Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

HHJ-tutkintolautakunnan puheenjohtaja Jyrki Liljeroos avasi striiminä toteutetun HHJ-tutkintopäivän seminaariosuuden elokuussa Akun Tehtaalta. (Kuva: Juha Koski)

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Hallituksen jäsen Juha Aalto, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Lahti

Liiketoimintajohtaja Outi Aro, Nosh Company Oy, Hämeenlinna

Erityisasiantuntija, kaupunginhallituksen jäsen Sonja Falk, Lahden kaupunki, Lahti

Hallituksen jäsen Vesa Koivumaa, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Hollola

Yrittäjä, OTK, KTK, BI-konsultti, CIPP/E Sari Kolsi, Tmi Sari Kolsi, Vääksy

Hallituksen jäsen Juha Koskinen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Hartola

Kaupunginhallituksen jäsen Jetta Laakso, Lahden kaupunki, Nastola

Toimitusjohtaja Mikko Nuoranen, MN-Markkinointi Oy, Lahti

Apteekkari, farmasian tohtori Päivi Pelkonen, Hollolan apteekki, Hollola

Toimitusjohtaja Heikki Rantala, Hämeenlinnan Seudun Työvalmennussäätiö Luotsi, Hämeenlinna

Kunnanvaltuuston I varapuheenjohtaja Tuomo Riihilahti, Asikkalan kunta, Vääksy

Projektipäällikkö Mikko Riikonen, Elite Infra Oy, Tervakoski

Toimitusjohtaja Vesa Rinne, Ionix Oy, Hämeenlinna

Toimitusjohtaja Jan Räsänen, Heinolan Sahakoneet Oy, Heinola

Hallituksen jäsen Helena Salakka, KOKO Lahti Oy, Lahti

Hallituksen jäsen Pirjo Sandelius, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Hämeenlinna

Talousjohtaja Anne Tuovinen, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Lahti

Toimitusjohtaja Sanna Tuutti, CN Keskus Oy, Lahti

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. ”Tutkinnon on Hämeen kauppakamarin alueella suorittanut kaikkiaan 375 hallitusammattilaista. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Seuraava HHJ-kurssimme alkaa lokakuun lopussa Lahdessa”, Eerikäinen kertoo.

Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen osallistui Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssille päivittääkseen ja oppiakseen uusia tietoja hallitustyöskentelystä. ”Olin kuullut hyvää palautetta HHJ-kurssista, joten päätin osallistua. Ehdottomasti kannattava kurssi kaikille yrityksen hallitustyöskentelyyn osallistuville ja johtohenkilöille”, Räsänen toteaa.

”Kiinnostuin HHJ-kurssista, koska olen jo useamman vuoden ajan osallistunut kasvuyrityksen hallitustyöskentelyyn. Olin tyytyväinen Hämeen kauppakamarin Hämeenlinnassa järjestämään HHJ-kurssiin, josta sain hyödyllisiä työkaluja sekä sparrausta omaan hallitustyöskentelyyni”, kertoo Nosh Company Oy:n liiketoimintajohtaja Outi Aro.

Yrittäjä Sari Kolsi on aina ollut kiinnostunut yritystoiminnan kehittämisestä. ”Pidän ongelmaratkaisusta ja analyyttisestä erilaisten vaihtoehtojen etsimisestä ja päätösten tekemisestä. Minulla on monia hallitustyöskentelyssä tarvittavia taitoja, ja laskentatoimi, raportointi, IT ja juridiikka ovat minulle tuttuja. Toivon, että voisin hallitustyöskentelyssä olla avuksi pienelle tai keskisuurelle yritykselle. Myös startupit kiinnostavat. HHJ-kurssille osallistuin, koska halusin hallitustyöskentelyyn hyviä käytännön neuvoja sekä kontakteja muihin hallitustaipaleensa alkuvaiheessa oleviin”, Kolsi kertoo.

”Olin pohtinut yrityksemme hallitustyöskentelyn aktivointia ja kehittämistä, ja HHJ-kurssi tuntui tarjoavan kattavan kokonaisuuden juuri tähän aiheeseen”, toteaa Ionix Oy:n toimitusjohtaja Vesa Rinne.

HHJ-kurssi ja sen teemakoulutukset ovat koronan vuoksi siirtyneet osittain verkkoon, ja kurssien samoin kuin HHJ-tutkinnon sähköisiä toteutuksia kehitetään nyt aktiivisesti lähikoulutusten rinnalla.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa. Seuraava tutkinto järjestetään 19.11.2020 ja siihen on ilmoittautunut yli 300 kokelasta.

Nosh Company Oy:n liiketoimintajohtaja Outi Aro, p. 040 543 5561

Yrittäjä, OTK, KTK, BI-konsultti, CIPP/E Sari Kolsi, p. 044 777 2797

Ionix Oy:n toimitusjohtaja Vesa Rinne, p. 0400 808 756

Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen, p. 044 732 3813

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen alueelle uusi HTT-tavarantarkastaja4.12.2020 14:04:26 EETTiedote

Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämästä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeesta saatiin Hämeen alueelle uusi HTT-tarkastaja. Yhteensä Suomeen hyväksyttiin 17 uutta tavarantarkastajaa. Koetilaisuus toteutettiin tiukoin koronajärjestelyin lokakuussa. ”HTT-kokeen läpäisi alueeltamme OP Koti Päijät-Häme Oy LKV:n kiinteistönvälittäjänä toimiva Mika Nyman, joka on myös meidän Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tulevaisuus huolestuttaa Hämeessä3.12.2020 08:49:30 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen huolestuneita koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 1.12. ”Viimeaikaiset konkurssiuutiset kuvaavat tilanteen synkkyyttä siitä huolimatta, että hallitus muutti konkurssilakia väliaikaisesti niin, että velallisen asettamista konkurssiin velkojan hakemuksesta rajoitettiin. Myös yritysten liikevaihtoennusteet ovat laskussa ja henkilöstötilanne heikkenee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille26.11.2020 18:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari on myöntänyt viisi arvostettua Kauppakamarin ansioristiä 26.11.2020 järjestetyssä Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlakokouksessa Lahdessa. Ansioristit myönnettiin maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen ja koko Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämisestä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syyskokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin studiosta.

Suhdannearviot edelleen laskusuunnassa Hämeessä27.10.2020 08:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymät toipuivat hieman kesällä, mutta syksyllä odotukset heikkenivät uudelleen. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten lähikuukausien suhdannenäkymät ovat notkahtaneet syksyn aikana ja suhdannearviot kääntyivät laskuun voimistuneen koronan myötä. Toisaalta Hämeen yritysten arviot vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.