Hämeentien remontti: ratikat Kurviin keväällä
Uuden vesijohdon asentamisen osalta valmiusaste on 74 %, maankaivuusta on tehty 77 % ja kalliolouhinnoista 69 %. Raitiotiestäkin on valmiina jo 14 %.
Tämän hetkisen arvion mukaan raitiovaunujen paluu Kurviin tapahtuu keväällä 2020.
Tällöin linjat 1 ja 8 kulkevat taas normaaleja reittejään. Linjat 6 ja 7 kulkevat Hakaniemen ja Sörnäisten välisen osuuden vielä Karhupuiston ja Helsinginkadun kautta.
HSL tiedottaa tarkemmista reittimuutospäivistä noin kuukautta ennen muutosta.
Linjat 6 ja 7 palaavat kokonaan normaaleille reiteilleen, siis myös Sörnäisten ja Hakaniemen välillä Hämeentielle, viimeistään loppuvuodesta 2020, kuten oli alun perin suunniteltukin.
Ensimmäinen puoli vuotta työmaalla ei ole ollut helppo, sillä maan alta paljastuneet seikat, kuten tuntemattomat putket ja johdot tai karttatietoon nähden väärissä paikoissa sijainneet rakenteet, ovat vaatineet muutamissa paikoissa jopa paluuta suunnittelupöydälle.
”Suurin heitto on ollut 8 metriä. Kyseessä oli se vuonna 1889 rakennettu johto, josta on tainnut jo tulla kaupungin kuuluisin vesijohto”, sanoo työpäällikkö Seppo Sirola Destialta.
Suunnitteluvaiheen kustannusarvio on toistaiseksi pitänyt.
”Urakan loppusumma tulee riippumaan paljon siitä, että kuinka paljon vielä uusia ja yllättäviä asioita maan alta paljastuu. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tulemme pysymään suunnitteluvaiheen kustannusarviossa, sanoo yksikön päällikkö Jarkko Karttunen kaupunkiympäristön toimialalta.
Työmaan aktiivinen viestintä on saanut runsaasti myönteistä palautetta erityisesti remontin suositulla Facebook-sivulla.
Palaute on ollut totuttua mukavampaa myös kadulla: ”Urakoitsijan väki on saanut kadunkulkijoilta ymmärtäväisiä ja rohkaisevia viestejä, mikä ei aina ole tilanne, kun hankaloitetaan ihmisten elämää”, sanoo viestintävastaava Heidi Kekäläinen Destialta.
”Täytyy kiittää työmaan vaikutuspiirissä olevia kaupunkilaisia kärsivällisyydestä. Olette olleet mahtavan ymmärtäväisiä. Pakko on myös myöntää, että koettelemus ei ole vielä ohi”, sanoo viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen Helsingin kaupungilta.
Mistä Hämeentien uudistuksessa on kyse?
Hämeentie muutetaan Siltasaarenkadun ja Helsinginkadun välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Tontille ajo, huolto- ja pelastusajo sekä jakeluliikenne ovat sallittuja, mutta yksityisautojen läpiajo kielletään.
Samalla uusitaan raitiotien kiskot, kadun alla olevat putket ja kaapelit sekä kunnostetaan Sörnäisten metroaseman katto.
Uudistus lisää jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta ja nopeuttaa joukkoliikennettä.
Uudistuksen jälkeen Hämeentien varrella on myös viihtyisämpi asua, sillä autoliikenteen väheneminen tarkoittaa melun vähenemistä ja ilmanlaadun paranemista.
Remontti valmistuu loppuvuonna 2020. Pääurakoitsijana on Destia Oy.
Lukuja:
Parempi ilmanlaatu – 7500 läpiajavaa autoa vähemmän vuorokaudessa
Kadun alla tapahtuu – uutta vesijohtoa 2 km, viemäriä 4 km ja kaapelisuojaputkea 50 km
Kävelystä ja pyöräilystä turvallisempaa – uutta pyöräkaistaa 4 km
Ratikka nopeutuu – matka-aika Kurvista Hakaniementorille lähes puolittuu
Putkiremontin aika – Hämeentien vanhin toiminnassa oleva vesijohto vuodelta 1889
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lauri Hänninen
viestintäsuunnittelija
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 20494
Heidi Kekäläinen
viestintävastaava
Destia Oy
p. 050 511 6255
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingfors fortsätter att avlägsna övergivna båtar – östkusten står näst i tur20.9.2024 10:34:19 EEST | Tiedote
Helsingfors stad ingriper i olovlig markanvändning vad gäller övergivna båtar. Båtar som övergivits av sina ägare på allmänna områden avlägsnas härnäst från Stansvik, Ramsöuddens och Kallvik områden.
Helsinki jatkaa hylättyjen veneiden poistamista – seuraavana vuorossa itärannikko20.9.2024 10:34:19 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki puuttuu luvattomaan maankäyttöön hylättyjen veneiden osalta. Omistajiensa yleisille alueille hylkäämiä veneitä poistetaan seuraavaksi Stansvikin, Ramsinniemen ja Kallahden alueilta.
Tapulikaupunki sai uuden koulu- ja päiväkotirakennuksen19.9.2024 14:50:16 EEST | Tiedote
Maatullin peruskoulun, päiväkoti Maatullin sekä leikkipuisto Maatullin uusi rakennus pihoineen on valmistunut, ja talon valtava avainnippu luovutettiin kaupungille elokuussa. Toiminta uusissa tiloissa käynnistyy syysloman jälkeen lokakuussa.
Leikkipuistoon hautautuneet jätteet puhdistetaan Länsi-Pasilassa19.9.2024 09:32:31 EEST | Tiedote
Länsi-Pasilassa sijaitsevaa Leikkipuisto Sannaa ollaan peruskorjaamassa luontoteemaiseksi leikkipuistoksi. Kaivutöiden yhteydessä leikkipuistosta on löytynyt maaperästä sekajätettä, öljyä sekä asfalttijäämiä. Jätteet poistetaan ympäristöasiantuntijoiden ohjeiden mukaisesti, eikä niistä ole aiheutunut terveyshaittaa leikkipuiston käyttäjille.
Helsingin ensimmäinen teemaleikkipuisto on valmistunut18.9.2024 14:07:00 EEST | Tiedote
Leikkipuisto Ruoholahden peruskorjaus on valmistunut. Ruoholahden tietokoneteemaisessa leikkipuistossa lapsia odottaa muun muassa värikäs tietokonetorni, näppäimistöportaat sekä pelikoneohjaimen muotoinen hiekkalaatikko.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme