Hämeentien remontti: ratikat Kurviin keväällä

Uuden vesijohdon asentamisen osalta valmiusaste on 74 %, maankaivuusta on tehty 77 % ja kalliolouhinnoista 69 %. Raitiotiestäkin on valmiina jo 14 %.
Tämän hetkisen arvion mukaan raitiovaunujen paluu Kurviin tapahtuu keväällä 2020.
Tällöin linjat 1 ja 8 kulkevat taas normaaleja reittejään. Linjat 6 ja 7 kulkevat Hakaniemen ja Sörnäisten välisen osuuden vielä Karhupuiston ja Helsinginkadun kautta.
HSL tiedottaa tarkemmista reittimuutospäivistä noin kuukautta ennen muutosta.
Linjat 6 ja 7 palaavat kokonaan normaaleille reiteilleen, siis myös Sörnäisten ja Hakaniemen välillä Hämeentielle, viimeistään loppuvuodesta 2020, kuten oli alun perin suunniteltukin.
Ensimmäinen puoli vuotta työmaalla ei ole ollut helppo, sillä maan alta paljastuneet seikat, kuten tuntemattomat putket ja johdot tai karttatietoon nähden väärissä paikoissa sijainneet rakenteet, ovat vaatineet muutamissa paikoissa jopa paluuta suunnittelupöydälle.
”Suurin heitto on ollut 8 metriä. Kyseessä oli se vuonna 1889 rakennettu johto, josta on tainnut jo tulla kaupungin kuuluisin vesijohto”, sanoo työpäällikkö Seppo Sirola Destialta.
Suunnitteluvaiheen kustannusarvio on toistaiseksi pitänyt.
”Urakan loppusumma tulee riippumaan paljon siitä, että kuinka paljon vielä uusia ja yllättäviä asioita maan alta paljastuu. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tulemme pysymään suunnitteluvaiheen kustannusarviossa, sanoo yksikön päällikkö Jarkko Karttunen kaupunkiympäristön toimialalta.
Työmaan aktiivinen viestintä on saanut runsaasti myönteistä palautetta erityisesti remontin suositulla Facebook-sivulla.
Palaute on ollut totuttua mukavampaa myös kadulla: ”Urakoitsijan väki on saanut kadunkulkijoilta ymmärtäväisiä ja rohkaisevia viestejä, mikä ei aina ole tilanne, kun hankaloitetaan ihmisten elämää”, sanoo viestintävastaava Heidi Kekäläinen Destialta.
”Täytyy kiittää työmaan vaikutuspiirissä olevia kaupunkilaisia kärsivällisyydestä. Olette olleet mahtavan ymmärtäväisiä. Pakko on myös myöntää, että koettelemus ei ole vielä ohi”, sanoo viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen Helsingin kaupungilta.
Mistä Hämeentien uudistuksessa on kyse?
Hämeentie muutetaan Siltasaarenkadun ja Helsinginkadun välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Tontille ajo, huolto- ja pelastusajo sekä jakeluliikenne ovat sallittuja, mutta yksityisautojen läpiajo kielletään.
Samalla uusitaan raitiotien kiskot, kadun alla olevat putket ja kaapelit sekä kunnostetaan Sörnäisten metroaseman katto.
Uudistus lisää jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta ja nopeuttaa joukkoliikennettä.
Uudistuksen jälkeen Hämeentien varrella on myös viihtyisämpi asua, sillä autoliikenteen väheneminen tarkoittaa melun vähenemistä ja ilmanlaadun paranemista.
Remontti valmistuu loppuvuonna 2020. Pääurakoitsijana on Destia Oy.
Lukuja:
Parempi ilmanlaatu – 7500 läpiajavaa autoa vähemmän vuorokaudessa
Kadun alla tapahtuu – uutta vesijohtoa 2 km, viemäriä 4 km ja kaapelisuojaputkea 50 km
Kävelystä ja pyöräilystä turvallisempaa – uutta pyöräkaistaa 4 km
Ratikka nopeutuu – matka-aika Kurvista Hakaniementorille lähes puolittuu
Putkiremontin aika – Hämeentien vanhin toiminnassa oleva vesijohto vuodelta 1889
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lauri Hänninen
viestintäsuunnittelija
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 20494
Heidi Kekäläinen
viestintävastaava
Destia Oy
p. 050 511 6255
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
En ny tillfällig snömottagningsplats byggs på Malms flygplats18.9.2025 10:45:33 EEST | Pressmeddelande
Byggarbeten orsakar att skidspårets sträckning ändras till nästa vinter.
Malminkentällä rakennetaan väliaikaista lumenvastaanottopaikkaa18.9.2025 10:45:33 EEST | Tiedote
Rakentamisen myötä latureitti muuttuu ensi talveksi.
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme