Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien muokattu linjastosuunnitelma on nyt luettavissa blogissa

HSL on julkaissut blogissa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien muokatun linjastoluonnoksen. Joukkoliikennesuunnittelijat ovat viimeistelleet luonnoksen asiakkailta syksyn aikana saadun palautteen perusteella. Vuorovaikutuksen perusteella edellisiä luonnoksia on vielä tarkennettu koskien esimerkiksi linjojen liikennöintiaikoja ja vaihtopaikkoja.

Asiakkaat ovat osallistuneet linjastosuunnitelman tekoon työn eri vaiheissa. Suunnitelmatyön aluksi HSL:n suunnittelijat selvittivät asiakkaiden liikkumistottumuksia ja toiveita erillisellä kyselyllä. Kysymyksiä ja näkemyksiä asiakkaat ovat saaneet esittää koko suunnitteluprosessin ajan blogissa.

Kaksi aiempaa linjastoluonnosta on julkaistu blogissa, jossa asiakkaat ovat saaneet kertoa oman mielipiteensä: ensimmäinen luonnos oli kommenteilla 14.11.–9.12.2018 ja toinen 22.8.–8.9.2019.

Linjastosuunnitelman tavoitteena on parantaa alueen joukkoliikennepalvelua sekä kehittää linjaston verkostomaisuutta. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa sujuvat vaihtoyhteydet ja helpottaa joukkoliikenteen päivittäistä käyttöä.

Linjastoluonnoksessa esitetään, että Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon alueiden linjasto pohjautuisi neljään uuteen runkolinjaan ja näitä täydentävään tiheään liityntäliikenteeseen. Linjastomuutokset on tarkoitus toteuttaa vuoden 2022 elokuussa.

HSL:n hallitus käsittelee linjastosuunnitelmaa kokouksessaan 17.12.

Joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen, HSL, puhelin 09 4766 4422

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.