Häme ja Pirkanmaa korostavat pääradan investointien yhteistä merkitystä

Hämeen ja Pirkanmaan maakunnat tiivistävät pääratakokonaisuutta koskevaa yhteistyötään.

Pirkanmaan ja Hämeen maakuntaliitot kokosivat joukon maakuntien ja kuntien edustajia yhteiseen, päärataa koskevaan keskustelutilaisuuteen. Hyvähenkisen tilaisuuden tuloksena todettiin, että alueiden välistä yhteistyötä tiivistetään ja tapaamisia jatketaan.

Pääradan kehittämiskokonaisuus on monimutkainen ja hankalasti hahmotettava, mikä osaltaan on saattanut haitata kipeästi tarvittavien investointien etenemistä rahoitukseen ja toteutukseen saakka. Kompleksisessa kokonaisuudessa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Pahasti ruuhkautuneen pääradan pitkittyneet korjaus- ja kehittämisinvestoinnit uhkaavat haavoittaa sekä Hämeen että Pirkanmaan saavutettavuutta vielä pitkään. Saavutettavuuden tulee parantua kummankin maakunnan osalta, ja sen mahdollistamiseksi tarvitaan pikaisia investointeja Tampereen henkilöratapihaan, Pasila-Riihimäki-välin 2.- ja 3.-vaiheisiin sekä pääradan peruskorjaukseen.

Maan tärkein rataosuus ei voi enää odottaa.

Toni K. Laine, maakuntajohtaja, Häme,

Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, Pirkanmaa,