Hämäläisyritysten vienti veti erinomaisesti vielä alkuvuonna

Hämeen kauppakamarin myöntämien vientiasiakirjojen määrä EU:n ulkopuolisiin, kolmansiin maihin kasvoi 25 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin, osoittavat kauppakamareiden reaaliaikaiset vientiasiakirjatilastot. ”Tilastojen mukaan viime vuoden kasvu jatkui alueemme vientiyrityksissä vielä ensimmäisellä kvartaalilla. Tästä eteenpäin on epävarmaa ja tilanne tulee varmasti muuttumaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Tammikuussa Hämeen kauppakamarin vientiasiakirjossa kasvua oli viime vuoden vastaavaan aikaan peräti 67 prosenttia ja helmikuussakin 12 prosenttia. Vielä maailmanlaajuisen pandemian jo jyllätessä maaliskuussa vientiasiakirjojen kysyntä oli 10 prosenttia suurempi verrattuna edelliseen vuoteen. Hämeessä toimivat yritykset hakivat alkuperätodistuksia eniten Venäjälle, Turkkiin ja Kiinaan.

Lindström Oy vie pääosin työvaatteita asiakasyrityksiin sekä EU:n alueelle että kolmansiin maihin, kuten Turkkiin, Venäjälle ja Ukrainaan. Yrityksellä on Orimattilan Pennalassa keskusvarasto, josta vientitoimitukset tapahtuvat keskistetysti. ”Nyt jo on näkyvissä, että vientikerrat ovat harvenemassa joka viikkoisesta joka toiseen viikkoon, joten toimitettavat määrät tulevat puolittumaan. Ei ihan heti, mutta mahdollisesti kuukauden päästä”, kertoo Lindström Oy:n logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Vaunumäki.

”Meillä tilanteet saattavat kuitenkin vaihtua melko nopeasti. Tytäryrityksillämme on rajallinen mallivalikoima ja rajallinen määrä asiakkaita, jolloin ongelmat asiakasyrityksissä heijastuvat melko nopeasti myös vietäviin lähetyksiin”, Vaunumäki toteaa.

”Koronakriisin ja sen torjumisen vaikutukset näkyvät viennissä ja teollisuudessa viiveellä. Neuvottelut uusista kaupoista vaikeutuvat ja siten tilauskantojen voidaan ennakoida pienenevän. Myös kysynnän laskusta toipuminen kestää sitten teollisuudessa myös pidempään kuin muilla aloilla”, toteaa Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski. ”Erityisen tärkeää on säilyttää yritysten kilpailukyky, koska koronan jälkeen talouden toipuessa markkinaosuuksia jaetaan taas uudestaan ja osin eri kriteereillä”, Kiiski korostaa.

Keskuskauppakamarin ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan kauppakamareiden myöntämien alkuperätodistusten määrät ovat viime vuosina varsin hyvin ennakoineet Suomen koko viennin suuntaa ja myöhemmin julkistettavia tullin virallisia tavaravientitilastoja, vaikka kauppakamareiden myöntämät vientiasiakirjat eivät kerro Suomen viennistä EU:n sisämarkkinoille. Ne eivät myöskään kerro viennin arvon muutoksista.

Viennin edistämisen on oltava osa Suomen elvytyspolitiikkaa

Suomen nopea toipuminen koronakriisistä vaatii juuri viennin vetoapua, kun kotimainen kysyntä on törmännyt kuin seinään, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Siksi Suomelle on tärkeää, että vienti ja tuonti pystytään turvaamaan kriisioloissakin, vaikka ihmisten matkustamista rajoitetaan.

“On elintärkeää, että Suomelle keskeiset vientimarkkinat kuten Yhdysvallat selättävät koronaviruksen nopeasti ja pitävät myös markkinansa avoimena. Lohdullinen tieto on Kiinan markkinoiden piristyminen sekä tuotannon ja satamien käynnistyminen”, toteaa Vuori.

Vuoren mukaan suomalaisyritysten aktiivinen läsnäolo vientimarkkinoilla myös koronakriisin aikana on tärkeää siinäkin mielessä, että ne voivat tarttua eri maiden elvytyspakettien tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin heti kun elämä vientimarkkinoilla alkaa normalisoitua.  Viennin edistämisen on oltava osa Suomenkin elvytyspolitiikkaa koronakriisissä.

Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski, p. 0400 814 148

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia12.5.2020 10:15:50 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Suomi törmäsi koronaseinään – Hämeen alueella synkimmät näkymät tällä hetkellä27.4.2020 12:15:46 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat huhtikuussa vajonneet nopeasti poikkeuksellisen alhaisiin lukemiin, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten tilanne ei yllättänyt, koska suhdannebarometri koskee vahvasti alueemme teollisuutta. Näkyvissä on markkinoiden hiipuminen, vaikka yli puolella vastanneista on tuotannon määrä ollut yhtä suuri tai suurempi viimeisen kolmen kuukauden aikana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit ja Yrittäjät ovat huolestuneita yritysten rahoituspäätöksiin kohdistuvasta kritiikistä24.4.2020 11:28:42 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari, Hämeen Yrittäjät, Päijät-Hämeen Yrittäjät ja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari ovat huolestuneina seuranneet kasvavaa kritiikkiä Hämeessä toimiville yrityksille myönnetyistä rahoituspäätöksistä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Elinkeinoelämän toimijat korostavat, että Hämeen ELY-keskus ja Business Finland ovat toimineet täysin lakisääteisten ohjeiden mukaan akuutin kriisin hoitamiseksi. Valitettavasti valtioneuvoston tiedottamisessa on ollut epäselvyyttä.

Lievää optimismia hämäläisyrityksissä21.4.2020 11:40:22 EESTTiedote

Hämeessä kauppakamarien koronakyselyyn vastanneista yrityksistä 44 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä pysyy ennallaan tai kasvaa seuraavien kahden kuukauden aikana. ”Positiivista on, että yritysten henkilöstömäärän vähennystarve ei ole kasvanut. Lisäksi konkurssiriski on vähentynyt alueellamme. Alle 30 prosenttia pitää konkurssia mahdollisena koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia. Nyt tehdyssä kyselyssä on nähtävissä lievää optimismia verrattuna edelliseen maaliskuun lopussa tehtyyn kyselyyn”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.