Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.
"Toivon päivittäisen kokkausliven avulla voivani inspiroida ja kannustaa mahdollisimman monia viihtymään omissa keittiöissään paitsi läpi karanteenikauden, myös tämän perin erikoisen kevään jälkeenkin", kertoo Hans Välimäki. Kuva: Wolfcom Oy

”Korona kurittaa ravintoloitsijoita ja muita palveluntarjoajia kovalla kädellä, mutta ei etätyöarkea pyörittävilläkään ole ollut helppoa. Omien töidensä ohella useiden pitää huolehtia myös lastensa etäkoulunkäynnistä vielä pitkälle toukokuuhun, ja siinä välissä kokkailla päivittäin aamiaisesta lounaan kautta illalliseen. Itselleni ruoanlaitto, raaka-aineet ja niistä puhuminen ovat intohimo, jota välittämällä haluan inspiroida ja innostaa muitakin viihtymään omissa keittiöissään paitsi yli karanteenikauden, myös sen jälkeen”, kertoo kotilietensä verkkoyleisölle toukokuun ajaksi lämmittävä keittiömestari Hans Välimäki.

Tänään torstaina 23. huhtikuuta 50 vuotta täyttävä Hans Välimäki lupaa valmistaa toukokuun jokaisena arkipäivänä suorassa verkkolähetyksessä yhden ruoan tai aterian. Maanantaista torstaihin luvassa on tuttuja arkireseptejä ja klassikoita makaronilaatikosta ja uunilohesta uusiin perunoihin ja sillikimaraan. Perjantaisin Hansin kotona valmistaudutaan viikonlopun pidemmälle illalliselle, alkavaa grillikautta unohtamatta. Välimäki laatii päivittäisiin annoksiinsa myös helpot reseptit, jotka annetaan raaka-ainelistausten kanssa yleisölle aina paria päivää ennen lähetystä. Näin katsojat voivat itse valmistaa saman annoksen omassa keittiössään noin 15 minuuttia kestävän esikokkauksen jälkeen. Reseptit, ohjeet ja Hansin keittiöniksit voi jakson tallenteista katsoa myös myöhemmin.

”Kaverini ovat karanteenikauden aikana kyselleet minulta entistä useammin neuvoa ja vinkkejä, joten hyvin pienen otannan perusteella päättelin, että tällaiselle voisi olla kysyntää. Koska meidänkin perheessämme tehdään ruokaa päivittäin, kokeilen miltä sen omaehtoinen jakaminen tuntuu. Pistetään tämä vaikka viidenkympin villityksen piikkiin eräänlaisena kollektiivisena synttärilahjana kaikille hyvän ruoan ystäville”, lisää Välimäki ja kannustaa kaikkia pitämään omasta ja läheistensä terveydestä huolta myös kevätauringon lämmittäessä.

Hans Välimäki kutsuu kotikeittiösaarekkeensa laidalle ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan heidän suosikkiannoksiaan ja puhumaan ruoasta sekä karanteenikevään kokemuksista. Yleisön on mahdollista toivoa Välimäeltä ruokia sekä kysyä vinkkejä omiin lempiresepteihinsä @hans_valimaki -Instagram-kanavan kautta, josta tulee löytymään myös kokattujen ruokien reseptiikka.

Hansin kotona kuvataan ja välitetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 alkaen suorana lähetyksenä yhteistyössä Ilta-Sanomien ISTV:n kanssa. Hans Välimäen 50-vuotistempauksen sisältökonseptista, kumppanuuksista ja tuotannosta vastaavat keittiömestarin ohella hänen kotikeittiöapulaisensa Laura Sutinen, Jarkko Nordlund ja Samuel Sorainen. #hansinkotona

Hansin kotona lähetetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 suorana lähetyksenä Välimäen oman Instagram-tilin ja ISTV:n välityksellä. Kuva: Wolfcom Oy
Hansin kotona lähetetään katsojille toukokuun jokaisena arkipäivänä kello 17.00 suorana lähetyksenä Välimäen oman Instagram-tilin ja Ilta-Sanomien ISTV:n välityksellä. Kuva: Wolfcom Oy