Hämeen kauppakamari

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Jaa
Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Liikennehankelistauksesta käy ilmi, että maantiekuljetukset ovat edelleen tärkeässä roolissa. Tieinfran kunnolla on merkitystä myös päästöjen osalta. Tienpintojen paremmalla kunnolla ja oikea-aikaisella talvikunnossapidolla voidaan alentaa maantieliikenteessä syntyviä päästöjä.

Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen logistinen sijainti on erinomainen. Suomen tärkeimmät raideyhteydet päärata ja Lahden kautta Itä-Suomeen kulkeva oikorata sekä valtatiet 2, 3, 4, 10 ja 12 sekä kantatie 54 kulkevat alueen läpi. Kauppakamari toteaa, että vt 2 tulee saada vastaamaan nykyisiä valtatielle asetettuja vaatimuksia ja suunnitteluperiaatteita sekä tieosuuden vt 9 peruskorjausta on jatkettava. Myös Turku-Pietari liikennekäytävälle sijoittuvat vt 12 ja kt 54 ovat molemmat merkittäviä kuljetusreittejä raskaalle liikenteelle.

”Palvelutason nosto Lahti-Kouvola välillä parantaa kuljetusten sujuvuutta ja kiireellisimpänä kohteena on Uusikylä-Tillolan uuden linjauksen toteuttaminen. Ehdotamme myös laajan suunnittelun käynnistämistä kantatie 54 nostamiseksi valtatieksi. Kt 54 on lyhin reitti Turusta Lahteen ja Itä-Suomeen”, sanoo Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari pitää tärkeänä, että Janakkalan Turenkiin kaavailtu raakapuuterminaali saisi rahoituksen nykyisen raideyhteyden kehittämiseen. Nyt puutavaran lastausalueet sijaitsevat Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupunkirakenteiden sisällä.

Ympäristötavoitteiden saavuttaminen vaatii raideliikenneosuuden kasvattamista tavara- ja henkilöliikenteessä. Kuljetusten siirtäminen raiteille edellyttää lisäraiteita pääradalle Helsingin ja Tampereen välille. Hämeessä alueen toimijoiden mielestä VR:n monopoliasema hidastaa merkittävästi rautatiekuljetusten parempaa hyödyntämistä.

Päärata on osa eurooppalaisia liikenneverkkoja (TEN-T). ”Pääradan kapasiteetin kasvattaminen mahdollistaisi rahtiliikenteen lisäämisen sekä nopeammat runkokuljetukset Helsingistä Ouluun ja edelleen Rovaniemelle. Investointi mahdollistaisi myös nykyisen rataverkon tason nostoa Kouvolasta ja Riihimäen kolmioraiteen hyödyntämisen matkustajaliikenteelle. Tämä muutos nopeuttaisi merkittävästi itä-länsisuuntaista matkustamista. Puollamme myös Kouvolasta Mikkelin kautta Kuopioon ja Kouvolasta Joensuuhun suuntautuvien rataverkkojen tasonnostoja”, korostaa Eerikäinen.

Lisäksi Hämeen kauppakamari pitää lentoradan rakentamista ja pääkaupunkiseudun raideliikenteen kehittämistä tärkeinä koko Suomelle.

Tavaroiden ja ihmisten liikkuminen kustannustehokkaasti, sujuvasti ja ympäristöystävällisesti on tärkeää Suomen kilpailukyvyn ja päästövähennystenkin näkökulmasta.

”Suomi on viennistä riippuvainen maa ja hyvillä liikenneyhteyksillä on mahdollista kuroa kiinni muiden maiden matkaa markkinoille. Sujuvat liikenneyhteydet ovat merkittävä tekijä yritysten sijoittautumiselle ja pysymiselle Suomessa. Liikenneverkot ovat yhteiskunnan eri toimintojen mahdollistaja,” sanoo Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Päivi Wood.

Wood muistuttaa, että liikennehankkeiden rahoituksessa tulee myös hyödyntää EU:n elvytyspakettia. Kasvua edistäviä pitkän aikavälin suuria raidehankkeita tulee nopeuttaa ja elpymispaketin hyödyntäminen pienemmissä ja nopeasti käynnistettävissä hankkeissa helpottaa Suomen väyläverkoston mittavan korjausvelan lyhentämistä. 

Liikennehankelistauksen tarkoituksena on tunnistaa alueittain vaikuttavimmat toimenpiteet, joilla vientikulje­tusten tehokkuus voidaan varmistaa. Kauppakamariverkoston julkaisulla täydennetään kokonaiskuvaa liikenteen nykytilasta ja muutostarpeista, kattaen tasapuolisesti kaikki Suomen eri alueet ja niiden erityispiirteet.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jussi Eerikäinen

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja

Puh:040 739 9303

Kuvat

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Hämeen kauppakamari
Aleksanterinkatu 17 A
15110 Lahti

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Keski-Suomesta Kuhmoinen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hämeen kauppakamari

Uusi Suomen kasvun foorumi syntyi Lahteen – Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi päättäjät ja yritykset yhteen14.11.2025 10:37:00 EET | Tiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi 12.11. Lahden Sibeliustalon täyteen yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. “Sisu 2.0 Kasvu Summit sai alkunsa tarpeesta rakentaa yhteistyössä vaikuttava kasvutapahtuma, joka keskittyy konkreettisiin esimerkkeihin ja ratkaisuihin. Halusimme luoda foorumin, jossa kestävän kasvun, teknologisen osaamisen ja vaikuttavan yhteistyön kautta syntyy uusia ratkaisuja ja verkostoja kasvun rakentamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntatyönsä – tavoitteena entistä aktiivisempi ja vaikuttavampi verkosto13.11.2025 07:47:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntarakenteensa vuoden 2026 alusta alkaen. ”Uudistuksen tavoitteena on lisätä valiokuntatyön vaikuttavuutta ja vahvistaa uuden strategian täytäntöönpanoa. Valiokuntien kokoonpanot rakennetaan jatkossakin monipuolisesti niin, että mukana ovat laaja-alaisesti toimialat, eri kokoluokan yritykset ja muut kauppakamarille tärkeät sidosryhmät. Lisäksi kokoonpanoissa vahvistetaan Kanta- ja Päijät-Hämeen alueellista kattavuutta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat kirkastuneet ja tuotannon odotetaan kääntyvän nousuun27.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä yritysten suhdanneodotukset ovat kohentuneet syksyn aikana, vaikka arviot suhdannetilanteesta ovatkin vielä tavanomaista heikompia, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät alkavat vihdoinkin kirkastua. Vaikka haasteita edelleen riittää, kuten heikko kysyntä ja talouden epävarmuus, niin alueemme yritykset ennakoivat jo tuotannon kasvua ja henkilöstömäärän säilymistä vakaana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye