Hämeen kauppakamarin kevätkokous valitsi Vaalivaliokunnan jäsenet

Hämeen kauppakamarin kevätkokouksessa 28.5.2020 valittiin hallituksen ehdotuksen mukaisesti Vaalivaliokunnan uudeksi puheenjohtajaksi kauppaneuvos Risto Korkka. Valiokunnan jäseninä jatkavat teollisuusneuvos Eero Pekkola, pankinjohtaja Risto Salminen ja talousneuvos Pekka Väre seuraavaan kevätkokoukseen 2021 asti.

Hämeen kauppakamarin Vaalivaliokunta 2020-2021

Risto Korkka, kauppaneuvos (uusi)

Jäsenet
Eero Pekkola
, teollisuusneuvos
Risto Salminen, pankinjohtaja, Etelä-Hämeen Osuuspankki
Pekka Väre
, talousneuvos, toimitusjohtaja, Puutyöliike Pekka Väre Ky

Vaalivaliokunnan sihteerinä toimii Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vaalivaliokunta toimii seuraavaan kevätkokoukseen asti. Sen jäseneksi voidaan valita henkilö, jolla on laaja tuntemus Hämeen kauppakamarin toiminnasta ja toiminta-alueen elinkeinoelämästä.

Vaalivaliokunta valitsee Hämeen kauppakamarin luottamushenkilöt. Sen tehtävänä on tehdä ehdotus Hämeen kauppakamarin kokoukselle kauppakamarin puheenjohtajan, varapuheenjohtajien, hallituksen jäsenten sekä Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan valittavista kauppakamarin edustajista.

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi kevätkokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin virtuaalistudiosta.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Vihma, p. 0400 485 444

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia12.5.2020 10:15:50 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.