Hallitusohjelman mukaan ELY-keskusten Yritysten kehittämispalvelut lakkautetaan

ELY-keskuksille on tullut runsaasti kyselyitä kehittämispalvelujen hakemisesta ja päätöksenteosta.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että ELY-keskusten pk-yrityksille myöntämät yritysten kehittämispalvelut lakkautetaan vuoden 2024 alusta. ELY-keskuksilla ei ole vielä tarkkaa tietoa lakkautuksen käytännön toimenpiteistä ja tarkasta aikatauluista. ELY-keskukset tiedottavat lakkautuksen etenemisestä sitä mukaa, kun varmaa tietoa saadaan. Tämän hetken tiedon mukaan kehittämispalveluja voi vielä hakea normaaliin tapaan tämän syksyn ajan.

Palvelujen hakeminen on helppoa, ja ELY-keskukset käsittelevät hakemukset noin kahdessa viikossa. Tänä vuonna myönnettyjä palveluita voi toteuttaa vielä alkuvuoden 2024 aikana. Palvelun hakemisessa yrityksiä neuvoo pk-yritysten rahoitusneuvonta numerossa 0295 024 800 ja sähköpostilla pkrahoitusneuvonta@ely-keskus.fi.

ELY-keskukset ovat tarjonneet pk-yrityksille kehittämispalveluja myöntämällä tukea analyysi-, konsultointi- ja koulutuspalvelujen hankkimiseen kilpailutetuilta palveluntuottajilta. ELY-keskuksen tuki palvelun hankintaan on ollut jopa 80 prosenttia. Palvelujen avulla yritykset ovat voineet kehittää toimintaansa kohtuullisin kustannuksin helposti ja nopeasti.

Palveluja ovat käyttäneet erityisesti mikro- ja pienyritykset, esimerkiksi kansainvälistymisvalmiuksien kehittämiseen, laajojen kehittämis- ja investointihankkeiden valmisteluun ja omistajanvaihdosten valmisteluun.

Vuonna 2022 ELY-keskukset myönsivät kehittämispalveluja 3 800 yritykselle 17,6 miljoonalla eurolla.

Lisätietoa antavat:

Analyysi- ja Konsultointi-palvelujen tuotepäällikkö Riikka Huhtanen-Pitkänen, p. 0295 029 123, riikka.huhtanen-pitkanen(at)ely-keskus.fi

Koulutus-palvelun tuotepäällikkö Jonna Moilanen, p. 029 502 4167, jonna.moilanen(at)ely-keskus.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.