HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Yritysten on aktivoiduttava etsimään osaavaa nuorta työvoimaa

Hämeessä yritykset ovat kiinnostuneet tarjoamaan alueen opiskelijoille lopputyömahdollisuutta, selviää Hämeen kauppakamarin maaliskuussa tekemästä oppilaitosyhteistyö- ja kesätyöpaikkakyselystä. Myös projektiyhteistyöstä Hämeen alueella toimivien oppilaitosten kanssa on kiinnostunut 70 % kyselyyn vastanneista. ”Jotta varmistamme osaavan työvoiman saatavuuden Hämeessä, pitää yritysten aktiivisesti etsiä hyviä työntekijöitä alueemme oppilaitoksista”, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela / Photodance Valmela)

Yrityksistä 57 % on kiinnostunut tarjoamaan opiskelijoille lopputyömahdollisuutta. Vastanneista 64 % on kiinnostunut tarjoamaan lopputyön tekemistä Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK), 48 % Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) ja 44 % Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) opiskelijoille. (Huomioiden alueiden vastaajamäärät ammattikorkeakoulujen välillä ei ole merkittävää eroa.) Lisäksi neljännes tarjoaisi lopputyönmahdollisuutta Aalto-yliopiston ja viidennes Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) opiskelijoille.

”Yllättävän paljon yritykset haluavat lopputyöntekijöitä ja myös kesätyöpaikkojen määrä on kasvussa viime vuodesta”, Eerikäinen toteaa.

Sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla

Vastanneista yrityksistä 16 % ilmoittaa palkkaavansa enemmän, 77 % yhtä paljon ja 7 % vähemmän kesätyöntekijöitä kuin viime vuonna. Viidennes yrityksistä ei ollut vielä päättänyt kesätyöntekijöiden palkkaamisesta.

Yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijoille, ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville tai yliopistossa tekniikkaa opiskeleville. Noin puolet vastanneista ei palkkaa alle 18-vuotiaita.

Vastanneista 34 % kertoo, että yrityksen tarpeisiin sopivia kesätyöntekijöitä ei ole saatavilla. Muita esteitä ovat, että yrityksessä ei ole aikaa rekrytointiin ja perehdyttämiseen sekä palkkakustannukset.

”Nuoren sosiaaliset taidot korostuvat ammatillisen osaamisen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi kesätyöntekijää valittaessa”, kertoo Eerikäinen.

”Pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja Tampereella on myös pulaa osaavasta työvoimasta ja näiden alueiden yritykset houkuttelevat tehokkaasti työntekijöitä. Yritysten on syytä toimia nopeasti ja aktiivisesti, jotta varmistamme, että opintojen päätyttyä nuoret integroituvat alueellemme ja saamme osaavia nuoria töihin tulevaisuudessa”, kehottaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin 12.-20.3.2018 tekemään kyselyyn vastasi 163 jäsenyritystä ja vastausprosentti on 20 %.

Niemenkatu 73

Kauppakamarit: Riihimäen kolmioraide myös matkustajaliikenteen käyttöön20.3.2018 15:18Tiedote

Hämeen kauppakamari ehdottaa yhdessä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Tampereen kaup-pakamarien kanssa, että VR ottaisi suunnitelmiinsa IC- ja Pendolino-junien liikenteen käynnis-tämisen Lahden ja Tampereen välille. ”Riihimäen kolmiorata nopeuttaisi Kaakkois-Suomesta pendelöivien matkustajien matka-aikaa esimerkiksi Tampereelle noin puolellatoista tunnilla ja Lahti-Hämeenlinna -pikajunayhteys olisi vain reilut 40 minuuttia”, toteaa Hämeen kauppaka-marin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa31.1.2018 10:04Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Ilmassa optimismia, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta pulaa10.1.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 60 % ilmoittaa liikevaihtonsa olleen vuonna 2017 suurempi kuin vuonna 2016, selviää kauppakamarin joulukuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat pysyneet edelleen positiivisina. Saldoluku oli kesällä +49 ja nyt se on +50 (*). Lähes joka toinen vastanneista uskoo myös tilauskannan kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.