Hallituksen sote-esitys kasvattaisi menoja jopa 4,35 miljardia

Jotta suomalaisten sote-palvelut voidaan jatkossa turvata, sote-uudistuksen päätavoitteen tulisi olla rahanmenon kasvun hillintä. Hallituksen sote-esitys ei tätä tavoitetta täytä. Suomalaiset ikääntyvät, ja hoitoa ja hoivaa tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän. Tätä menoa rahat kaikkien hoitamiseen eivät riitä.

Talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva Hyvinvointiala HALI ry:stä oli eduskunnan talousvaliokunnan kuultavana sote-esityksestä. Hän pyysi kansanedustajia kiinnittämään huomiota esityksen merkittäviin ongelmiin.

Hallituksen sote-esitys ei ratkaise kustannusten kasvun ongelmaa. Päinvastoin – esitys kasvattaisi sote-menoja merkittävästi, ja silti suomalaisten hoidon ja hoivan laatu ei paranisi. Lisäksi esityksessä on mukana sääntelyä, joka tekee sote-palveluista kalliimpia, Kuuva toteaa.

Hallituksen esityksessä rajoitetaan palvelujen ostamista yksityiseltä sektorilta, vaikka ostopalveluista on ympäri Suomen ollut hyviä kokemuksia. Kunnat ovat ostaneet palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta, kun omia resursseja ei ole ollut tai kun ostetun palvelun laatu tai kustannustehokkuus on ollut parempi. Hyvinvointialueilla ei olisi tätä samaa mahdollisuutta.

− Hoidettavien määrä kasvaa, ja samalla kustannusten kasvua ei pystytä hillitsemään. Kuka tämän kaiken maksaa? Paineet siihen, että rahaa täytyy hakea lisää veronmaksajien taskuista, voivat olla kovat. Suomalaisten veroeurot pitää saada tehokkaampaan käyttöön. Se onnistuu käyttämällä parhaita toimintatapoja ja resursseja.

Joel Kuuva kirjoittaa aiheesta lisää blogissaan.

Joel Kuuva
talous- ja veroasiantuntija
joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä19.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.