Hämeenmaa käynnistää avotyöntekijöiden palkkauskokeilun

Osuuskauppa Hämeenmaa käynnistää syyskuussa kaksivuotisen avotyöntekijöiden palkkauskokeilun, jossa neljä Hämeenmaalla avotyöntekijänä toiminutta työllistyy työsuhteiseen palkkatyöhön osuuskaupan markettoimialalle. Kokeilussa mukana olevista työntekijöistä kolme työskentelee Päijät-Hämeessä ja yksi Kanta-Hämeessä.

Palkkauskokeilussa mukana olevat työntekijät saavat seuraavien kahden vuoden aikana säännöllisen palkkatulon sekä työstä kertyneet lomat palkallisina.

Monimuotoisuus ja syrjimättömyys ovat koko S-ryhmän vastuullisuustyön kantavia teemoja. Syyskuun alussa Osuuskauppa Hämeenmaalla käynnistyvän avotyöntekijöiden palkkauskokeilun tarkoituksena on edistää monimuotoisuuden toteutumista ja yhdenvertaisuuden lisäämistä koko työyhteisössä.

– Haluamme kantaa oman kortemme kekoon ja olla vastuullinen työnantaja myös tällä saralla. Tarkoituksena on kokeilla nyt tällaista toimintamallia ja kerätä siitä kokemuksia tulevaan, Hämeenmaan henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti kertoo.

Palkkauskokeilussa mukana olevat työntekijät ovat työyhteisön tasavertaisia jäseniä ja saavat seuraavien kahden vuoden aikana säännöllisen palkkatulon sekä työstä kertyneet lomat palkallisina.

Lahden Ankkurin S-marketiin työllistyneelle Kialle kokeiluun mukaan pääseminen merkitsee paljon.

– Tuntuu hyvältä. On tosi hienoa, että minut otettiin tähän kokeiluun mukaan. Haluan päästä palkkatyöhön, ja on kivaa olla työpaikan täysvaltainen jäsen, Kia kertoo tuntemuksistaan.

Hän odottaa innolla pääsevänsä oppimaan uusia kaupan alan taitoja Ankkurin S-marketiin.

– On kiva opetella uusia juttuja esimerkiksi paisto- ja pullonpalautuspisteen sekä heviosaston muodossa, mainitsee Kia.

Kokeilussa mukana olevat työntekijät työskentelevät valituissa Hämeenmaan markettoimipaikoissa.

– Toimipaikan esimies toimii kokeilun ajan työntekijän lähiesimiehenä ja ohjaa arjen toimintaa. Lisäksi osatyökykyisillä työntekijöillä jatkuu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sekä Työvalmennussäätiö Luotsin työhönvalmentajien tuki, Hämeenmaan työhyvinvointiasiantuntija Maarit Pelli sanoo.

Kia on päässyt oman työhönvalmentajansa kanssa kokeilemaan jo muun muassa tukiasioiden hoitamista.

– Olemme hakeneet työhönvalmentajani kanssa osatyökykyisen palkkatukea ja hoitaneet yhdessä Kela-asiointia, esimerkiksi asumistuen tarkastuksen muodossa. Tämä on ollut mielenkiintoista myös, hän kertoo.

Kaksivuotiseen kokeiluun palkattavat työntekijät ovat olleet aiemmin avotyötoiminnan piirissä Hämeenmaalla. Päijät-Hämeessä tuetun työtoiminnan asiakkaat ohjautuvat työhönvalmennukseen hyvinvointiyhtymän vammaispalveluiden päiväaikaisen koordinaation kautta. Kanta-Hämeessä he tulevat vammaispalvelun kautta Työvalmennussäätiö Luotsin toimintaan ja ohjautuvat Luotsin kautta avotöihin. Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa on avotyösuhteessa reilut 30 avotyöntekijää.

Hämeenmaa – 166 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 2 900 kanta- ja päijäthämäläistä. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 166 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.

Kannustajat-tuella tunnepohjaista taidetoimintaa nuorille19.8.2021 11:58:14 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaan Kannustajat-ohjelma jakaa vuosittain 60 000 euroa tukea kanta- ja päijäthämäläisille seuroille, harrastusyhdistyksille, kulttuuritoimijoille sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöille. Sponsorointiohjelman avulla tuetaan lasten ja nuorten harrastamista sekä hyvinvointia edistävää toimintaa. Viime kevään Kannustajat-äänestyksessä eniten ääniä sai Lahden ensi- ja turvakoti ry, joka järjestää saamansa tukisumman avulla mm. taide- ja tunnetyöpajatoimintaa nuorille.

Hämeenmaa suunnittelee kauppakeskusta Turengin keskustaan29.6.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaa on jo pitkään halunnut kehittää Turengin keskusta-alueen palvelutarjontaa. Myös Janakkalan Osuuspankilla on ollut samansuuntaisia tavoitteita keskustan kehittämiseksi. Hämeenmaa on nyt tehnyt esisopimuksen Janakkalan Osuuspankin kiinteistön ostamisesta. Suunnitelmana on purkaa Osuuspankin kiinteistö ja rakentaa tilalle uusi kauppakeskus. Janakkalan Osuuspankki ja OP Koti Janakkala Oy tulevat pitkillä vuokrasopimuksilla vuokralaisiksi kauppakeskukseen. Tilaa tulee myös muille vuokralaisille.