Häme luottaa tulevaisuuteen

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on suotuisa, selviää EK:n huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat vuoden ensimmäisellä kvartaalilla parantuneet ja suhdanneodotukset ovat merkittävän valoisat. Koko alueella on isoja infra- ja aluehankkeita, kuten Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen ja valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen, jotka luovat uskoa kasvulle”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com/dotshock)

Huhtikuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 81 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan ja 16 prosenttia ennakoi kohentumista lähitulevaisuudessa. Hämeessä toimivien yritysten suhdanneodotukset ovat koko Suomen valoisimmat.

Päijät-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki vahvistaa alueen yritysten positiivisen vireen. ”Yritysrahoituksen kysyntä on alkuvuodesta ollut vilkasta ja Päijät-Hämeessä yritykset ovat lisäksi ostaneet uutta yritystoimintaa, mikä osaltaan kertonee yritysten luottamuksesta tulevaisuuteen”, toteaa Kivimäki.

”Vihdoinkin barometrin tulokset kertovat Forssan seudulla toimivien yritysten todellisen tilanteen ja antavat uskoa tulevaan. Yritysten tilauskirjat ovat täyttyneet, tilauksia tulee ja rekrytointipaineet ovat kasvaneet”, toteaa Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen. ”Jo viime vuonna yritysten investoinnit kasvoivat selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna ja Hämeen ELY-keskuksen yritystukirahoitukset näkyvät suoraan investoinneissa sekä alueen kasvussa ja kansainvälistymisessä”, Jokinen korostaa.

Tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät hieman vuoden 2019 alkukuukausina ja tuotannon kasvun ennakoidaan vielä vauhdittuvan kesän aikana.”Vastanneista 95 prosenttia arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana yhtä suuri tai suurempi kuin huhtikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Kolmasosalla yrityksistä rekrytointivaikeuksia

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä lisääntyi jonkin verran alkuvuoden aikana. Alkukesää koskevat nousuodotukset johtuvat lähes kokonaan normaalista kausivaihtelusta.

”Vastanneista jopa 94 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana yhtä suuri tai suurempi kuin huhtikuussa”, toteaa Eerikäinen.

Osaavan työvoiman puute nousi jälleen huhtikuussa suurimmaksi yritysten kasvun esteeksi riittämättömän kysynnän lisäksi. ”Vastanneista yrityksistä 34 prosenttia kertoo tuotannon kasvun esteeksi ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden, kun tammikuussa osuus oli 25 prosenttia”, kertoo Eerikäinen.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Huhtikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 69 yritystä, jotka työllistävät yli 11 000 henkilöä. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut.

Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen, p. 050 342 4902

Päijät-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki, p. 050 520 8357

(Kuva Pixhill.com/dotshock)

Häme toimii vastuullisuuden suunnannäyttäjänä17.6.2019 11:42:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen kaupungit ja kunnat ovat vahvasti mukana edistämässä vastuullisuutta muun muassa ilmasto- ja ympäristötavoitteissa sekä kiertotaloudessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden kaupunki, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 kilpailun finaalissa. ”Lahden toimintamalli antaa jokaiselle kaupungille pienestä suurimpaan mahdollisuuden kasvaa aidoksi ympäristökaupungiksi. Kaupunki on valmis myös jakamaan parhaat pohjoismaiset kestävät ratkaisut kaikkien hyödynnettäväksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle valmistui 11 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 13:48:07 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin kevään koekierroksella 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi Lahdesta kuusi, Forssasta kaksi ja Hämeenlinnasta, Turengista sekä Vääksystä yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille1.6.2019 12:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 1.6.2019 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeestä 23 läpäisi HHJ-tutkinnon29.5.2019 10:31:45 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui huhtikuussa 326 henkilöä, joista 298 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista 15 on Lahdesta, neljä Hämeenlinnasta, kaksi Forssasta sekä yksi henkilö Hollolasta että Orimattilasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille21.5.2019 17:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.