Hallituksen esitys on vielä liian epätarkka hyväksyttäväksi

Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä Sipilän hallituksen esitys yhteiskuntarauhan palauttamiseksi ei vielä ole riittävän selkeä. ERTOn hallitus haluaa ensisijaisesti palauttaa rauhan neuvottelemalla, mutta valmistautuu myös mahdollisiin työtaistelutoimenpiteisiin.

Toimihenkilöliitto ERTOn hallitus käsitteli tänään 26.10. kokouksessaan Sipilän hallituksen esitystä.

- Mielestämme esityksen sisältö ei ole riittävän selkeä, emmekä ilman lisäselvityksiä voi sitä vielä hyväksyä. Haluamme kuitenkin palauttaa yhteiskuntarauhan ensisijaisesti neuvottelemalla. Vastuu rauhan palauttamisesta on kuitenkin maan hallituksen, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Jos lisäselvitykset esityksen sisällöstä osoittavat, ettei esitystä voida hyväksyä, ERTO jatkaa työtaistelutoimenpiteiden suunnittelua. Hallitus antoi kokouksessaan liiton puheenjohtajalle valtuudet julistaa tarpeelliseksi katsottuja työtaisteluja. Ennen mahdollisen lakkopäätöksen tekemistä ERTO järjestää asiasta jäsenkyselyn.

Lisätiedot:

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.

Puolueet myöntävät: Itsensä työllistäjien asema sosiaaliturvassa on epäselvä 11.3.2019 14:53:07 EETTiedote

Itsensä työllistäjiä tulkitaan tällä hetkellä epäselvästi palkansaajaroolin ja yrittäjän välillä, myönsivät kansanedustajat tänään Itset ry:n vaalipaneelissa Helsingin Musiikkitalossa. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensä työllistäjän pitäisi saada itse valita, haluaako hän vakuuttaa ei-työsuhteisen tulonsa kuten palkansaaja vai kuten yrittäjä.