Hanhikivi 1 -ydinvoimalaitoksen pääkomponenttien valmistus alkanut

Hanhikivi 1 -voimalaitoksen pääkomponenttien valmistus on alkanut tänään. Generaattorin roottorin takeen valmistus on aloitettu Japan Steel Worksin tehtaalla Japanissa. Roottorin valmistus kestää noin yhdeksän kuukautta, minkä jälkeen se toimitetaan koneistettavaksi GE Steam Powerin Belfortin tehtaalle Ranskaan. Generaattorin roottorin pituus on lähes kahdeksan metriä, halkaisija kaksi metriä. Painoa komponentilla on 240 tonnia. Fennovoima tulee valvomaan töiden etenemistä tarkastusohjelman mukaisesti.

”Generaattori on yksi koko laitoksen tärkeimmistä osista, sillä se tuottaa sähköä muuttamalla turbiinin liike-energian sähköenergiaksi. Generaattorin roottori on puolestaan se osa, joka siirtää mekaanisen energian generaattorille”, sanoo Tiina Partanen, Fennovoiman turbiinisaarekkeen johtaja.

GE Steam Power toimittaa turbiini-generaattoriyksikön, joka perustuu modulaariseen Arabelle-teknologiaan. Hanhikivi 1 -hankkeen laitostoimittaja RAOS Project Oy ja GE Steam Power allekirjoittivat sopimuksen turbiini-generaattoriyksikön laitetoimituksesta vuonna 2016. Höyryturbiinien sekä generaattorin valmistus ja kokoonpano tapahtuu pääosin Ranskassa.

Generaattori ei ole ydinteknisesti turvaluokiteltu komponentti. Näin ollen sen valmistus voidaan aloittaa ydinvoimalaitoksen luvitusvaiheessa.

Hanhikivi 1 -ydinvoimalaitoksen muiden pääkomponenttien suunnittelu- ja luvitustyö on käynnissä. Säteilyturvakeskus (STUK) on hyväksynyt reaktoripainesäiliön takeiden valmistuksen rakennesuunnitelman ensimmäisen erän. Rakennesuunnitelma sisältää tarvittavat tiedot reaktoripainesäiliön takeista ja niiden laadunvarmistuksesta.

Tiina Partanen, turbiinisaarekkeen johtaja, 020 757 8555

Mihail Tchitcherin, tiedottaja, 020 757 8452

Manufacturing of main components of the Hanhikivi 1 nuclear power plant has begun14.10.2019 14:10:20 EESTPress release

Today Japan Steel Works Ltd has started the forging of generator rotor for the Finnish Hanhikivi 1 NPP. Manufacturing of the rotor will take approximately nine months, after which the component will be transported to GE Steam Power factory to Belfort, France to be machined. The generator rotor is 8 meters long and two meters in diameter. The rotor weighs 240 tons. Fennovoima will monitor the progress of works in accordance with its inspection program.

Fennovoima and Lehto clinched the contract for the office buildings27.6.2019 14:47:17 EESTPress release

Fennovoima and Lehto Tilat Oy (subsidiary of Lehto Group) have signed an agreement for the design and implementation of the Hanhikivi 1 nuclear power plant’s administration building and plant office. Contract, the value of which is approximately EUR 30 million, is based on the preliminary agreement which was signed in 2018. This is the most significant individual contract under Fennovoima’s scope of works.