Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

- Hallituksen on lopetettava jahkailu ja vietävä arvonlisäverolain muutosesitys pikaisesti eduskuntaan. Koronatesteihin ja -rokotuksiin liittyvä nollaverokanta tehostaisi koronakriisin hoitoa. Tehokkaampi testaaminen auttaisi välttämään kovemmat rajoitukset yhteiskunnassa, toteaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n veroasiantuntija Tiina Ruohola.

Direktiivin mahdollistaman nollaverokannan ovat ottaneet käyttöön ainakin Belgia, Espanja, Tšekki, Latvia, Kreikka, Bulgaria ja Malta.

- Nollaverokantaa pitää soveltaa myös yksityisesti rahoitettuihin terveyspalveluihin, kuten työterveyshuoltoon. Näin hyöty on suurin, hallinto tehokkainta ja kaikki testattavat sekä rokotettavat ovat yhdenvertaisessa asemassa, sanoo Hyvinvointiala HALIn talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.

Koronatestaukseen ja -rokotuksiin läheisesti liittyviä palveluja ovat esimerkiksi tilojen desinfiointi ja drive-in-asemien pystytys ja ylläpito. Yksityiset palveluntuottajat tekivät joulukuussa reilut 3 000 testiä päivässä, mikä on noin viidesosa kaikista koronatesteistä.

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija

joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Tiina Ruohola

veroasiantuntija

tiina.ruohola@ek.fi

Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.