Hämäläisyritykset kannattavat rokotepassin käyttöönottoa

Hämeessä yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa tarpeellisena keinona avata yhteiskuntaa nopeammin. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä kyselystä, joka tehtiin 25.1.2022. ”Hämeessä yrityksistä lähes 76 prosenttia on sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Tuore kysely osoittaa suhdanteiden heikkenemistä omikronin nopean leviämisen johdosta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Hämeessä kyselyyn vastanneista selkeästi suurin osa on teollisuusyrityksiä sekä palvelualan yrityksiä ja yli viidennes yrityksiä, joiden vuosiliikevaihto on yli 11 miljoonaa euroa.

Omikronvariantin leviäminen on aiheuttanut yrityksissä jonkin verran ongelmia muun muassa työvoiman saatavuudessa. Lähes 72 prosenttia hämäläisyrityksistä kertoo omikronista johtuvien sairastumisten ja karanteenien vaikeuttaneen yrityksen toimintaa. Monet kritisoivat myös karanteenien kustannusten lankeamista yrityksille.

Konkurssiriskin kasvu on hälyttävä, kun vastanneiden yritysten konkurssiriski on noussut lähes 20 prosenttiin. Syyskuussa vastaava osuus oli 16 prosenttia. Edelleen 47 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa supistuvan.

”Seuraavan kahden kuukauden aikana lähes 53 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan, kun vuoden 2021 syyskuussa osuus oli lähes 66 prosenttia ja kesäkuussakin 60 prosenttia”, jatkaa Eerikäinen.

Vastanneista yrityksistä 79 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun syyskuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 82 prosenttia. ”Nyt tammikuussa edelleen 33 prosenttia yrityksistä on vähentänyt henkilöstön määrää koronan aikana ja viidennes ennakoi edelleen vähentävän henkilöstöä seuraavan kahden kuukauden aikana samoin kuin syyskuussa”, Eerikäinen kertoo.

Kauppakamarien pikakysely tehtiin 25.1.2022. Kyselyyn vastasi 2821 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistäAiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 (16.–17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9., 8.10., 1.12.) sekä vuonna 2021 (2.2., 16.3., 27.4.,16.6. ja 14.9.). Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 173, joista teollisuusyritysten osuus on 20 prosenttia, muu palvelutoiminnan yritysten 19 prosenttia ja kaupan alan yritysten 14 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä noin 80 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä ja niiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle11.4.2022 10:53:27 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja30.3.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.