Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeen kauppakamarin lahjoituksesta 50 000 euroa suunnataan Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Bio tutkimusyksikön Kestävä biotalous
-tutkijayliopettajan työn
rahoitukseen ja toinen 50 000 euroa suunnataan HAMK Smart tutkimusyksikön Älykkäät ratkaisut -tutkijayliopettajan työn rahoitukseen.

Lisäksi Hämeen kauppakamarin lahjoituksesta 100 000 euroa suunnataan Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) Markkinointi, kuluttajakäyttäytyminen digitaalisessa ympäristössä -professuurin rahoitukseen.

Kauppakamarin tarkoituksena on lahjoituksilla tukea alueensa yritysten osaavan työvoiman saatavuutta.

”Alueellamme tarvitaan digitalisaation ja kiertotalouden osaajia. Kiertotalous ja alustatalouden teknologiaratkaisut, kuten IoT:n ja big data, ovat sekä Kanta-Hämeessä että Päijät-Hämeessä sijaitsevien yritysten vahvoja toimialoja ja tarvitsemme uudenlaista osaamista myös markkinointityöhön ja tulevaisuuden varalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

”Kauppakamarin hallitus haluaa viiden vuoden ajan seurata lahjoitusten vaikuttavuutta alueemme yritystoimintaan ja uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Odotamme vuosittain saavamme tutkijayliopettajien ja professorin tutkimustuloksista sekä kehitysideoista tietoa kauppakamarin eri tapahtumissa”, Vihma korostaa.

Juhlarahaston lahjoitukset luovutettiin Hämeen kauppakamarin kevätkokouksessa Lahdessa 21.5.2019.

Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma, p. 0400 485 444

Katriina Virtanen Voglian toimitusjohtajaksi22.8.2019 12:53:16 EESTTiedote

Voglia siirtyy kolmannen sukupolven aikaan, kun Katriina Virtanen aloittaa perheyhtiön toimitusjohtajana 1.9.2019. ”Muotialalla on parhaillaan menossa historian suurin muutos. Vaatteiden alkuperä, materiaalit ja niiden ilmastovaikutus kiinnostavat kuluttajaa. Vaate voidaan nyt hankkia myös palveluna ja jokainen hankintapäätös viestii myös kantajansa arvoista”, kertoo yhtiön johtoon astuva 28-vuotias Katriina Virtanen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtaavat jälleen rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa14.8.2019 14:39:24 EESTTiedote

Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjestää yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.8. ”Tapahtuma toteutetaan tässä laajuudessa jo kolmatta kertaa ja yhteistyö Panssariprikaatin kanssa on sujunut erittäin hyvin. Olemme tyytyväisiä tapahtuman ajankohtaan, sillä nyt tarvitaan osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa alueemme yrityksiin”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppasodan uhka ja Brexit näkyvät suhdanneodotuksissa31.7.2019 10:00:00 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli heinäkuussa lievästi tavanomaista parempi, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat säilyneet hyvinä. Myös lähikuukausien odotetaan säilyvän positiivisina, vaikka näkymiä varjostavat epävakaat maailmanmarkkinat”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Häme toimii vastuullisuuden suunnannäyttäjänä17.6.2019 11:42:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen kaupungit ja kunnat ovat vahvasti mukana edistämässä vastuullisuutta muun muassa ilmasto- ja ympäristötavoitteissa sekä kiertotaloudessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden kaupunki, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 kilpailun finaalissa. ”Lahden toimintamalli antaa jokaiselle kaupungille pienestä suurimpaan mahdollisuuden kasvaa aidoksi ympäristökaupungiksi. Kaupunki on valmis myös jakamaan parhaat pohjoismaiset kestävät ratkaisut kaikkien hyödynnettäväksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle valmistui 11 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 13:48:07 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin kevään koekierroksella 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi Lahdesta kuusi, Forssasta kaksi ja Hämeenlinnasta, Turengista sekä Vääksystä yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.