Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

"Toivon päivittäisen kokkausliven avulla voivani inspiroida ja kannustaa mahdollisimman monia viihtymään omissa keittiöissään paitsi läpi karanteenikauden, myös tämän perin erikoisen kevään jälkeenkin", kertoo Hans Välimäki. Kuva: Wolfcom Oy

”Korona kurittaa ravintoloitsijoita ja muita palveluntarjoajia kovalla kädellä, mutta ei etätyöarkea pyörittävilläkään ole ollut helppoa. Omien töidensä ohella useiden pitää huolehtia myös lastensa etäkoulunkäynnistä vielä pitkälle toukokuuhun, ja siinä välissä kokkailla päivittäin aamiaisesta lounaan kautta illalliseen. Itselleni ruoanlaitto, raaka-aineet ja niistä puhuminen ovat intohimo, jota välittämällä haluan inspiroida ja innostaa muitakin viihtymään omissa keittiöissään paitsi yli karanteenikauden, myös sen jälkeen”, kertoo kotilietensä verkkoyleisölle toukokuun ajaksi lämmittävä keittiömestari Hans Välimäki.

Tänään torstaina 23. huhtikuuta 50 vuotta täyttävä Hans Välimäki lupaa valmistaa toukokuun jokaisena arkipäivänä suorassa verkkolähetyksessä yhden ruoan tai aterian. Maanantaista torstaihin luvassa on tuttuja arkireseptejä ja klassikoita makaronilaatikosta ja uunilohesta uusiin perunoihin ja sillikimaraan. Perjantaisin Hansin kotona valmistaudutaan viikonlopun pidemmälle illalliselle, alkavaa grillikautta unohtamatta. Välimäki laatii päivittäisiin annoksiinsa myös helpot reseptit, jotka annetaan raaka-ainelistausten kanssa yleisölle aina paria päivää ennen lähetystä. Näin katsojat voivat itse valmistaa saman annoksen omassa keittiössään noin 15 minuuttia kestävän esikokkauksen jälkeen. Reseptit, ohjeet ja Hansin keittiöniksit voi jakson tallenteista katsoa myös myöhemmin.

”Kaverini ovat karanteenikauden aikana kyselleet minulta entistä useammin neuvoa ja vinkkejä, joten hyvin pienen otannan perusteella päättelin, että tällaiselle voisi olla kysyntää. Koska meidänkin perheessämme tehdään ruokaa päivittäin, kokeilen miltä sen omaehtoinen jakaminen tuntuu. Pistetään tämä vaikka viidenkympin villityksen piikkiin eräänlaisena kollektiivisena synttärilahjana kaikille hyvän ruoan ystäville”, lisää Välimäki ja kannustaa kaikkia pitämään omasta ja läheistensä terveydestä huolta myös kevätauringon lämmittäessä.

Hans Välimäki kutsuu kotikeittiösaarekkeensa laidalle ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan heidän suosikkiannoksiaan ja puhumaan ruoasta sekä karanteenikevään kokemuksista. Yleisön on mahdollista toivoa Välimäeltä ruokia sekä kysyä vinkkejä omiin lempiresepteihinsä @hans_valimaki -Instagram-kanavan kautta, josta tulee löytymään myös kokattujen ruokien reseptiikka.

Hansin kotona kuvataan ja välitetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 alkaen suorana lähetyksenä yhteistyössä Ilta-Sanomien ISTV:n kanssa. Hans Välimäen 50-vuotistempauksen sisältökonseptista, kumppanuuksista ja tuotannosta vastaavat keittiömestarin ohella hänen kotikeittiöapulaisensa Laura Sutinen, Jarkko Nordlund ja Samuel Sorainen. #hansinkotona

Hansin kotona lähetetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 suorana lähetyksenä Välimäen oman Instagram-tilin ja ISTV:n välityksellä. Kuva: Wolfcom Oy
Hansin kotona lähetetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 suorana lähetyksenä Välimäen oman Instagram-tilin ja Ilta-Sanomien ISTV:n välityksellä. Kuva: Wolfcom Oy

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.