paljon hyvää, kuten tutkimuksen rahoituksen takaaminen, lisäraha korkeakoulujen aloituspaikkoihin ja hoitotakuun toteuttaminen vaalikauden aikana. Jäin kuitenkin yhä kaipaamaan lisää helpotusta opiskelijoiden vakavaan tilanteeseen, eikä vaan mahdollisuutta tehdä lisää töitä. Opintotuen tulorajojen nostaminen hyödyttää työtä tekeviä opiskelijoita, mutta ei ratkaise suurempaa ongelmaa opiskelijoiden toimeentulossa eikä varsinkaan mielenterveydessä.” puheenjohtaja Ville Kurtti toteaa.

“Hallitus kuitenkin osoittaa rahoitusta hoitovelan purkamiseksi ja hoitotakuun toteuttamiseksi tulevaisuudessa. Myös psyykkisiä terveysongelmia koskeva hoitotakuu auttaa myös opiskelijoiden mielenterveyden tilannetta pidemmällä aikavälillä, mutta nykyinen mielenterveyden kriisi vaatii myös lisää pikaisia toimia sekä palveluiden että toimeentulon parantamisessa laajemmin” Kurtti lisää.

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK siis iloitsee hallituksen hyvistä päätöksistä koskien koulutusta, tutkimusta ja hoitovelan purkamista sekä kattavista ilmastotoimista, mutta jatkaa yhä taistoa opiskelijoiden paremman toimeentulon ja mielenterveyspalveluiden lisäresurssien puolesta. Hyvinvoivat opiskelijat ja nuoret ovat Suomen talouden ja suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden paras tae.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Demariopiskelijat: Arvostusta opiskelija-aktiiville!7.11.2021 17:07:22 EET | Tiedote

Nykyinen työelämä vaatii monialaista osaamista, jonka saamisessa korostetaan jatkuvaa oppimista. Puheista huolimatta, korkeakoulujen pysyminen muutoksen mukana ei näy. Opiskelijoiden päitä painaa alas toimeentuloon liittyvät huolet, kuten nykyisen opintotukijärjestelmän joustamattomuus sekä itse tutkinnon suorittamisen jäykkyys. Järjestötoimintaa tai vaikuttamista ei nähdä kutsuvana - vapaaehtoistoiminnan taakka on harvojen harteilla ja yleisessä keskustelussa korostuu ajanpuute ja huoli jaksamisesta. Poliittinen toiminta taas koetaan vieraana, luotaantyöntävänä ja pelottavana. Passiivisuus ja vääränlaiset mielikuvat ovat seurausta ympäristöstä, jossa opiskelijoiden omaehtoisesti kerryttämää osaamista ei arvosteta eikä tueta. Korkeakoulujen haavekuvat tavoiteajassa valmistuvista alansa ammattilaisista, jotka siirtyvät työelämään mutkattomasti ovat itse opiskelijoiden elämässä todellisuudessa putkitutkintoja, jotka eivät anna mahdollisuuksia osaamisen kerryttämiseen perinteisten opintoj