Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

HHJ-tutkintolautakunnan puheenjohtaja Jyrki Liljeroos avasi striiminä toteutetun HHJ-tutkintopäivän seminaariosuuden elokuussa Akun Tehtaalta. (Kuva: Juha Koski)

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Hallituksen jäsen Juha Aalto, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Lahti

Liiketoimintajohtaja Outi Aro, Nosh Company Oy, Hämeenlinna

Erityisasiantuntija, kaupunginhallituksen jäsen Sonja Falk, Lahden kaupunki, Lahti

Hallituksen jäsen Vesa Koivumaa, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Hollola

Yrittäjä, OTK, KTK, BI-konsultti, CIPP/E Sari Kolsi, Tmi Sari Kolsi, Vääksy

Hallituksen jäsen Juha Koskinen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Hartola

Kaupunginhallituksen jäsen Jetta Laakso, Lahden kaupunki, Nastola

Toimitusjohtaja Mikko Nuoranen, MN-Markkinointi Oy, Lahti

Apteekkari, farmasian tohtori Päivi Pelkonen, Hollolan apteekki, Hollola

Toimitusjohtaja Heikki Rantala, Hämeenlinnan Seudun Työvalmennussäätiö Luotsi, Hämeenlinna

Kunnanvaltuuston I varapuheenjohtaja Tuomo Riihilahti, Asikkalan kunta, Vääksy

Projektipäällikkö Mikko Riikonen, Elite Infra Oy, Tervakoski

Toimitusjohtaja Vesa Rinne, Ionix Oy, Hämeenlinna

Toimitusjohtaja Jan Räsänen, Heinolan Sahakoneet Oy, Heinola

Hallituksen jäsen Helena Salakka, KOKO Lahti Oy, Lahti

Hallituksen jäsen Pirjo Sandelius, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Hämeenlinna

Talousjohtaja Anne Tuovinen, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Lahti

Toimitusjohtaja Sanna Tuutti, CN Keskus Oy, Lahti

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. ”Tutkinnon on Hämeen kauppakamarin alueella suorittanut kaikkiaan 375 hallitusammattilaista. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Seuraava HHJ-kurssimme alkaa lokakuun lopussa Lahdessa”, Eerikäinen kertoo.

Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen osallistui Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssille päivittääkseen ja oppiakseen uusia tietoja hallitustyöskentelystä. ”Olin kuullut hyvää palautetta HHJ-kurssista, joten päätin osallistua. Ehdottomasti kannattava kurssi kaikille yrityksen hallitustyöskentelyyn osallistuville ja johtohenkilöille”, Räsänen toteaa.

”Kiinnostuin HHJ-kurssista, koska olen jo useamman vuoden ajan osallistunut kasvuyrityksen hallitustyöskentelyyn. Olin tyytyväinen Hämeen kauppakamarin Hämeenlinnassa järjestämään HHJ-kurssiin, josta sain hyödyllisiä työkaluja sekä sparrausta omaan hallitustyöskentelyyni”, kertoo Nosh Company Oy:n liiketoimintajohtaja Outi Aro.

Yrittäjä Sari Kolsi on aina ollut kiinnostunut yritystoiminnan kehittämisestä. ”Pidän ongelmaratkaisusta ja analyyttisestä erilaisten vaihtoehtojen etsimisestä ja päätösten tekemisestä. Minulla on monia hallitustyöskentelyssä tarvittavia taitoja, ja laskentatoimi, raportointi, IT ja juridiikka ovat minulle tuttuja. Toivon, että voisin hallitustyöskentelyssä olla avuksi pienelle tai keskisuurelle yritykselle. Myös startupit kiinnostavat. HHJ-kurssille osallistuin, koska halusin hallitustyöskentelyyn hyviä käytännön neuvoja sekä kontakteja muihin hallitustaipaleensa alkuvaiheessa oleviin”, Kolsi kertoo.

”Olin pohtinut yrityksemme hallitustyöskentelyn aktivointia ja kehittämistä, ja HHJ-kurssi tuntui tarjoavan kattavan kokonaisuuden juuri tähän aiheeseen”, toteaa Ionix Oy:n toimitusjohtaja Vesa Rinne.

HHJ-kurssi ja sen teemakoulutukset ovat koronan vuoksi siirtyneet osittain verkkoon, ja kurssien samoin kuin HHJ-tutkinnon sähköisiä toteutuksia kehitetään nyt aktiivisesti lähikoulutusten rinnalla.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa. Seuraava tutkinto järjestetään 19.11.2020 ja siihen on ilmoittautunut yli 300 kokelasta.

Nosh Company Oy:n liiketoimintajohtaja Outi Aro, p. 040 543 5561

Yrittäjä, OTK, KTK, BI-konsultti, CIPP/E Sari Kolsi, p. 044 777 2797

Ionix Oy:n toimitusjohtaja Vesa Rinne, p. 0400 808 756

Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen, p. 044 732 3813

Yritysten näkymät ovat edelleen synkät12.10.2020 09:59:16 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten näkymät ovat edelleen synkät koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yritysten odotukset työllisyyden kehittymisestä ovat aavistuksen verran kohentuneet, mutta edelleen tilanne on synkkä. Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi liikevaihdon putoavan seuraavan kahden kuukauden aikana. Koronaepidemian kiihtymisvaiheessa Euroopan ja koko maailman tilanne heijastuvat yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin valiokuntavideot käynnistyivät28.9.2020 09:57:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on käynnistänyt valiokuntien Ajankohtaista tänään -ohjelmasarjan ja ensimmäisenä nauhoitettiin Teollisuusvaliokunnan video. ”Meillä on seitsemän valiokuntaa, joissa on mukana alueemme elinkeinoelämän edustajia. Toteutamme jokaisen valiokunnan toimesta keskusteluohjelmia ajankohtaisista asioista mielenkiintoisten asiantuntijoiden kera. Videoita voidaan hyödyntää myös yritys- ja oppilaitosyhteistyössä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava10.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä26.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.