Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.

"Nyt on erittäin tärkeää tukea kaikkia paikallisia, itsenäisiä ravintoloita sekä muita eri alojen kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat kriisin keskellä kaikkein haavoittuvimpia", muistuttaa Hans Välimäki. Hänen talkootiimiinsä kuuluvat ruokalähetteinä myös poikansa Morris ja  Aku, jonka mopoautolla annokset toimitetaan Helsingin keskusta-alueelle. Penélopen take away -palvelun ensimmäisenä toimintapäivänä lounasannoksia valmistettiin 160 kappaletta. Kuva: Pekka Mustonen
"Nyt on erittäin tärkeää tukea kaikkia paikallisia, itsenäisiä ravintoloita sekä muita eri alojen kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat kriisin keskellä kaikkein haavoittuvimpia", muistuttaa Hans Välimäki. Hänen talkootiimiinsä kuuluvat ruokalähetteinä myös poikansa Morris ja Aku, jonka mopoautolla annokset toimitetaan Helsingin keskusta-alueelle. Penélopen take away -palvelun ensimmäisenä toimintapäivänä lounasannoksia valmistettiin 160 kappaletta. Kuva: Pekka Mustonen

Välimäen päätös ryhtyä valmistamaan pelkästään noudettavia tai asiakkaille nautintavalmiina kuljetettavia ruoka-annoksia oli helppo, vaikka take away -ruoka onkin konseptina keittiömestarille uusi haaste. Suomen hallituksen päätös esittää ravintoloiden sulkemista kannusti ravintoloitsijaa toimimaan muuttuneessa tilanteessa.

”Seurasin edellisviikolla alkaneen lomautuksen aikana kaikkia ruokaan liittyviä tempauksia ja muuta hienoa, mitä ravintolamaailman kollegani ovat kriisin keskellä keksineet. Mahtavasta selviytymispöhinästä intoutuneena päätin, että meidänkin on aika kantaa tukalassa tilanteessa kortemme kekoon. Havahduin siihen, että tiimini on tehnyt asiakkaiden ohella aina työtä minulle ja yrityksellemme ja mietin, voisinko minä tehdä nyt jotain konkreettista ravintola-alan alasajosta johtuvista lomautuksista kärsiville työntekijöillemme”, kertoo ravintoloitsija Hans Välimäki ja jatkaa: ”Siitä syntyi idea yrittäjätalkoina pyöritettävästä ravintolatoiminnasta, jonka kaikki tuotto ohjataan henkilökuntamme kriisikassaan. Toivon, että pystymme take away -ravintolana tarjoamaan asiakkaillemme paitsi erinomaisia ruokaelämyksiä omissa kodeissaan, myös henkilökunnallemme mahdollisimman normaaleja töitä hyvin erikoisena ajankohtana. Muistutan myös, että nyt on erittäin tärkeää tukea kaikkia paikallisia, itsenäisiä ravintoloita sekä muita eri alojen kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat kriisin keskellä kaikkein haavoittuvimpia."

Eilen, torstaina 26.3. toimintansa aloittanut Penélope Take Away Pop Up tuo päivittäin vaihtuvalle ruokalistalleen rehellistä, puhdasta ja maittavaa, intohimolla kokattua koko perheen kotiruokaa sekä Penélopesta tuttuja ravintola-annoksia. Annokset voi joko noutaa paikan päältä Mikonkadulta tai tilata kantakaupungin alueella kotiin toimitettuna.

Yrittäjätalkoot henkilökunnan puolesta

”Kaikki tästä hankkeesta saamamme tuotot ohjataan lyhentämättömänä henkilökuntamme kriisikassaan, josta ne jaetaan tasan työntekijöidemme kesken palkan lisänä suoritettavana bonuksena. Minä, vaimoni Maria ja muut osakkaat olemme töissä ilmaiseksi talkooperiaatteella Penélopen take away -reseptiikkaa suunnittelemassa, valmistamassa ja turvallisesti myös pakkaamassa”, taustoittaa Välimäki ja jatkaa: "Kotiinkuljetuksista vastaa ainakin aluksi Suomen rauhallisin mopoautokuski, eli poikani Aku. Hän vei ensimmäisenä päivänä asiakkaille lähes sata annosta lounaita ja noin 70 haettiin lisäksi ravintolasta, joten saimme kaikki painaa töitä täysillä ainakin näin alussa."

