Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ilmastotekoja budjettiriihessä!

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Hallituspuolueiden opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat hallitusta toteuttamaan tarvittavat päästövähennykset budjettiriihessä, jotta Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä.

“Tuore IPCC:n raportti tuo jälleen esiin ilmastotekojen välttämättömyyden. Tutkijat ovat varoittaneet kriisistä jo vuosikymmenet, eikä ongelmana ole ollut tiedon tai tarvittavan teknologian puute. Nyt tarvitaan enää riittävän vahvaa tahtoa ja vähemmän poliittisia kompromisseja. Heti syksyn budjettiriihestä lähtien.” linjaavat Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Ville Kurtti.

“Ilmastokriisin seuraukset näkyvät jo nyt Suomessa ja tilanne tulee vain pahenemaan tulevina vuosina, mikäli emme tee kunnianhimoista ilmastopolitiikka. Metsämme palavat ja sadot kuivuvat pelloille, emme voi jatkaa nykyistä menoa! Yksittäisten budjettiriihien lisäksi tarvitsemme pitkäjänteistä puoluerajat ylittävää ilmastotyötä. Nyt valmisteilla oleva ilmastolaki on yksi keino, kunhan laki valmistellaan tarpeeksi kunnianhimoisesti ja se sisältää konkreettisia päästövähennystavoitteita.” Vaativat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Peppi Seppälä ja Brigita Krasniqi

“Hallituksen tulee toteuttaa ilmastotekoja reilusti ja pitäen kaikki mukana. Tavoitteena ei ole kurjistaa elämää vaan muuttaa yhteiskunnan rakenteita niin, että kestävä elämäntapa onnistuu kaikkialla Suomessa. Oikeudenmukaisen siirtymän rinnalla tärkeintä on päämäärä, eli saavuttaa yhdessä sovittu päästövähennystavoite. On selvää että kaikilta sektoreilta vaaditaan päästövähennyksiä”, toteavat Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen ja Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Eveliina Leskelä.

“Suomi ei ole ilmastotyössä yksin vaan meidän tulee toimia aktiivisesti osana kansainvälistä yhteisöä. Viennistämme huomattava osa menee muualle EU:hun, ja myös  tästä syystä tarvitsemme valtiorajat ylittäviä sääntöjä. EU:n ilmastopaketti on hyvä alku ja meidän tulee tukea paketin kunnianhimoista toteutumista. Ilmastosiirtymän myötä Suomella on myös mahdollisuus olla ympäristöteknologian edelläkävijämaa”, muistuttaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban Sheikh yhdessä Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtajan Anna Lemströmin kanssa.

“Ilmastokriisin seurauksiin sopeutumiseksi tarvitaan laadukasta ja kansainvälisesti merkittävää tutkimusta ja kehitystä. Tämä edellyttää poikkitieteellisyyttä ja tutkimusmäärärahojen lisäämistä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Päätösten on aina nojauduttava viimeisimpiin tutkimustuloksiin, eikä tutkittua tietoa päätöksenteossa saa vähätellä.” sanoo RKP-nuorten puheenjohtaja Frida Sigfrids.

Ilmastokriisi ei tunne valtioiden rajoja ja siksi meillä on yhteinen globaali vastuu toimia. Elinkelpoisen planeetan takaaminen tuleville sukupolville on kaiken elämän elinehto. Tekoja tarvitaan nyt!

Lisätietoja:

Pinja Perholehto, Demarinuorten puheenjohtaja
0400 596 521, pinja.perholehto[at]demarinuoret.fi
Ville Kurtti, Demariopiskelijoiden puheenjohtaja
0451129299, ville.kurtti[at]sonk.fi

Hanna Markkanen, Keskustanuorten puheenjohtaja
+358 50 3846820, hanna.markkanen[at]keskustanuoret.fi
Eveliina Leskelä, Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja
358 40 1472251, eveliina.leskela[at]keskustaopiskelijat.fi

Brigita Krasniqi, +358 45 1312554, brigita.krasniqi[at]vihreatnuoret.fi
Peppi Seppälä, +358 40 721 7912, peppi.seppala[atvihreatnuoret.fi
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton tasa-arvoiset puheenjohtajat

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja
+358 50 5019721, liban[at]vasemmistonuoret.fi
Anna Lemström, Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja
+358 45 639 7273, puheenjohtaja[at]vasemmisto-opiskelijat.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja
+358 40 5910874, frida.sigfrids[at]su.fi

