Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista yrityksistä 86 prosenttia kertoo koronaviruksen jo vaikuttaneen tai vaikuttavan edelleen yritystoimintaan. Lisäksi 85 prosenttia sanoo koronavirusepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti ja seuraavan kahden kuukauden aikana vain 30 prosenttia arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan.

Vähittäiskaupan osalta uskotaan jo tulevaisuuteen. ”Kaupan suhdannenäkymät ovat parantuneet ja elintarvikkeet, kulutustavarat ja vaatteet menevät aikaisempaa paremmin kaupaksi. Matkailu- ja ravintola-alalla näyttää sen sijaan heikommalta, kun rajoituksia asiakasmäärien osalta ei ole purettu. Kiinteät kulut juoksevat täysimääräisinä kuitenkin koko ajan”, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Teknologiateollisuuden Päijät-Hämeen ja Kaakkois-Suomen aluepäällikkö Jari Kinnunen kertoo syksyn näyttävän yritysten kannalta pelottavan sumealta tilausvirtojen ja tarjouskyselyjen vähentyessä. Yli puolet teollisuuden yrityksistä arvioi tuotannon hiljaisimman ajan olevan edessä syksyllä. ”Vaikka noin 40 prosenttia yrityksistä on jo joutunut lomauttamaan henkilöstöä kevään ja alkukesän aikana, niin toistaiseksi osalla yrityksistä on ollut vielä töitä, mutta lomakauden jälkeen ei näytä hyvältä. Uusia tilauksia on tullut merkittävästi vähemmän ja investoinnit ovat jäissä. Sovittuja tilauksia on siirretty eteenpäin ja muun muassa asennustöitä ei ole päästy tekemään asiakkaan tiloihin”, Kinnunen toteaa.

Hämeessä vastanneista yrityksistä 49 prosenttia kertoo, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta. Seuraavan kahden kuukauden aikana 55 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan, kun edellisessä kyselyssä luku oli 45 prosenttia. ”Ikävä kyllä alueemme työllisyystilanne on heikompi kuin keskimääräisesti Suomessa, mutta onneksi alueemme yritykset ovat selvinneet pääsääntöisesti lomautuksilla”, sanoo Eerikäinen.

Kauppakamarien kysely tehtiin 23.6.2020. Kyselyyn vastasi 2403 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5 ja 1.6. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 132 ja vastanneista noin 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Hämeen alueen tulokset

Teknologiateollisuuden aluepäällikkö Jari Kinnunen, p. 044 753 2773

Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto, p. 050 358 8336

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista17.9.2020 13:30:44 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava10.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä26.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yrityksiä vauhditetaan tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn10.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on yhteistyössä Hämeen Hallituspartnereiden, alueen kehitysyhtiöiden ja yrittäjäjärjestöjen kanssa käynnistänyt pk-yritysten hallitustyöskentelyä kehittävän hankkeen. ”Hallitukset vauhtiin -hankkeen keskeinen tehtävä on aktivoida alueemme pk-yritysten hallitukset toimimaan. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta pk-yrittäjä joutuu pohtimaan usein yksin yrityksensä strategisia päätöksiä. Hankkeen tuottama palvelu on kaikille yrityksille maksutonta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.