Päivittäin vaihtuva Penélope Take Away Pop Up -menu esitellään tuoreeltaan Penélopen Instagramissa ja Facebook-sivulla. Ravintola toimii arkisin kello 11-20 ja lauantaisin kello 14-21, tai niin kauan kuin päivittäisiä raaka-aineita riittää. Tilaukset numerosta 050 599 35 73 tai hello@ravintolapenelope.fi, noudot osoitteesta Mikonkatu 9, 00100 Helsinki. Tilausmahdollisuus avautuu myöhemmin myös Wolt- ja Foodora-palveluihin.

Penélopen take away -annoksia on mahdollista nauttia joko hakemalla ne mukaan ravintolasta, tai pyytää ne mopokyydillä näin alkuun seuraaville alueille: Kaartinkaupunki, Ullanlinna, Kaivopuisto, Eira, Punavuori, Kamppi, Länsisatama, Lauttasaari, Etu- ja Taka-Töölö, Alppiharju, Kallio, Sörnäinen, Kluuvi, Kruununhaka ja Katajanokka. Yksittäisten annosten hinnat 9-15 euroa, mopoautokuljetus 5 euroa / toimitus.

Maria von Graevenitz-Välimäki, ravintoloitsija
+358 40 500 1245, maria@hansvalimaki.fi

”Kaikki kriisiajan toiminnasta saamamme tuotot ohjataan lyhentämättömänä henkilökuntamme kriisikassaan, josta ne jaetaan tasan työntekijöidemme kesken palkan lisänä suoritettavana bonuksena", kertoo talkootyönä kokkaava ravintoloitsija Hans Välimäki. Penélopen takeaway-annoksia valmistamassa myös ravintolan kokki Miika Lönn. Kuva: Pekka Mustonen
Hans Välimäki kokkaa ja poikansa Aku Välimäki kuljettaa ravintola Penélopen takeaway-annokset. Ensimmäisenä päivänä lounasannoksia valmistettiin 160 kappaletta. Kuva: Pekka Mustonen
Hans Välimäki avasi ravintolaruoan nouto- ja kuljetuspalvelun perhetalkoilla. Maria von Graevenitz-Välimäki, Morris, Hans ja Aku Välimäki Kuva: Pekka Mustonen
"Henkilökunnan terveys, suojavaatetus ja käsihygienia ovat ehdoton edellytys paitsi mille tahansa ravintolatoiminnalle, tärkeää kaikilla yhteiskunnan aloilla", kertoo Hans Välimäki. Kuva: Pekka Mustonen
Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen toimitti Välimäelle ensimmäinen HDCO:n valmistaman käsidesin. Kuva: Pekka Mustonen
Hans Välimäen take away Reuben sandwich. Kuva: Pekka Mustonen

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

Manchester United -seuralegendat Helsinkiin maaliskuussa4.2.2020 10:00:02 EETTiedote

Maailman suosituimman urheiluseuran Manchester Unitedin pelaajalegendat Bryan Robson, Wes Brown, Lee Martin ja Ben Thornley saapuvat maaliskuussa Suomeen tapaamaan seuran faneja ja osallistumaan Manchester Unitedille omistetun yksityisen suomalaisen Red Room -museon avajaisiin. Pelaajalegendojen lisäksi Helsinkiin saapuu Old Trafford -stadionin pitkäaikainen kuuluttaja Alan Keegan. 28.3. järjestettävä yleisölle avoin Manchester United Legends Night in Helsinki -fanitapahtuma on laajuudessaan ensimmäinen Suomessa ja sen myötä Helsinkiin saapuu myös kansainvälisten urheilumedioiden edustajia ja United-faneja ympäri maailmaa.

Hampurilaismestarit kokoontuvat jälleen Helsinkiin30.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Suosittu Burger Lovers Festival -ruokatapahtuma kokoaa Helsinkiin jälleen Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Koko perheen katuruokafestivaali järjestetään aiempaa suurempana Rautatientorilla kesäkuun toisena viikonloppuna 12.-14.6. Ensi kesän festivaaliin otetaan mukaan 16 ravintolaa ja taidokkuuteensa esittelemiseen ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa myös burgerisuosikit Tanskasta, Ruotsista ja Virosta.

Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan30.12.2019 10:31:08 EETTiedote

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.