Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

Sateenkaariperheet ry on toistuvasti sanonut, että perheiden monimuotoisuuden huomioiminen ratkaistaan sääntelyn yksityiskohdissa. Koska perheiden monimuotoisuutta edustavat järjestöt eivät ole olleet mukana perhevapaauudistuksen yksityiskohtien valmistelussa, juuri se tapahtui, mitä pelkäsimmekin - osa muutostarpeista jää toteuttamatta ja useiden perheiden osalta tilanne jopa huononee.Tässä pikaiset huomiomme sateenkaariperheiden osalta:

Kiitämme:
  • Turhan sukupuolituksen poistaminen etuuksien nimistä ja osittain myös lainsäädännön kielestä tekee lainsäädännöstä tarkempaa ja tehokkaampaa, ja edistää samaa sukupuolta olevien parien ja sukupuolen moninaisuuden huomioimista.
  • Juridisen huoltaja-isän puoliso saisi esityksen mukaan mahdollisuuden jäädä perhevapaille, jos isä jakaa hänelle osan kaudestaan.
  • Joidenkin apilaperheiden tilanteissa kaikki tosiasialliset vanhemmat voisivat olla lyhyellä vapaalla yhtä aikaa, esimerkiksi lapsen syntymän yhteydessä.

Moitimme:
  • Etuuksien rajaaminen vain huoltaja-vanhemmille ja jakamismahdollisuuden rajaaminen heidän avio/avopuolisoilleen vaikeuttaa monissa apilaperhetilanteissa vapaiden jakamista suhteessa nykytilanteeseen, vaikka esityksessä muuta väitetäänkin. Esimerkiksi apilaperheessä, jossa äitien olisi tarkoitus toimia huoltajina, eivät isät voisi käyttää mitään etuuksia. Ongelma ratkeaisi ainakin osittain, jos huoltajavanhempi voisi jakaa osan vanhempainrahakaudestaan kenen tahansa kanssa, joka vastaa lapsen huollosta. Jakamismahdollisuuden rajaaminen vain avio/avopuolisoihin on turha, normatiivinen ratkaisu, eikä mitenkään tue perheiden monimuotoisuuden huomioimista.
  • Hallituksen esitys heikentää myös niiden perheiden tilanteita, joissa naispari saa lapsen koti-inseminaatiolla. Nykylain mukaan sosiaalinen äiti on oikeutettu kaikkiin etuuksiin lapsen syntymästä lähtien. Hallituksen esityksen mukaan oikeus tulisi vasta perheen sisäisen adoption jälkeen. Tätä odotusaikaa voisi osittain paikata siirtämällä juridisen äidin vapaita sosiaaliselle äidille. Yhtä kaikki, tämä olisi merkittävä heikennys näissä perheissä.
  • Apilaperheen yhtäaikaisten lyhyiden vapaajaksojen ei pitäisi lyhentää lapsen mahdollisuutta olla yhtä pitkään kotihoidossa verrattuna muihin lapsiin.

Tutustumme seuraavaksi hallituksen esitykseen perin pohjin ja annamme hallitukselle yksityiskohtaisen lausunnon esityksen hiomistarpeista sateenkaariperheiden osalta. Toivomme, että hallitus ottaa nyt tosissaan näiden yksityiskohtien korjaamisen.

"Toivomme myös, että hallitus tulevaisuudessa ottaa järjestöt tiiviimmin mukaan lainvalmistelutyöhön", toteaa Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. "Tätä hallituskautta on leimannut jopa aikaisempia hallituksia enemmän, että olemme jääneet valmistelun ulkopuolelle. Näin on käynyt esimerkiksi vanhemmuus- ja sijaissynnytyssäätelyn valmisteluiden suhteen."

Huomioita perheiden monimuotoisuuden huomioimisesta muidenkin perheryhmien osalta Monimuotoiset perheet -verkoston tiedotteessa >>

Vanhemmuuslaki lisättiin hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n aloitteesta, mutta hallituksen tänään antamalla esityksellä ei ole mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Yhdistys vaatii yhdessä keskeisten lapsen oikeuksien toimijoiden kanssa, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Lapsitoimijat: useamman oikeudellisen vanhemman mahdollisuus selvitettävä31.5.2021 07:07:00 EEST | Tiedote

Hallituksen vanhemmuuslakiluonnoksesta annetun lausuntopalautteen mukaan useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemmuuden selvittämistä esittävät esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu, Suomen Unicef, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Lapsi- ja perhetoimijat yhtyvät Sateenkaariperheet ry:n näkemykseen siitä, että vanhemmuuden määrittymisen keskeisenä periaatteena täytyy olla lapsen edun ensisijaisuus.

Hallituksen esitys vanhemmuuslaiksi ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten asemaa millään tavalla23.4.2021 11:03:43 EEST | Tiedote

Oikeusministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen vanhemmuuslaista. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Sateenkaariperheet ry:n ministeriölle antaman lausunnon mukaan esitetyllä sääntelyllä ei olisi mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Yhdistys vaatii, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia9.2.2021 12:32:58 EET | Tiedote

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.