Häme luottaa tulevaisuuteen

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on suotuisa, selviää EK:n huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat vuoden ensimmäisellä kvartaalilla parantuneet ja suhdanneodotukset ovat merkittävän valoisat. Koko alueella on isoja infra- ja aluehankkeita, kuten Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen ja valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen, jotka luovat uskoa kasvulle”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com/dotshock)

Huhtikuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 81 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan ja 16 prosenttia ennakoi kohentumista lähitulevaisuudessa. Hämeessä toimivien yritysten suhdanneodotukset ovat koko Suomen valoisimmat.

Päijät-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki vahvistaa alueen yritysten positiivisen vireen. ”Yritysrahoituksen kysyntä on alkuvuodesta ollut vilkasta ja Päijät-Hämeessä yritykset ovat lisäksi ostaneet uutta yritystoimintaa, mikä osaltaan kertonee yritysten luottamuksesta tulevaisuuteen”, toteaa Kivimäki.

”Vihdoinkin barometrin tulokset kertovat Forssan seudulla toimivien yritysten todellisen tilanteen ja antavat uskoa tulevaan. Yritysten tilauskirjat ovat täyttyneet, tilauksia tulee ja rekrytointipaineet ovat kasvaneet”, toteaa Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen. ”Jo viime vuonna yritysten investoinnit kasvoivat selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna ja Hämeen ELY-keskuksen yritystukirahoitukset näkyvät suoraan investoinneissa sekä alueen kasvussa ja kansainvälistymisessä”, Jokinen korostaa.

Tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät hieman vuoden 2019 alkukuukausina ja tuotannon kasvun ennakoidaan vielä vauhdittuvan kesän aikana.”Vastanneista 95 prosenttia arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana yhtä suuri tai suurempi kuin huhtikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Kolmasosalla yrityksistä rekrytointivaikeuksia

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä lisääntyi jonkin verran alkuvuoden aikana. Alkukesää koskevat nousuodotukset johtuvat lähes kokonaan normaalista kausivaihtelusta.

”Vastanneista jopa 94 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana yhtä suuri tai suurempi kuin huhtikuussa”, toteaa Eerikäinen.

Osaavan työvoiman puute nousi jälleen huhtikuussa suurimmaksi yritysten kasvun esteeksi riittämättömän kysynnän lisäksi. ”Vastanneista yrityksistä 34 prosenttia kertoo tuotannon kasvun esteeksi ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden, kun tammikuussa osuus oli 25 prosenttia”, kertoo Eerikäinen.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Huhtikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 69 yritystä, jotka työllistävät yli 11 000 henkilöä. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut.

Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen, p. 050 342 4902

Päijät-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki, p. 050 520 8357

(Kuva Pixhill.com/dotshock)

Kauppakamari kannustaa panostamaan paikallisiin yrityksiin26.8.2019 12:07:00 EESTTiedote

Edistääkseen alueellista verkostoitumista Hämeen kauppakamari on ottanut käyttöön Tavata-sovelluksen jäsenyritysten verkostoitumistyökaluksi muun muassa uusien liikesuhteiden luomiseksi. ”Verkostoimalla yrityksiä ja yhteisöjä keskenään vahvistamme alueemme elinvoimaisuutta. Paikallisuus on usein myös ympäristövastuullisuutta. Kuljetusmatkat lyhenevät, yhteydenpito nopeutuu ja hiilijalanjäljet pienenevät. Support your local -asenne kantaa pitkälle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Katriina Virtanen Voglian toimitusjohtajaksi22.8.2019 12:53:16 EESTTiedote

Voglia siirtyy kolmannen sukupolven aikaan, kun Katriina Virtanen aloittaa perheyhtiön toimitusjohtajana 1.9.2019. ”Muotialalla on parhaillaan menossa historian suurin muutos. Vaatteiden alkuperä, materiaalit ja niiden ilmastovaikutus kiinnostavat kuluttajaa. Vaate voidaan nyt hankkia myös palveluna ja jokainen hankintapäätös viestii myös kantajansa arvoista”, kertoo yhtiön johtoon astuva 28-vuotias Katriina Virtanen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtaavat jälleen rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa14.8.2019 14:39:24 EESTTiedote

Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjestää yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.8. ”Tapahtuma toteutetaan tässä laajuudessa jo kolmatta kertaa ja yhteistyö Panssariprikaatin kanssa on sujunut erittäin hyvin. Olemme tyytyväisiä tapahtuman ajankohtaan, sillä nyt tarvitaan osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa alueemme yrityksiin”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppasodan uhka ja Brexit näkyvät suhdanneodotuksissa31.7.2019 10:00:00 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli heinäkuussa lievästi tavanomaista parempi, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat säilyneet hyvinä. Myös lähikuukausien odotetaan säilyvän positiivisina, vaikka näkymiä varjostavat epävakaat maailmanmarkkinat”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Häme toimii vastuullisuuden suunnannäyttäjänä17.6.2019 11:42:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen kaupungit ja kunnat ovat vahvasti mukana edistämässä vastuullisuutta muun muassa ilmasto- ja ympäristötavoitteissa sekä kiertotaloudessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden kaupunki, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 kilpailun finaalissa. ”Lahden toimintamalli antaa jokaiselle kaupungille pienestä suurimpaan mahdollisuuden kasvaa aidoksi ympäristökaupungiksi. Kaupunki on valmis myös jakamaan parhaat pohjoismaiset kestävät ratkaisut kaikkien hyödynnettäväksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle valmistui 11 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 13:48:07 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin kevään koekierroksella 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi Lahdesta kuusi, Forssasta kaksi ja Hämeenlinnasta, Turengista sekä Vääksystä yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.