HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Yritysten on aktivoiduttava etsimään osaavaa nuorta työvoimaa

Hämeessä yritykset ovat kiinnostuneet tarjoamaan alueen opiskelijoille lopputyömahdollisuutta, selviää Hämeen kauppakamarin maaliskuussa tekemästä oppilaitosyhteistyö- ja kesätyöpaikkakyselystä. Myös projektiyhteistyöstä Hämeen alueella toimivien oppilaitosten kanssa on kiinnostunut 70 % kyselyyn vastanneista. ”Jotta varmistamme osaavan työvoiman saatavuuden Hämeessä, pitää yritysten aktiivisesti etsiä hyviä työntekijöitä alueemme oppilaitoksista”, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela / Photodance Valmela)

Yrityksistä 57 % on kiinnostunut tarjoamaan opiskelijoille lopputyömahdollisuutta. Vastanneista 64 % on kiinnostunut tarjoamaan lopputyön tekemistä Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK), 48 % Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) ja 44 % Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) opiskelijoille. (Huomioiden alueiden vastaajamäärät ammattikorkeakoulujen välillä ei ole merkittävää eroa.) Lisäksi neljännes tarjoaisi lopputyönmahdollisuutta Aalto-yliopiston ja viidennes Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) opiskelijoille.

”Yllättävän paljon yritykset haluavat lopputyöntekijöitä ja myös kesätyöpaikkojen määrä on kasvussa viime vuodesta”, Eerikäinen toteaa.

Sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla

Vastanneista yrityksistä 16 % ilmoittaa palkkaavansa enemmän, 77 % yhtä paljon ja 7 % vähemmän kesätyöntekijöitä kuin viime vuonna. Viidennes yrityksistä ei ollut vielä päättänyt kesätyöntekijöiden palkkaamisesta.

Yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijoille, ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville tai yliopistossa tekniikkaa opiskeleville. Noin puolet vastanneista ei palkkaa alle 18-vuotiaita.

Vastanneista 34 % kertoo, että yrityksen tarpeisiin sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla. Muita esteitä ovat, että yrityksessä ei ole aikaa rekrytointiin ja perehdyttämiseen sekä palkkakustannukset.

”Nuoren sosiaaliset taidot korostuvat ammatillisen osaamisen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi kesätyöntekijää valittaessa”, kertoo Eerikäinen.

”Pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja Tampereella on myös pulaa osaavasta työvoimasta ja näiden alueiden yritykset houkuttelevat tehokkaasti työntekijöitä. Yritysten on syytä toimia nopeasti ja aktiivisesti, jotta varmistamme, että opintojen päätyttyä nuoret integroituvat alueellemme ja saamme osaavia nuoria töihin tulevaisuudessa”, kehottaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin 12.-20.3.2018 tekemään kyselyyn vastasi 163 jäsenyritystä ja vastausprosentti on 20 %.

Kauppakamarit vaativat työnverotuksen keventämistä ja kannustinloukkujen poistamista11.2.2019 08:00:00Tiedote

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta kannustinloukkujen poistamiseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. ”Työn tekemisen ja teettämisen on oltava kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työnverotuksen keventäminen on yksi näistä keinoista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Oppisopimuksessa otettava käyttöön palkkaporrastus ja osaavan työvoiman saatavuus turvattava14.1.2019 07:30:00Tiedote

Kauppakamarit vaativat vaaliteeseissään oppisopimuskoulutuksen laajentamista ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamista. Pohjalla on oltava osaamiskeskeisyys, tutkintorakenteiden selkeys ja mahdollisuus elinikäiseen jatkuvaan ja joustavaan oppimiseen. ”Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi meidän on myös pystyttävä houkuttelemaan Suomessa tutkintoon valmistuvia ulkomaalaisia opiskelijoita jäämään Suomeen. Haastammekin hämäläisyrityksiä kutsumaan kansainvälisen opiskelijan päiväksi tutustumaan toimintaansa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää2.1.2019 13:37:38Tiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”