Hämäläisyritykset kannattavat rokotepassin käyttöönottoa

Hämeessä yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa tarpeellisena keinona avata yhteiskuntaa nopeammin. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä kyselystä, joka tehtiin 25.1.2022. ”Hämeessä yrityksistä lähes 76 prosenttia on sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Tuore kysely osoittaa suhdanteiden heikkenemistä omikronin nopean leviämisen johdosta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Hämeessä kyselyyn vastanneista selkeästi suurin osa on teollisuusyrityksiä sekä palvelualan yrityksiä ja yli viidennes yrityksiä, joiden vuosiliikevaihto on yli 11 miljoonaa euroa.

Omikronvariantin leviäminen on aiheuttanut yrityksissä jonkin verran ongelmia muun muassa työvoiman saatavuudessa. Lähes 72 prosenttia hämäläisyrityksistä kertoo omikronista johtuvien sairastumisten ja karanteenien vaikeuttaneen yrityksen toimintaa. Monet kritisoivat myös karanteenien kustannusten lankeamista yrityksille.

Konkurssiriskin kasvu on hälyttävä, kun vastanneiden yritysten konkurssiriski on noussut lähes 20 prosenttiin. Syyskuussa vastaava osuus oli 16 prosenttia. Edelleen 47 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa supistuvan.

”Seuraavan kahden kuukauden aikana lähes 53 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan, kun vuoden 2021 syyskuussa osuus oli lähes 66 prosenttia ja kesäkuussakin 60 prosenttia”, jatkaa Eerikäinen.

Vastanneista yrityksistä 79 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun syyskuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 82 prosenttia. ”Nyt tammikuussa edelleen 33 prosenttia yrityksistä on vähentänyt henkilöstön määrää koronan aikana ja viidennes ennakoi edelleen vähentävän henkilöstöä seuraavan kahden kuukauden aikana samoin kuin syyskuussa”, Eerikäinen kertoo.

Kauppakamarien pikakysely tehtiin 25.1.2022. Kyselyyn vastasi 2821 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistäAiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 (16.–17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9., 8.10., 1.12.) sekä vuonna 2021 (2.2., 16.3., 27.4.,16.6. ja 14.9.). Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 173, joista teollisuusyritysten osuus on 20 prosenttia, muu palvelutoiminnan yritysten 19 prosenttia ja kaupan alan yritysten 14 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä noin 80 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä ja niiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Anne Vanhala on valittu Hämeen kauppakamarin toimitusjohtajaksi29.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Anne Vanhala. Hän seuraa tehtävässä toimitusjohtaja Jussi Eerikäistä, joka jää eläkkeelle kesäkuun puolessa välissä. ”Anne Vanhalan vankka kokemus yritysten vastuullisuusasioista ja tuntemus kauppakamarin toiminnasta nostivat hänet vahvimmaksi toimitusjohtajaehdokkaaksi. Annella on erinomaiset edellytykset menestyä hyvin kauppakamarin toimitusjohtajana”, toteaa Hämeen kauppakamarin puheenjohtaja Olli Vormisto.

Sami Etula on valittu Vuoden kouluttajaksi23.2.2024 13:57:56 EET | Tiedote

Kauppakamarien valtakunnallinen koulutuspooli on valinnut diplomi-insinööri, kauppatieteiden maisteri Sami Etulan Vuoden kouluttajaksi 2023. Valintapäätös perustuu hänen käytännölliseen ja kuulijoita inspiroivaan tyyliin toimia kouluttajana. ”Etula on luennoinut strategisesta ajattelusta, suunnittelusta ja hallituksen roolista strategian rakentamisessa meidän HHJ-kursseillamme sekä Hämeenlinnassa että Lahdessa. Osallistujilta hän on saanut erinomaiset palautteet”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten ilmastonsuojelutoimiin lisää osaamista22.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin ja LähiTapiolan mahdollistamaan ensimmäiseen Ilmasto-ohjelmaan on valittu Hämeen kauppakamarin alueelta mukaan yli 20 yritystä. ”Vuosi sitten toteuttamassamme ilmastokyselyssä selvisi, että alueemme yritykset kaipasivat lisää osaamista ilmastonsuojelutoimien tekemiseen. Lisäksi yritykset kertoivat, että niiden liiketoimintaan sopivista ilmastoratkaisuista on pulaa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari perustaa Varautumisvaliokunnan8.2.2024 12:15:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari perustaa uuden Varautumisvaliokunnan, joka aloittaa toimintansa toukokuun aikana. ”Valiokunta tulee olemaan alueemme huoltovarmuuden kannalta elintärkeiden yritysten ja julkisten toimijoiden yhteistyöfoorumi. Sen tarkoituksena on tukea lakisääteisen Huoltovarmuuskeskuksen ja muiden yhteiskunnan varautumiseen muodostettujen yhteistyöryhmien toimintaa, kuten esimerkiksi Huoltovarmuuskeskuksen valtakunnallisten poolien ja elinkeinoelämän alueellisten varautumisyhteistyön ELVAR-toimikuntien toimintaa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten suhdannenäkymät ovat vaisut29.1.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on pysynyt vaimeana. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Suhdannepohja on saavutettu, mutta yritysten kannattavuus tulee vielä heikkenemään tänä vuonna. Hämeen alueen näkymät ovat pessimistisimpiä koko Suomessa ja lisäksi poliittiset lakot sekä ylityökiellot vaikeuttavat yritysten kasvua”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.