Hämeestä 18 läpäisi HHJ-tutkinnon

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui lokakuussa 341 henkilöä, joista 289 läpäisi kokeen. ”Tutkinnon läpäisi 85 prosenttia osallistuneista ja läpäisyprosentti on normaalissa vaihteluvälissä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi Päijät-Hämeestä kymmenen ja Kanta-Hämeestä kahdeksan henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HHJ-tutkintotilaisuus  (Kuva HHJ /Tampereen kauppakamari)
HHJ-tutkintotilaisuus (Kuva HHJ /Tampereen kauppakamari)

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Toimitusjohtaja Sauli Eerola, Muovipoli Oy, Lahti

Tuotepäällikkö Heli Flink, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Lahti

Aikuiskouluttaja, Lahden kaupungin varavaltuutettu Marja Kaitainen, Lahti

Toimitusjohtaja Jarmo Kastell, Delva Oy, Hämeenlinna

Hallituksen jäsen, yrittäjä Raija Kautonen, Spatium Toimitilat Oy, Lahti

Kaupunginhallituksen jäsen Helena Lehkonen, Hämeenlinnan kaupunki, Hämeenlinna

Strategiajohtaja Timo Louna, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä, Lahti

Toimitusjohtaja Jussi Luukko, Aarnon Puun Metsät Oy, Hämeenlinna

Hallintojohtaja Miia Luukko, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Hämeenlinna

Myyntijohtaja Johanna Manninen, Konttorikoneliike Sarin-Väisänen Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Ari Niemi, MRKP-Yhtiöt Oy, Hauho (Hämeenlinna)

Hallituksen varapuheenjohtaja Harri Numminen, Lahden Pysäköinti Oy, Lahti

Talouspäällikkö Sini Pitkänen, Hämeenlinnan Sisälähetys r.y., Hämeenlinna

Johtaja Olli-Pekka Purhonen, Patria Land Systems Oy, Hämeenlinna

Hallituksen jäsen Hanne Savolainen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Lahti

Yliopettaja, KTT Helena Turunen, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy, Tammela

Hallituksen jäsen Ulla Vaara, Lahti Energia Oy, Lahti

Hallituksen varapuheenjohtaja Jani Wallenius, Lahden Työn Paikka Oy, Lahti

”Olemme tyytyväisiä, että alueemme kaupungit ja kunnat ovat aktiivisesti kouluttaneet konserniyritysten hallitusten jäsenistä hallitusammattilaisia. Muun muassa Hämeenlinnan ja Lahden kaupungit ovat hyödyntäneet HHJ-koulutusta”, toteaa Eerikäinen.

HHJ-tutkinnon suorittanut Hämeenlinnan kaupunginhallituksen jäsen Helena Lehkonen pitää HHJ-koulutusta erittäin hyödyllisenä.

”Hyvään hallintotapaan liittyvien käytänteiden hallitseminen edistää päätöksentekijöiden kykyä viedä kuntalaisten ja kunnan asioita eteenpäin hallitusti ja määrätietoisesti”, Lehkonen korostaa.

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. Tutkinnon suorittaneita on Suomessa tällä hetkellä 3777. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Hämeen kauppakamari järjestää seuraavan HHJ-kurssin 31.1.2019 alkaen Lahdessa.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa Tampereella. Seuraava tutkinto järjestetään 29.4.2019.

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen jäsen Helena Lehkonen, p. 040 716 6769

HHJ-tutkintotilaisuus  (Kuva HHJ /Tampereen kauppakamari)
HHJ-tutkintotilaisuus (Kuva HHJ /Tampereen kauppakamari)

Hämäläisyritysten vienti veti erinomaisesti vielä alkuvuonna3.4.2020 16:42:51 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin myöntämien vientiasiakirjojen määrä EU:n ulkopuolisiin, kolmansiin maihin kasvoi 25 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin, osoittavat kauppakamareiden reaaliaikaiset vientiasiakirjatilastot. ”Tilastojen mukaan viime vuoden kasvu jatkui alueemme vientiyrityksissä vielä ensimmäisellä kvartaalilla. Tästä eteenpäin on epävarmaa ja tilanne tulee varmasti muuttumaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten tilanne heikentynyt kahdessa viikossa – nyt tarvitaan lisätukea31.3.2020 15:45:27 EESTTiedote

Lähes kaksi kolmasosaa kauppakamarien kyselyyn vastanneista liki 3400 yrityksestä aikoo lomauttaa tai irtisanoa työntekijöitään koko Suomessa. ”Hämeessä kyselyyn vastanneista yrityksistä 32 prosenttia kertoi, että konkurssin riski on kasvanut merkittävästi koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia. Hallituksen ensiarvoisena tehtävänä on turvata niiden yritysten rahoitus, jotka olivat taloudellisesti kunnossa jo ennen poikkeustilannetta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset hieman maltillisempia kuin muualla maassa18.3.2020 12:47:43 EETTiedote

Hämeestä kauppakamarien kyselyyn vastanneista yrityksestä 26 prosenttia kokee, että konkurssin riski on kasvanut merkittävästi koronavirusepidemian takia. Toisin kuin koko maan tuloksissa, yli puolet hämäläisyrityksistä ei kuitenkaan odota lomauttavan tai irtisanovan henkilökuntaa seuraavan kahden kuukauden aikana. ”Tilanne on vakava, mutta keskimääräisesti Hämeessä ollaan piirun verran luottavaisempia kuin muualla Suomessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Palkkaporrastus saisi yritykset hyödyntämään enemmän oppisopimuskoulutusta24.2.2020 07:00:00 EETTiedote

Kauppakamareiden osaajakyselyyn koko Suomessa vastanneista yrityksistä noin 40 prosenttia hyödyntää oppisopimuskoulutusta henkilöstön osaamisen kehittämiseen. ”Hämeessä oppisopimuskoulutuksella ei koeta olevan tarpeeksi työllistämisvaikutusta, koska palkkausjärjestelmä on kohtuuttoman kallis työnantajan vastatessa itse koulutuksesta. Onneksi ammatillisten oppilaitosten tarjoamasta tutkintokoulutuksesta on tullut uusi vaihtoehto yrityksille”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöntekijän sosiaaliset taidot kiinnostavat nyt yrityksiä7.2.2020 09:00:00 EETTiedote

Aikaisempien vuosien tapaan Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksissä on ensi kesäksi tarjolla yli 2 000 kesätyöpaikkaa, selviää kauppakamarin tekemästä kyselystä. ”Ensi kesänä yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Huomionarvoista on, että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevat ovat nyt yritysten kiinnostuksen kärkenä. Lisäksi 40 prosenttia vastanneista on kiinnostunut palkkaamaan kesätyöntekijöiksi peruskoululaisia ja lukiolaisia”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.