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten puheenjohtaja Emilia Kangaskolkka ehdolle eurovaaleissa - “Olemme todellinen vastavoima pimeiden voimien keskellä”16.3.2024 07:13:56 EET | Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja, pohjoiskarjalainen Emilia Kangaskolkka on ehdolla kesäkuun eurovaaleissa. Kangaskolkka on huolissaan kasvaneista poliittisista jännitteistä Euroopan unionin ympärillä sekä erityisen huolestunut äärioikeiston noususta Euroopassa. Hänen mielestään esimerkiksi perussuomalaisten haihattelu EU-erolla on vastuutonta. – Me sosialidemokraatit olemme todellinen vastavoima pimeiden voimien keskellä. Euroopan unionin tulevaisuuden tulee rakentua yhtenäisyyden ja syventyvän integraation varaan, vaatii Kangaskolkka. – Tavoitteena on rakentaa taloudellisesti kestävä sekä ihmisille inhimillinen ja turvallinen Euroopan unioni, jossa ilmaston ja luonnon kantokyky määrätietoisesti turvataan, päättää Kangaskolkka. Turvallisuustilanne Euroopassa on historiallisen heikko. Kangaskolkka on huolissaan sen heijastuksista myös Itä-Suomeen. Kangaskolkka vihjaa, että Euroopan unioni tarvitsee päätöksentekoon itäsuomalaista elämänasennetta. – Suomen aloitteellisuus EU:ssa, Natossa ja m

Kädenlämpöisten rauhantoivotusten aika on ohi – Suomen on vietävä enemmän tykistöammuksia Ukrainaan24.2.2024 10:08:44 EET | Uutinen

Kun venäläiset joukot vyöryivät Ukrainan rajojen yli tasan kaksi vuotta sitten, maailma pidätti henkeään. Tankkien lähestyessä Kiovaa Ukrainan sodasta tuli hetkeksi paitsi koko maailman huolenaihe, myös symbolinen taistelu demokratian ja Venäjän imperialismin välillä. Ukrainan kansa ei ole edelleenkään taipunut, mutta samaa ei ikävä kyllä voi sanoa maan liittolaisista. Tällä hetkellä näyttää pahasti siltä, etteivät EU:n jäsenmaat saa kevääseen mennessä kasaan Ukrainalle lupaamiaan miljoonaa tykistöammusta. “Läntisen yhteisön ponneton tapa reagoida Venäjän tykistöylivoimaan turhauttaa. Presidentti Zelenskyi on kansainvälisissä yhteyksissä ilmaissut toistuvasti, kuinka paha pula Ukrainalla on tykistöammuksista. On selvää, että Venäjä on Georgian sodasta lähtien pyrkinyt hyvin systemaattisesti horjuttamaan sääntöperusteista maailmanjärjestystä. Jos sotatoimille ei saada loppua nyt, Putinin mustalta listalta löytyy aina seuraava uhri”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Emilia Kangaskolkka

Kutsu medialle: Jutta Urpilainen Demarinuorten Tulevaisuuden Eurooppa -seminaarin pääpuhujana24.11.2023 12:01:45 EET | Kutsu

Arvoisa median edustaja, Demarinuoret järjestää Tulevaisuuden Eurooppa -seminaarin 25.11. lauantaina kello 12.15 alkaen Oodin Maijansalissa. Tapahtuman pääpuhujaksi saapuu komissaari Jutta Urpilainen, joka on ilmoittanut olevansa käytettävissä presidenttiehdokkaaksi. Tilaisuus on avoin kaikille. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Pyydämme teitä ilmoittautumaan tapahtumaan tullessa tapahtuman järjestäjille. Seminaarin ohjelma: 12.15-12.30 Avaussanat 12.30-13.00 Komissaari Urpilainen 13.00-13.30 Kahvitauko 13.30-14.15 Paneeli: Suomi osana turvallista ja avointa Eurooppaa. Panelisteina Juha Jokela, Emilia Uljas, Benjamin Shemeikka,Miapetra Kumpula-Natri 14.15-14.30 Tauko 14.30-15.15 Paneeli: EU:n ja Suomen rooli kansainvälisessä kilpailussa. Panelisteina Eero Heinäluoma, Mika Maliranta, Sini Saarni 15.15-15.30 Loppusanat - Emilia Kangaskolkka Lisätietoja Emilia Kangaskolkka puheenjohtaja Sosialidemokraattiset Nuoret ry.