Hallituksen esitys on vielä liian epätarkka hyväksyttäväksi

Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä Sipilän hallituksen esitys yhteiskuntarauhan palauttamiseksi ei vielä ole riittävän selkeä. ERTOn hallitus haluaa ensisijaisesti palauttaa rauhan neuvottelemalla, mutta valmistautuu myös mahdollisiin työtaistelutoimenpiteisiin.

Toimihenkilöliitto ERTOn hallitus käsitteli tänään 26.10. kokouksessaan Sipilän hallituksen esitystä.

- Mielestämme esityksen sisältö ei ole riittävän selkeä, emmekä ilman lisäselvityksiä voi sitä vielä hyväksyä. Haluamme kuitenkin palauttaa yhteiskuntarauhan ensisijaisesti neuvottelemalla. Vastuu rauhan palauttamisesta on kuitenkin maan hallituksen, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Jos lisäselvitykset esityksen sisällöstä osoittavat, ettei esitystä voida hyväksyä, ERTO jatkaa työtaistelutoimenpiteiden suunnittelua. Hallitus antoi kokouksessaan liiton puheenjohtajalle valtuudet julistaa tarpeelliseksi katsottuja työtaisteluja. Ennen mahdollisen lakkopäätöksen tekemistä ERTO järjestää asiasta jäsenkyselyn.

Lisätiedot:

Kysely: Suomalaiset tunnistavat sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä, mutta vähemmistöjen oikeuksia on vaikea arvioida27.6.2019 09:37:33 EESTTiedote

Monimuotoisuus työpaikoilla on lisääntynyt, mutta ihmiset ovat vielä tietoisempia sukupuoleen liittyvistä asioista kuin muusta yhdenvertaisuudesta. Tämä ilmenee Toimihenkilöliitto ERTOn kesäkuussa teettämästä kyselystä, jossa 1000 suomalaista työelämässä mukana olevaa arvioi, missä määrin yhdenvertaiset oikeudet työelämässä heidän mielestään toteutuvat eri ryhmien välillä.

Onko tässä yksi syy nuorten uupumiseen? – vain noin puolet alle 30-vuotiaista saa halutessaan lain takaaman kesäloman 24.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Vuosilomalain takaaman neljän viikon yhdenjaksoisen kesäloman saa halutessaan vain noin puolet alle 30-vuotiaista työelämässä olevista nuorista. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet nuorista jää ilman lain mukaista lepoaikaa. Kaikista työssä käyvistä suomalaisista palkansaajista ilman neljän viikon yhdenjaksoista lomaa jää 27% Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn suomalaisille palkansaajille kesäkuussa teettämästä kyselystä.

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.