Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Liikennehankelistauksesta käy ilmi, että maantiekuljetukset ovat edelleen tärkeässä roolissa. Tieinfran kunnolla on merkitystä myös päästöjen osalta. Tienpintojen paremmalla kunnolla ja oikea-aikaisella talvikunnossapidolla voidaan alentaa maantieliikenteessä syntyviä päästöjä.

Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen logistinen sijainti on erinomainen. Suomen tärkeimmät raideyhteydet päärata ja Lahden kautta Itä-Suomeen kulkeva oikorata sekä valtatiet 2, 3, 4, 10 ja 12 sekä kantatie 54 kulkevat alueen läpi. Kauppakamari toteaa, että vt 2 tulee saada vastaamaan nykyisiä valtatielle asetettuja vaatimuksia ja suunnitteluperiaatteita sekä tieosuuden vt 9 peruskorjausta on jatkettava. Myös Turku-Pietari liikennekäytävälle sijoittuvat vt 12 ja kt 54 ovat molemmat merkittäviä kuljetusreittejä raskaalle liikenteelle.

”Palvelutason nosto Lahti-Kouvola välillä parantaa kuljetusten sujuvuutta ja kiireellisimpänä kohteena on Uusikylä-Tillolan uuden linjauksen toteuttaminen. Ehdotamme myös laajan suunnittelun käynnistämistä kantatie 54 nostamiseksi valtatieksi. Kt 54 on lyhin reitti Turusta Lahteen ja Itä-Suomeen”, sanoo Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari pitää tärkeänä, että Janakkalan Turenkiin kaavailtu raakapuuterminaali saisi rahoituksen nykyisen raideyhteyden kehittämiseen. Nyt puutavaran lastausalueet sijaitsevat Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupunkirakenteiden sisällä.

Ympäristötavoitteiden saavuttaminen vaatii raideliikenneosuuden kasvattamista tavara- ja henkilöliikenteessä. Kuljetusten siirtäminen raiteille edellyttää lisäraiteita pääradalle Helsingin ja Tampereen välille. Hämeessä alueen toimijoiden mielestä VR:n monopoliasema hidastaa merkittävästi rautatiekuljetusten parempaa hyödyntämistä.

Päärata on osa eurooppalaisia liikenneverkkoja (TEN-T). ”Pääradan kapasiteetin kasvattaminen mahdollistaisi rahtiliikenteen lisäämisen sekä nopeammat runkokuljetukset Helsingistä Ouluun ja edelleen Rovaniemelle. Investointi mahdollistaisi myös nykyisen rataverkon tason nostoa Kouvolasta ja Riihimäen kolmioraiteen hyödyntämisen matkustajaliikenteelle. Tämä muutos nopeuttaisi merkittävästi itä-länsisuuntaista matkustamista. Puollamme myös Kouvolasta Mikkelin kautta Kuopioon ja Kouvolasta Joensuuhun suuntautuvien rataverkkojen tasonnostoja”, korostaa Eerikäinen.

Lisäksi Hämeen kauppakamari pitää lentoradan rakentamista ja pääkaupunkiseudun raideliikenteen kehittämistä tärkeinä koko Suomelle.

Tavaroiden ja ihmisten liikkuminen kustannustehokkaasti, sujuvasti ja ympäristöystävällisesti on tärkeää Suomen kilpailukyvyn ja päästövähennystenkin näkökulmasta.

”Suomi on viennistä riippuvainen maa ja hyvillä liikenneyhteyksillä on mahdollista kuroa kiinni muiden maiden matkaa markkinoille. Sujuvat liikenneyhteydet ovat merkittävä tekijä yritysten sijoittautumiselle ja pysymiselle Suomessa. Liikenneverkot ovat yhteiskunnan eri toimintojen mahdollistaja,” sanoo Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Päivi Wood.

Wood muistuttaa, että liikennehankkeiden rahoituksessa tulee myös hyödyntää EU:n elvytyspakettia. Kasvua edistäviä pitkän aikavälin suuria raidehankkeita tulee nopeuttaa ja elpymispaketin hyödyntäminen pienemmissä ja nopeasti käynnistettävissä hankkeissa helpottaa Suomen väyläverkoston mittavan korjausvelan lyhentämistä.

Liikennehankelistauksen tarkoituksena on tunnistaa alueittain vaikuttavimmat toimenpiteet, joilla vientikulje­tusten tehokkuus voidaan varmistaa. Kauppakamariverkoston julkaisulla täydennetään kokonaiskuvaa liikenteen nykytilasta ja muutostarpeista, kattaen tasapuolisesti kaikki Suomen eri alueet ja niiden erityispiirteet.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista17.9.2020 13:30:44 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä26.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yrityksiä vauhditetaan tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn10.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on yhteistyössä Hämeen Hallituspartnereiden, alueen kehitysyhtiöiden ja yrittäjäjärjestöjen kanssa käynnistänyt pk-yritysten hallitustyöskentelyä kehittävän hankkeen. ”Hallitukset vauhtiin -hankkeen keskeinen tehtävä on aktivoida alueemme pk-yritysten hallitukset toimimaan. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta pk-yrittäjä joutuu pohtimaan usein yksin yrityksensä strategisia päätöksiä. Hankkeen tuottama palvelu on kaikille yrityksille maksutonta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.