Hallituksen aktiivimalli tuo tilastoihin valetyöllisiä – uudistus auttaa ja ahdistaa

Hallituksen aktiivimalli lisää todellista työllisyyttä, mutta luo myös valetyöllisiä, sillä vain yksi tunti töitä viikossa riittää luokittelemaan henkilön työttömästä työlliseksi, arvioi Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus. Hypo kertoo tuoreessa Talouskatsauksessa, että Suomen finanssikriisin jälkeen syntynyt talouskuoppa täyttyy vihdoin.

Suomen kansantuote ylittää tänä vuonna finanssikriisiä edeltäneen ennätyksen. Kymmenen vuoden talouskuoppa täyttyy eli menetetty vuosikymmen jää vihdoinkin taakse. Viennin merkitys korostuu, vaikka myös yksityinen kulutus ja kotimaiset investoinnit tukevat edelleen myönteistä kehitystä.

Hypo ennustaa, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 3,0 prosentin ja ensi vuonna 2,0 prosentin vauhtia. Työttömyysaste laskee tänä vuonna 8,0 prosenttiin ja vuonna 2019 7,5 prosenttiin.

Talouskasvun esteet ovat silti näkyvissä, mutta eivät nujerra kasvua – vielä. Kapasiteetin kapeikot, ikääntyminen ja innovaatiovaje hidastavat nousua vasta 2020-luvulla.

Taloutta ja työllisyyttä tukevat tänä vuonna kiky ja paljon puhuttu aktiivimalli, mutta eivät ilman ongelmia. Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus arvio, että aktiivimallin ajoitus osuu onnekkaasti ja oppikirjamaisesti nousukauteen. Aktiivimalli lisää todellista työllisyyttä, mutta myös kaunistelee keinotekoisesti tilastoja.

”Vain yksi tunti töitä viikossa riittää luokittelemaan henkilön työttömästä työlliseksi. Tällä tavoin syntyneiden valetyöllisten määrä tilastoissa voi moninkertaistua nopeasti ja laskea näennäisesti työttömyyslukuja”, hän huomauttaa.

Koko katsaus luettavissa julkistuksen jälkeen pe 12.1.2018 klo 0:01 Hypon nettisivulla www.hypo.fi.

Suomen Hypoteekkiyhdistys & Suomen AsuntoHypoPankki Oy

Juhana Brotherus, pääekonomisti
puhelin (09) 228 361 tai 050 3849 479, juhana.brotherus@hypo.fi

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä omistama keskinäinen yhtiö, joka on erikoistunut toiminnassaan pelkästään asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.9.2017 mukaan Hypo-konsernin tase oli 2,6 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,0 %, luottokanta 2,1 miljardia euroa, talletukset 1,3 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,13 % ja liikevoitto 4,9 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 28 000.

Lataa
Suomella on vielä vuosi varaa kasvaa kolmen prosentin paikkeilla kohentaen menetetyn vuosikymmenen aikana paisunutta työttömyyttä ja käyttämätöntä kapasiteettia.
Lataa

Sata vuotta Suomen asuntomarkkinoita – pitkä tie hellahuoneesta huoneistosaunaan6.12.2017 00:00Tiedote

Itsenäisen Suomen asuntomarkkinat aikana kokeneet kovia sotavuosina, öljykriisin aikaan ja 1990-luvun lamassa. Hypon pääekonomistin Juhana Brotheruksen keräämä sadan vuoden aikajana asuntojen reaalihinnoista osoittaa, että 90-luvun laman isku oli historiallisen ankara. Seuraavalle sadalle vuodelle Suomi lähtee suotuisasta tilanteesta, sillä asuntomarkkinat kehittyvät ja kohenevat talouskasvun vanavedessä.