HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Yritysten on aktivoiduttava etsimään osaavaa nuorta työvoimaa

Hämeessä yritykset ovat kiinnostuneet tarjoamaan alueen opiskelijoille lopputyömahdollisuutta, selviää Hämeen kauppakamarin maaliskuussa tekemästä oppilaitosyhteistyö- ja kesätyöpaikkakyselystä. Myös projektiyhteistyöstä Hämeen alueella toimivien oppilaitosten kanssa on kiinnostunut 70 % kyselyyn vastanneista. ”Jotta varmistamme osaavan työvoiman saatavuuden Hämeessä, pitää yritysten aktiivisesti etsiä hyviä työntekijöitä alueemme oppilaitoksista”, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela / Photodance Valmela)

Yrityksistä 57 % on kiinnostunut tarjoamaan opiskelijoille lopputyömahdollisuutta. Vastanneista 64 % on kiinnostunut tarjoamaan lopputyön tekemistä Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK), 48 % Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) ja 44 % Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) opiskelijoille. (Huomioiden alueiden vastaajamäärät ammattikorkeakoulujen välillä ei ole merkittävää eroa.) Lisäksi neljännes tarjoaisi lopputyönmahdollisuutta Aalto-yliopiston ja viidennes Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) opiskelijoille.

”Yllättävän paljon yritykset haluavat lopputyöntekijöitä ja myös kesätyöpaikkojen määrä on kasvussa viime vuodesta”, Eerikäinen toteaa.

Sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla

Vastanneista yrityksistä 16 % ilmoittaa palkkaavansa enemmän, 77 % yhtä paljon ja 7 % vähemmän kesätyöntekijöitä kuin viime vuonna. Viidennes yrityksistä ei ollut vielä päättänyt kesätyöntekijöiden palkkaamisesta.

Yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijoille, ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville tai yliopistossa tekniikkaa opiskeleville. Noin puolet vastanneista ei palkkaa alle 18-vuotiaita.

Vastanneista 34 % kertoo, että yrityksen tarpeisiin sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla. Muita esteitä ovat, että yrityksessä ei ole aikaa rekrytointiin ja perehdyttämiseen sekä palkkakustannukset.

”Nuoren sosiaaliset taidot korostuvat ammatillisen osaamisen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi kesätyöntekijää valittaessa”, kertoo Eerikäinen.

”Pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja Tampereella on myös pulaa osaavasta työvoimasta ja näiden alueiden yritykset houkuttelevat tehokkaasti työntekijöitä. Yritysten on syytä toimia nopeasti ja aktiivisesti, jotta varmistamme, että opintojen päätyttyä nuoret integroituvat alueellemme ja saamme osaavia nuoria töihin tulevaisuudessa”, kehottaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin 12.-20.3.2018 tekemään kyselyyn vastasi 163 jäsenyritystä ja vastausprosentti on 20 %.

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Vienti vahvistaa Hämeen kasvua28.6.2018 11:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 49 % ilmoittaa liikevaihtonsa olevan vuonna 2018 suurempi verrattuna vuoteen 2017, selviää kauppakamarin kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten vientinäkymät ovat suotuisat ja 36 % vastanneista arvioi viennin kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Viennin saldoluku on +32 (*), kun vastaava luku joulukuussa oli +17”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille2.6.2018 12:00Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 2.6.2018 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.