Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (vas.) ja Revisium Oy:n asiantuntija, KTM Henry Kampman HHJ-kurssin kahvitauolla.

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Operatiivinen johtaja Juha Elonen, Praecom Group, Hämeenlinna

Talouspäällikkö Anna-Liisa Gullstén, Lahti Energia Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Jouni Haikarainen, Lahti Energia Oy, Lahti

General Counsel Asko Hänninen, Ambientia Oy, Hämeenlinna

KLT-kirjanpitäjä Olavi Ikonen, Tilitoimisto Ikonen Ky, Lahti

CFO Terhi Laari, Kemppi Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Jouni Lillman, Lahti Aqua Oy, Lahti

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Louhelainen, Hevosopisto Oy, Ypäjä

Logistiikkapäällikkö Antti-Jussi Lummelampi, Movere Oy, Lahti

Toiminnanjohtaja Sanna Mäkinen, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Lahti

Hallituksen puheenjohtaja Jorma Niklander, Kiinteistö Oy Orimattilan Vuokratalot, Orimattila

Toimitusjohtaja Jussi Parkkali, Pilkington Automotive Finland Oy, Lahti

Kaupunginhallituksen II varapuheenjohtaja Airi Raitaranta, Hämeenlinnan kaupunki, Hämeenlinna

Varatoimitusjohtaja, yhtiön lakimies Krista Rantala, Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö, Hämeenlinna

Toimitusjohtaja Antti Rautiainen, LE-Sähköverkko Oy, Lahti

Talous- ja hallintojohtaja Teemu Rämö, Hevosopisto Oy, Ypäjä

COO Katri Sahlman, Kemppi Group Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Suvi Tuomala, Kiinteistö Oy Orimattilan Vuokratalot, Orimattila

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. ”Tutkinnon on Hämeen kauppakamarin alueella suorittanut kaikkiaan 392 hallitusammattilaista. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Seuraava HHJ-kurssimme järjestetään ensi keväänä Lahdessa”, Eerikäinen kertoo.

"Hallitustyöskentelyn aloitin ensimmäistä kertaa 25 vuotta sitten jo opiskeluaikoina ensimmäisen oman yrityksen perustamisen myötä. Työ- ja hallituskokemus on sittemmin vienyt useiden yritysten hallituksiin ja hakemaan myös lisää oppia hallitustyöskentelyyn HHJ-kurssilta. Kävin jo viisi vuotta sitten HHJ-kurssin ja HHJ-puheenjohtajakurssin aika oli nyt 2020. Halusin myös virallistaa ja vahvistaa osaamiseni HHJ-tutkinnossa sekä saada sitä kautta oikeuden käyttää HHJ-nimikettä", kertoo Ambientia Oy:n General Counsel Asko Hänninen.

Lahti Aqua Oy:n toimitusjohtaja Jouni Lillman kertoo, että hallitustyöskentely liittyy olennaisena osana hänen työnkuvaansa. ”Hallitustyö koostuu useista eri osa-alueista, joita HHJ-kurssilla avataan eri näkökulmista, käytännönläheisesti ja monipuolisten yritysesimerkkien kautta. Kurssi on loistava tilaisuus päivittää omaa osaamistaan asiantuntijoiden ja hallitusammattilaisten johdolla”, toteaa Lillman.

”Olen toiminut joidenkin konsernimme yhtiöiden hallituksissa jo vuosia ja halusin saada varmuutta HHJ-kurssin kautta hallituksen jäsenen tosiasiallisiin vastuisiin ja tehtävän hyvään hoitamiseen. HHJ-kurssi antoi varmuutta myös mahdollisiin ulkopuolisiin hallitustehtäviin, mikäli sellaisia tulee vastaan”, kertoo Kemppi Group Oy:n COO Katri Sahlman.

HHJ-kurssi ja sen teemakoulutukset ovat koronan vuoksi siirtyneet osittain verkkoon, ja kurssien samoin kuin HHJ-tutkinnon sähköisiä toteutuksia kehitetään nyt aktiivisesti lähikoulutusten rinnalla.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa. Seuraava tutkinto järjestetään etänä 4.5.2021 ja ilmoittautuminen on alkanut 8.12.2020.

Ambientia Oy:n General Counsel Asko Hänninen, p. 040 451 0901

Lahti Aqua Oy:n toimitusjohtaja Jouni Lillman, p. 050 596 9764

Kemppi Group Oy:n COO Katri Sahlman, p. 044 2899 678

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueelle uusi HTT-tavarantarkastaja4.12.2020 14:04:26 EETTiedote

Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämästä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeesta saatiin Hämeen alueelle uusi HTT-tarkastaja. Yhteensä Suomeen hyväksyttiin 17 uutta tavarantarkastajaa. Koetilaisuus toteutettiin tiukoin koronajärjestelyin lokakuussa. ”HTT-kokeen läpäisi alueeltamme OP Koti Päijät-Häme Oy LKV:n kiinteistönvälittäjänä toimiva Mika Nyman, joka on myös meidän Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tulevaisuus huolestuttaa Hämeessä3.12.2020 08:49:30 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen huolestuneita koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 1.12. ”Viimeaikaiset konkurssiuutiset kuvaavat tilanteen synkkyyttä siitä huolimatta, että hallitus muutti konkurssilakia väliaikaisesti niin, että velallisen asettamista konkurssiin velkojan hakemuksesta rajoitettiin. Myös yritysten liikevaihtoennusteet ovat laskussa ja henkilöstötilanne heikkenee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille26.11.2020 18:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari on myöntänyt viisi arvostettua Kauppakamarin ansioristiä 26.11.2020 järjestetyssä Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlakokouksessa Lahdessa. Ansioristit myönnettiin maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen ja koko Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämisestä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syyskokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin studiosta.

Suhdannearviot edelleen laskusuunnassa Hämeessä27.10.2020 08:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymät toipuivat hieman kesällä, mutta syksyllä odotukset heikkenivät uudelleen. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten lähikuukausien suhdannenäkymät ovat notkahtaneet syksyn aikana ja suhdannearviot kääntyivät laskuun voimistuneen koronan myötä. Toisaalta Hämeen yritysten arviot vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.