Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista yrityksistä jopa 93 prosenttia kertoo koronaviruksen jo vaikuttaneen tai vaikuttavan tulevaisuudessa yritystoimintaan. Konkurssiriski on edelleen korkea 25 prosentilla vastaajista, mutta riski on pienentynyt selvästi verrattuna edellisiin kyselyihin.

Vastanneista yrityksistä 78 prosenttia kertoo, että koronavirusepidemia on vaikuttanut liikevaihtoon negatiivisesti. Yli viidenneksellä vastanneista liikevaihto on pudonnut yli 50 prosenttia.

Hämeessä vastanneet yritykset kokevat, että hallitus ei ole onnistunut koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa. Yrityksistä 62 prosenttia arvioi hallituksen hoitaneen talouskriisin melko tai erittäin huonosti. Sitä vastoin hallitus saa epidemian hoidosta puhtaat paperit, kun yli 80 prosenttia vastanneista koki hallituksen toimenpiteet erittäin tai melko hyvinä.

”Koronaviruspandemia on ajanut erityisesti matkailu- ja ravintola-alan ahdinkoon. Hallituksen päätös pitää ravintolat edelleen suljettuna on vähentänyt alan uskoa tulevaisuuteen. On selkeästi nähtävissä, että matkailu- ja ravintola-alalle, erikoiskaupalle ja henkilöliikennealan yrityksille tarvitaan suoraa tukea. On hämmästyttävää, kuinka kauan hallitus on pitkittänyt yritystukien kohdentamista”, kritisoi Eerikäinen.

Myös vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vienti vähenee merkittävästi. Tämä selviää tuoreesta Kauppakamarin vientijohtajabarometrista. Sen perusteella vientiyritysten suuri pelko on, ettei Suomi pysty vastaamaan kilpailijamaiden massiivisiin elvytystoimiin ja paikallisten yritysten kilpailukyvyn vahvistamiseen kriisin aikana. Yritykset pelkäävät protektionismin ja kotiinpäin vedon vahvistuvan Suomen päävientimarkkinoilla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa.

”Erityisesti vientiyritykset ovat huolestuneita tulevasta kesästä ja syksystä. Niiden liiketoimintaan ovat eniten vaikuttaneet logistiikan häiriöiden ja konttipulan lisäksi työntekijöiden liikkumisrajoitukset. Myös komponenttien ja raaka-aineiden saatavuudessa on alkanut olla ongelmia”, Eerikäinen toteaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 4.5.2020. Kyselyyn vastasi 2483 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3. ja 21.4. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 114 ja vastanneista noin 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.