Hanhikivi 1 -hankkeessa tuloksekas vuosi – Fennovoiman tuore raportti kuvaa ydinvoimalaitoshankkeen edistystä eri osa-alueilla vuonna 2019

Vuoden 2019 aikana Fennovoima on ohjelmoinut uudelleen toimintaa niin yhtiön sisällä kuin koko Hanhikivi 1 -hankkeessa. Uudistukset ovat tuoneet merkittävää edistystä eri osa-alueilla voimalaitoksen suunnittelu- ja valmistelutyössä. Kerromme hankkeen edistymisestä sekä vastuullisuustyöstämme juuri julkaisemassamme Fennovoiman vuosi 2019 -raportissa.

Osana kehitystoimenpiteitä Fennovoiman organisaatiota on muutettu ja vastuita selkeytetty etenkin teknisten ja kaupallisten toimintojen välillä. Uutta on myös lähestymistapa, jossa niin suunnitteluratkaisuita kuin koko hanketta tarkastellaan vaiheittain ja yli koko laitoksen elinkaaren.

Fennovoiman vt. toimitusjohtaja Timo Okkonen luonnehtii vuotta 2019 tuloksekkaaksi. ”Vuoden aikana löysimme ratkaisut keskeisiin laitostason turvallisuuteen liittyviin suunnittelukysymyksiin yhdessä laitostoimittajan kanssa. Pystyimme tämän työn pohjalta toteamaan, että laitoksemme suunnittelupiirteet mahdollistavat erittäin korkean turvallisuustason saavuttamisen. Vuoden lopussa lähetimme laitoksen turvallisuusselosteen ensimmäisen toimituserän STUKille, mikä merkitsi teknisen luvitusvaiheen alkua”, Okkonen kertoo.

Vuoden loppuun mennessä Fennovoima katselmoi myös suurimman osan laitoksen järjestelmistä sekä aloitti rakennusten tilasuunnittelun arvioinnin. Edelleen hankkeessa aloitettiin valmistautuminen tuleviin rakentamis- ja käyttövaiheisiin.

”Olemme nyt saavuttaneet aiempaa ennakoivamman johtamismallin, jossa pystymme näkemään projektimme ja toimintamme vaatimat seuraavat askeleet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että emme enää reagoi vain ongelmiin, vaan ohjaamme ison kuvan kautta.”

Fennovoiman strategiaa ja Hanhikivi 1 -hankkeen etenemistä kuvataan juuri julkaistussa Fennovoiman vuosi 2019 -raportissa. Raportti tarjoaa tilannekuvan niin laitoksen suunnittelun ja turvallisuuden arvioinnista kuin vastuullisuustyöstä. Lisäksi lukuisat Fennovoiman asiantuntijat kertovat raportissa näkemyksensä kehitystoimenpiteiden tuloksista, oman vastuualueensa seuraavista askelista ja hankkeen tulevaisuudennäkymistä.

Raportti on saatavilla nettisivuillamme www.fennovoima.fi ja voit ladata raportin pdf-tiedostona täältä

Antoisia lukuhetkiä!

A successful year for Hanhikivi 1 - Fennovoima's new report describes the project progress in 201925.3.2020 10:58:41 EETPress release

During 2019, Fennovoima has reprogrammed the operations both within the company and throughout the Hanhikivi 1 project. The changes have brought significant progress in different areas of the power plant design and preparatory work. In our newly published report ‘Fennovoima’s year 2019’ we describe the project progress and the sustainability work we have carried out last year.

Manufacturing of main components of the Hanhikivi 1 nuclear power plant has begun14.10.2019 14:10:20 EESTPress release

Today Japan Steel Works Ltd has started the forging of generator rotor for the Finnish Hanhikivi 1 NPP. Manufacturing of the rotor will take approximately nine months, after which the component will be transported to GE Steam Power factory to Belfort, France to be machined. The generator rotor is 8 meters long and two meters in diameter. The rotor weighs 240 tons. Fennovoima will monitor the progress of works in accordance with its inspection program.

Hanhikivi 1 -ydinvoimalaitoksen pääkomponenttien valmistus alkanut14.10.2019 14:10:19 EESTTiedote

Hanhikivi 1 -voimalaitoksen pääkomponenttien valmistus on alkanut tänään. Generaattorin roottorin takeen valmistus on aloitettu Japan Steel Worksin tehtaalla Japanissa. Roottorin valmistus kestää noin yhdeksän kuukautta, minkä jälkeen se toimitetaan koneistettavaksi GE Steam Powerin Belfortin tehtaalle Ranskaan. Generaattorin roottorin pituus on lähes kahdeksan metriä, halkaisija kaksi metriä. Painoa komponentilla on 240 tonnia. Fennovoima tulee valvomaan töiden etenemistä tarkastusohjelman mukaisesti.