Hallituksen budjettiesityksessä ei näy tarvittavaa kunnianhimoa biotalouden kasvattamiseen

Hallituksen linja biotalouden kehittämiseen on haparoiva. Alan investoinnit ja työpaikat varmistava poliittinen linja jää vakan alle. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK on huolestunut siitä, miten vahva elvytys kohdennetaan talouden kestävää kasvua tukevalla tavalla, vaikka elvyttävä ja alijäämäinen budjetti on tässä tapauksessa perusteltu.

Työllisyystavoitteen nosto on hyvä tavoite, mutta keinovalikoima jää vajaaksi. Tärkeimpiä työllistämiskeinoja olisivat yrittäjyyden ja investointien edistäminen. MTK olisi toivonut hallitukselta lisää kunnianhimoa biotalouteen erityisesti hajautetun biokaasuntuotannon sekä metsätalouden vauhdittamisessa.

Suomen kestävän kasvun ohjelmaan jää paljon paikattavaa, jotta biotalouden mahdollisuudet hyödynnetään täysimääräisesti. Kansallisen elpymissuunnitelman laatimisessa on huolehdittava siitä, että ohjelma rakennetaan alueiden tarpeiden ehdoilla. Hallituksen kesäkuussa lupaama teemakokonaisuus, jolla edistetään digitaalisuutta, etätyötä ja monipaikkaisuutta jää hämärän peittoon. MTK uusii esityksensä vihreän talouden elpymiseksi, digitaaliseksi elpymiseksi sekä lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttämiseksi.

MTK pitää tärkeänä, että hallitus lisää määrärahoja ympäristön ja luonnon monimuotoisuuden suojeluun mm. Metso- ja Helmi -ohjelmien kautta sekä 80 miljoonan euron kohdentamista maatalouden investointeihin, jotka vähentävät maatalouden ilmastopäästöjä ja lisäävät hiilinieluja. Hallitus ei kuitenkaan ota riittävästi huomioon biotalouden koko potentiaalia talouden elpymisessä ja ilmastonmuutoksen ratkaisijana. Hallituksen budjettiesitys ei valitettavasti esittänyt pääomaa Maatilatalouden kehittämisrahastoon (Makera) ensi vuodeksi, mikä heikentää mahdollisuuksia biotalouden kehittämiseen.

MTK on tyytyväinen siihen, että hallitus turvaa maataloustukien ja maaseudun kehittämisohjelman rahoituksen vähintään nykytasolle. Yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen kansallisessa toimeenpanossa täytyy kuitenkin huolehtia siitä, että Suomen ruoantuotannon kilpailukyvyn ja kannattavuuden vahvistaminen mahdollistetaan. Suomen maatalous ei kestä lisävelvoitteita suhteessa kilpailijamaihin.

MTK on pettynyt siihen, että metsävähennystä ei nostettu. Metsien omistuksen siirtyminen ulkomaille on kiihtynyt, joten nyt tarvitaan kotimaista omistajuutta tukevia toimia. Myös puurakentamisen edistämiseen olisi tarvittu selkeämmin taloudellista panostusta ja sitoutumista, tutkimus ja viestintä eivät riitä.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, 050 522 5207

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.

Myös maaseutu tarvitsee sanomalehdet viidesti viikossa – MTK kannattaa jakelutukea26.8.2020 13:17:38 EESTTiedote

Valtiosihteerityöryhmä esitti tänään, että postinkannossa siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluvelvoitteeseen vuoden 2022 alusta, ja että samaan aikaan otettaisiin käyttöön määräaikainen haja-asutusalueiden tiedonvälitystuki. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että jakelu- ja tukiratkaisu ei saa ajaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella.