Hämeen kauppakamari rikkoi tuhannen jäsenen rajan

Hämeen kauppakamarin jäsenmäärä ylitti tuhannen jäsenen rajapyykin juuri ennen 80-juhlavuotta. ”Jäsenistömme yhteenlaskettu liikevaihto vastaa noin puolta koko toimialueemme yritysten liikevaihdosta ja jäsenistömme palveluksessa on yli puolet maakuntiemme (Päijät- ja Kanta-Häme) työvoimasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeen kauppakamarin tuhannes uusi jäsen on hämeenlinnalainen IT4B Partners Oy, joka on uuden ajan IT-palvelutalo.

”Olemme erittäin tyytyväisiä vaikuttavuutemme kasvusta. Yritysjäsenten lisäksi vuoden 2019 alusta alkaen ovat kaikki alueemme kunnat ja ammatilliset oppilaitokset olleet Hämeen kauppakamarin jäseninä”, Eerikäinen toteaa.

Hämeen kauppakamarin toiminnan painopistealueita ovat olleet osaavan työvoiman saannin turvaaminen, oppilaitosyhteistyön tiivistäminen ja vastuullinen yritystoiminta. ”Yhdessä jäsenistömme kanssa olemme vahvistaneet edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamisessa ja panostukset jatkuvat alkavalla vuosikymmenellä”, sanoo Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin (ent. Lahden kauppakamari) toiminta käynnistyi Lahdessa vuonna 1940. Toiminta-alueena oli nykyisen Päijät-Hämeen alueen lisäksi alueita Loviisaan saakka. Vuonna 2007 Lahden kauppakamari sekä Hämeenlinnan ja Forssan kaupunkiseuduilla toiminut Hämeen kauppakamari yhdistyivät ja toiminta jatkui Hämeen kauppakamarin nimen alla. Hämeen kauppakamari on nykyisin Suomen kuudenneksi suurin kauppakamari.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.