Hämeessä yritykset hieman maltillisempia kuin muualla maassa

Hämeestä kauppakamarien kyselyyn vastanneista yrityksestä 26 prosenttia kokee, että konkurssin riski on kasvanut merkittävästi koronavirusepidemian takia. Toisin kuin koko maan tuloksissa, yli puolet hämäläisyrityksistä ei kuitenkaan odota lomauttavan tai irtisanovan henkilökuntaa seuraavan kahden kuukauden aikana. ”Tilanne on vakava, mutta keskimääräisesti Hämeessä ollaan piirun verran luottavaisempia kuin muualla Suomessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 26 prosenttia kertoo, että yrityksen konkurssin riski on noussut merkittävästi koronavirusepidemian takia, kun koko maan tuloksessa vastaava osuus on hieman yli 30 prosenttia.

Hämeessä vastanneista 20 prosenttia on kutsunut yt-neuvottelut koolle tai antanut lomautusvaroituksen, kun koko Suomessa vastanneista osuus on 24 prosenttia.

”Hämeessä vastanneista yrityksistä 49 prosenttia kertoo, että lomautuksia ja irtisanomisia on odotettavissa seuraavan kahden kuukauden aikana, kun koko Suomessa kyselyyn vastanneista osuus on 51 prosenttia”, Eerikäinen toteaa.

”Kyselystä käy selväksi, että koronavirusshokki ravistelee koko yrityskenttää. Tilanne on hyvin vakava ja vaatii nopeita vastauksia ja järeitä toimia hallitukselta, jos haluamme pitää kiinni työpaikoista”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Hämeessä vastanneista 56 prosenttia kertoo, että koronavirusepidemia on vaikuttanut jo nyt liikevaihtoon negatiivisesti jonkin verran tai paljon. Yritysten odotukset ovat vielä tätäkin synkemmät, sillä 91 prosenttia odottaa negatiivisten vaikutusten realisoituvan seuraavan kahden kuukauden aikana jonkin verran tai paljon.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan Suomen markkinarakenteesta.

"Suomen rakenteet eivät historian valossa ole olleet erityisen joustavia. Kriiseistä toipuminen on kestänyt pitkään. Siksi on nyt erityisen tärkeää, että onnistuisimme ehkäisemään ennalta yritysten konkurssit ja työttömyyden kohoamisen", Kotamäki sanoo.

Koko Suomessa kyselytutkimuksessa annettiin poikkeuksellisen paljon, yli 2000 avovastausta, jotka keskittyivät tarpeellisiksi koettuihin toimenpiteisiin. Romakkaniemen mukaan vastauksista välittyy yritysten huoli tästä hetkestä ja tulevaisuudesta.

”Yksi asia käy selväksi: hallituksen toistaiseksi linjaamat toimenpiteet eivät ole vielä riittäviä. Tarvitaan lisää, jotta päästäisiin pahimman kriisin yli”, Romakkaniemi sanoo.

Yritysten vastauksista nousee selvästi esiin huoli välittömän kysyntälaman yli pääsemisestä. Kyselyyn vastanneiden yritysten neljä välttämättömimmäksi katsomaa toimenpidettä ovat:

• Verojen ja työnantajamaksujen maksuaikoja on pidennettävä.
  • Nopeat rahoitusinstrumentit kassakriisin varalle kaiken kokoisille yrityksille otettava käyttöön.
  • Lomautukset ja yt-neuvottelut voitava panna nopeammin käytäntöön.
  • Valtion pitää kantaa suurempi vastuu sairauspoissaoloista aiheutuvista kustannuksista.

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta ripeitä lisätoimenpiteitä.

“Toimenpidelistalla tulisi olla mm. joustavuutta verotuksen ja vakuutusmaksujen tilitykseen sekä valtion suurempi rooli sairauspoissaolojen kustannuksista”, vaatii Romakkaniemi.

Kysely lähetettiin kaikille kauppakamarien jäsenyrityksille ja vastausaika oli 16.-17.3.2020. Vastauksia kertyi yli 3800, mikä on poikkeuksellisen paljon lyhyestä vastausajasta huolimatta. Hämeessä vastanneita yrityksiä oli 203.

Palkkaporrastus saisi yritykset hyödyntämään enemmän oppisopimuskoulutusta24.2.2020 07:00:00 EETTiedote

Kauppakamareiden osaajakyselyyn koko Suomessa vastanneista yrityksistä noin 40 prosenttia hyödyntää oppisopimuskoulutusta henkilöstön osaamisen kehittämiseen. ”Hämeessä oppisopimuskoulutuksella ei koeta olevan tarpeeksi työllistämisvaikutusta, koska palkkausjärjestelmä on kohtuuttoman kallis työnantajan vastatessa itse koulutuksesta. Onneksi ammatillisten oppilaitosten tarjoamasta tutkintokoulutuksesta on tullut uusi vaihtoehto yrityksille”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöntekijän sosiaaliset taidot kiinnostavat nyt yrityksiä7.2.2020 09:00:00 EETTiedote

Aikaisempien vuosien tapaan Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksissä on ensi kesäksi tarjolla yli 2 000 kesätyöpaikkaa, selviää kauppakamarin tekemästä kyselystä. ”Ensi kesänä yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Huomionarvoista on, että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevat ovat nyt yritysten kiinnostuksen kärkenä. Lisäksi 40 prosenttia vastanneista on kiinnostunut palkkaamaan kesätyöntekijöiksi peruskoululaisia ja lukiolaisia”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtaavat Panssariprikaatin rekrytointitapahtumassa4.2.2020 13:37:21 EETTiedote

Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjestää yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa rekrytointitapahtuman varusmiehille 11.-12.2.2020. Tapahtuma toteutetaan tässä laajuudessa jo neljättä kertaa. ”Tapahtuman tarkoituksena on antaa yrityksille mahdollisuus esitellä toimintaansa, rekrytoida itselleen osaavaa työvoimaa ja auttaa varusmiehiä työllistymään palveluksensa jälkeen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari vauhdittaa yritysten oppilaitosyhteistyötä29.1.2020 14:40:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamari on suunnitellut alueensa yritysten käyttöön ”Yrityslähtöinen oppilaitosyhteistyö” -käsikirjan vauhdittaakseen yritysten yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa. ”Kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy entisestään, joten haluamme käsikirjan avulla aktivoida yrityksiä varmistamaan työvoiman saatavuuden tulevaisuudessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset varsin varovaisia29.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat tammikuussa lähellä koko maan keskiarvoa, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdanneodotukset kuvastavat markkinoiden epävakautta ja tulevaisuuden osalta yritysten odotukset ovat epävarmoja. Tulokset ovat aika lailla linjassa Suomen yleisen tason kanssa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.