Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

- Hallituksen on lopetettava jahkailu ja vietävä arvonlisäverolain muutosesitys pikaisesti eduskuntaan. Koronatesteihin ja -rokotuksiin liittyvä nollaverokanta tehostaisi koronakriisin hoitoa. Tehokkaampi testaaminen auttaisi välttämään kovemmat rajoitukset yhteiskunnassa, toteaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n veroasiantuntija Tiina Ruohola.

Direktiivin mahdollistaman nollaverokannan ovat ottaneet käyttöön ainakin Belgia, Espanja, Tšekki, Latvia, Kreikka, Bulgaria ja Malta.

- Nollaverokantaa pitää soveltaa myös yksityisesti rahoitettuihin terveyspalveluihin, kuten työterveyshuoltoon. Näin hyöty on suurin, hallinto tehokkainta ja kaikki testattavat sekä rokotettavat ovat yhdenvertaisessa asemassa, sanoo Hyvinvointiala HALIn talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.

Koronatestaukseen ja -rokotuksiin läheisesti liittyviä palveluja ovat esimerkiksi tilojen desinfiointi ja drive-in-asemien pystytys ja ylläpito. Yksityiset palveluntuottajat tekivät joulukuussa reilut 3 000 testiä päivässä, mikä on noin viidesosa kaikista koronatesteistä.

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija