Hämäläisyritysten positiivinen suhdannetrendi jatkuu

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten hyvä suhdannetilanne on pysynyt lähes ennallaan verrattuna heinäkuuhun. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat pysyneet lähes samalla tasolla kuin heinäkuussa ja suhdannearviot ovat alueellamme nyt lokakuussa lähellä koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Lokakuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 21 prosenttia odotti suhdanteiden parantuvan ja 70 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan.

Tuotanto- ja myyntimäärät kasvoivat heinä-syyskuun aikana aiempien odotusten mukaisesti ja tuotannon ennakoidaan lisääntyvän hieman myös loppuvuoden aikana. ”Lokakuussa vastanneista 33 prosenttia arvioi tuotannon määrän olevan suurempi seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun heinäkuussa vastaava osuus oli 29 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

Kasvun esteenä kustannusten nousu ja pula ammattitaitoisesta työvoimasta

Kuten heinäkuussakin, hämäläisyrityksistä 28 prosenttia kertoi lokakuussa kysynnän olevan edelleen vaimeaa. Lähes neljänneksellä yrityksistä on akuuttia pulaa materiaaleista ja kapasiteetista. Peräti 61 prosenttia vastaajista arvioi kustannusten nousseen viime kuukausien aikana. Kustannusten nousu näkyy erityisesti teollisuudessa. Tämän odotetaan vaikuttavan myös tuotteiden ja palveluiden hintoihin.

Hämeessä yritykset palkkasivat lisää hen­kilökuntaa syksyn aikana ja työvoimaa palkattaneen lisää myös vuoden lopulla. ”Vastanneista 19 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi, kun heinäkuussa osuus oli lähes sama 18 prosenttia”, sanoo Eerikäinen.

Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on vaikeutunut edelleen. Lokakuussa rekrytointivaikeuksia oli 36 prosentilla vastaajista, kun heinäkuussa vastaava osuus oli 32 prosenttia.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin lokakuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 113 ja ne työllistävät yli 17 000 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Kansainväliset osaajat vierailevat hämäläisissä yrityksissä23.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari on syksyn aikana lähestynyt alueen yrityksiä Kansainvälinen osaaja -teemapäivällä. ”Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen tämän viikon aikana. Teemapäivään olemme saaneet mukaan 15 hämäläisyritystä, joissa vierailee 1–3 opiskelijaa ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta”, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta.

Kamppailu Hämeen Herruudesta käynnistyy perjantaina28.10.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Pelicansin, HPK:n ja Hämeen kauppakamarin viisi vuotta sitten lanseeraama taistelu Hämeen Herruudesta jatkuu tällä kaudella. Pelicansin ja HPK:n kauden ensimmäinen ottelu pelataan Lahdessa perjantaina 29.10. ”Liigan runkosarjan keskinäisissä otteluissa enemmän pisteitä kerännyt joukkue ansaitsee kiertopalkinnon lisäksi 5 000 euroa seuran junioritoimintaan. Tämän sarjakauden Hämeen Herruuden yhteistyökumppaneina toimivat kauppakamarin lisäksi Osuuskauppa Hämeenmaa, Etelä-Suomen Sanomat ja Hämeen Sanomat”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.