Hanna van der Steenin Hylätyt on monitasoinen fantasiaseikkailu, jonka kaapuun on puettu osuvaa yhteiskuntakritiikkiä

Hylätyt kertoo kolmesta sisaruksesta, villitukkaisesta Saarusta, näkymättömästä Jamista ja mykästä Madusta, jotka on hylätty ränsistyneeseen huvilaan metsän keskelle maailmassa, jota hallitsevat väkivaltaiset gammo-olennot. Heidän on käsketty piileskellä. Miksi?
Fantasiaromaani Hylätyt piilottaa sujuvan fantasiaseikkailun rivien väliin monia nyky-yhteiskuntamme kipupisteitä. Hanna van der Steenin kuva: S. Liimatainen

HYLÄTYT ETÄJULKAISUTILAISUUS SU 4.12.2022 KLO 18 >>>

Saaru, Jami ja Madu piileskelevät mökissä loputtomasti jatkuvan talven keskellä. Ainoa valopilkku heidän karussa elämässään on Lumottujen esitykset, joita he katselevat salaa ruoanhakureissuillaan läheisessä gammo-olentojen hallitsemassa vilagossa. Sisarukset eivät muista aikaa ennen huvilaa, eivätkä edes omia vanhempiaan. Kaikki muuttuu, kun salaperäinen kirje sysää heidät etsimään vastauksia kysymyksiinsä.

Hylätyt on ajankohtainen, moderni fantasiaromaani maailmasta, jota hallitsee vallanhimon turmelema ja laittomasti vallan kaapannut hallitsija. Diktaattori orjuuttaa alamaisensa kutomansa valheiden verkon avulla, mutta onneksi on myös niitä, jotka näkevät verkonsilmien läpi.

Kirjailija Hanna van der Steen sai idean Hylättyihin jo vuonna 2014. Käsikirjoitus kehittyi vuosien varrella ja koki muodonmuutoksia aivan viime metreille saakka. Sujuvasti vetävän seikkailutarinan rivien välistä löytyykin toinen taso, joka ammentaa nyky-yhteiskuntamme ongelmista. Onneksi lukijalle annetaan myös toivoa.

Hanna van der Steen on kriittisen korkeakoulun kirjoittajakoulun käynyt, maailmallakin asunut suomalainen kirjailija. Hylättyjä ennen hän on kirjoittanut useita kiitettyjä nuortenkirjoja, mm. Tähtisilmät-sarjan sekä Punapipoinen poika -säeromaanin.

Haastattelupyynnöt, PDF-vedokset ja arvostelukappaleet: info@kvaliti.com

Kirjailija Hanna van der Steen. Kuva: S. Liimatainen