Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista yrityksistä jopa 93 prosenttia kertoo koronaviruksen jo vaikuttaneen tai vaikuttavan tulevaisuudessa yritystoimintaan. Konkurssiriski on edelleen korkea 25 prosentilla vastaajista, mutta riski on pienentynyt selvästi verrattuna edellisiin kyselyihin.

Vastanneista yrityksistä 78 prosenttia kertoo, että koronavirusepidemia on vaikuttanut liikevaihtoon negatiivisesti. Yli viidenneksellä vastanneista liikevaihto on pudonnut yli 50 prosenttia.

Hämeessä vastanneet yritykset kokevat, että hallitus ei ole onnistunut koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa. Yrityksistä 62 prosenttia arvioi hallituksen hoitaneen talouskriisin melko tai erittäin huonosti. Sitä vastoin hallitus saa epidemian hoidosta puhtaat paperit, kun yli 80 prosenttia vastanneista koki hallituksen toimenpiteet erittäin tai melko hyvinä.

”Koronaviruspandemia on ajanut erityisesti matkailu- ja ravintola-alan ahdinkoon. Hallituksen päätös pitää ravintolat edelleen suljettuna on vähentänyt alan uskoa tulevaisuuteen. On selkeästi nähtävissä, että matkailu- ja ravintola-alalle, erikoiskaupalle ja henkilöliikennealan yrityksille tarvitaan suoraa tukea. On hämmästyttävää, kuinka kauan hallitus on pitkittänyt yritystukien kohdentamista”, kritisoi Eerikäinen.

Myös vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vienti vähenee merkittävästi. Tämä selviää tuoreesta Kauppakamarin vientijohtajabarometrista. Sen perusteella vientiyritysten suuri pelko on, ettei Suomi pysty vastaamaan kilpailijamaiden massiivisiin elvytystoimiin ja paikallisten yritysten kilpailukyvyn vahvistamiseen kriisin aikana. Yritykset pelkäävät protektionismin ja kotiinpäin vedon vahvistuvan Suomen päävientimarkkinoilla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa.

”Erityisesti vientiyritykset ovat huolestuneita tulevasta kesästä ja syksystä. Niiden liiketoimintaan ovat eniten vaikuttaneet logistiikan häiriöiden ja konttipulan lisäksi työntekijöiden liikkumisrajoitukset. Myös komponenttien ja raaka-aineiden saatavuudessa on alkanut olla ongelmia”, Eerikäinen toteaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 4.5.2020. Kyselyyn vastasi 2483 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3. ja 21.4. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 114 ja vastanneista noin 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia12.5.2020 10:15:50 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Suomi törmäsi koronaseinään – Hämeen alueella synkimmät näkymät tällä hetkellä27.4.2020 12:15:46 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat huhtikuussa vajonneet nopeasti poikkeuksellisen alhaisiin lukemiin, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten tilanne ei yllättänyt, koska suhdannebarometri koskee vahvasti alueemme teollisuutta. Näkyvissä on markkinoiden hiipuminen, vaikka yli puolella vastanneista on tuotannon määrä ollut yhtä suuri tai suurempi viimeisen kolmen kuukauden aikana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit ja Yrittäjät ovat huolestuneita yritysten rahoituspäätöksiin kohdistuvasta kritiikistä24.4.2020 11:28:42 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari, Hämeen Yrittäjät, Päijät-Hämeen Yrittäjät ja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari ovat huolestuneina seuranneet kasvavaa kritiikkiä Hämeessä toimiville yrityksille myönnetyistä rahoituspäätöksistä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Elinkeinoelämän toimijat korostavat, että Hämeen ELY-keskus ja Business Finland ovat toimineet täysin lakisääteisten ohjeiden mukaan akuutin kriisin hoitamiseksi. Valitettavasti valtioneuvoston tiedottamisessa on ollut epäselvyyttä.

Lievää optimismia hämäläisyrityksissä21.4.2020 11:40:22 EESTTiedote

Hämeessä kauppakamarien koronakyselyyn vastanneista yrityksistä 44 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä pysyy ennallaan tai kasvaa seuraavien kahden kuukauden aikana. ”Positiivista on, että yritysten henkilöstömäärän vähennystarve ei ole kasvanut. Lisäksi konkurssiriski on vähentynyt alueellamme. Alle 30 prosenttia pitää konkurssia mahdollisena koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia. Nyt tehdyssä kyselyssä on nähtävissä lievää optimismia verrattuna edelliseen maaliskuun lopussa tehtyyn kyselyyn”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.