Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

"Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa, kuin tekijänsäkin. Bistro & Brasserie Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen ranskalaisen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi”, muistuttaa keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki.

Hans Välimäen luotsaama uusi ravintola jatkaa vuonna 2019 Helsingin Mikonkadulle avattujen Penélope-ravintolan ja Bardem-baarin rentoa, mutta ammattitaitoista ja laadukasta linjaa. Bardotin menu koostuu klassista, parhaista mahdollisista raaka-aineista tehdyistä välimerellisistä brasserie-annoksista. Tuore kala, äyriäiset ja kasvikset tulevat laajasti esille niin ruokalistalle kuin ravintolan esillepanoonkin. Lihaa Bardot tulee tarjoilemaan maltillisesti, mutta sitäkin laadukkaammin.

"Uskallan luvata, että Bardotiin on helppo rakastua. Tämä BB tarjoaa nimensä mukaisesti kaikille vähän kaikkea ja joskus jopa liikaakin. Sen lisäksi, että siitä tulee monipuolinen, innostava ja kuplivan seksikäs bistro-brasserie, on se kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin. Toki Bardot tyydyttää myös lihanystävien tarpeet ja huomioi erikoisruokavaliot", kuvailee keittiömestari Hans Välimäki ja jatkaa: ”Olen aina syttynyt klassisesta ranskalaisesta keittiöstä ja sen intohimoisesta tunnelmasta. Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa kuin tekijänsäkin. Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi.”

Täysin uusi 150-vuotias ravintolahuoneisto Helsingin ytimessä

Helsingin keskeisimpiin osoitteisiin kuuluvaan Kluuvikatu 1:een lokakuun alussa avautuva Bistro & Brasserie Bardot drinkki- ja odottelubaareineen rakentuu lähes 150 vuotta vanhaan liiketilaan, jossa on viime vuosina toiminut vaateliike ja kauneushoitola. Vuonna 1883 valmistuneen uusrenessanssityylisen Grönqvistin talon katukerroksen holvikaaret luovat 80-paikkaiselle ranskalaistyyppiselle ravintolalle luonnollisen historialliset puitteet.

”Olen kokenut Ranskan etelärannikon pikkukaupungeissa useita mieleenpainuvia ruokaelämyksiä. Paistettua merianturaa Meuniére ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera, reteä tomaattinen kalakeitto, valkosipulivoissa grillatut meriravut, osterit eri muodoissaan, täytetyt munakoisot, haudutettu kuha tai vaikkapa hyvin tehty ja laadukas Porterhouse-pihvi hyvän viinin kera ovat annoksia, joihin ei mielestäni kukaan voi hyvin tehtynä kyllästyä. Niitä onkin helppo nostella listalle, mutta kunnianhimoisen vision toteuttamiseksi pistämme itsemme tosissamme likoon”, lupaa ravintoloitsija Välimäki ja jatkaa:

”Annosten ohella tunnelma on tärkeä osa ravintolaelämystä ja tiedän, että ranskalaisen lämmön ja rakkauden taikominen suomalaisen syysmyrskyn ja loskan keskelle kuulostaa haastavalta. Olen kuitenkin pian avattavalle ravintolalle suunnittelemastamme ilmeestä enemmän kuin innoissani, joten puitteet erinomaiselle ruokaelämykselle tulevat olemaan kunnossa. Siinä edesauttaa myös se, että Bardotin taksat jatkavat ravintola Penélopesta tuttua maltillista linjaa.”

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki saavutti luotsaamalleen Chez Dominique -ravintolalle ensimmäisen Michelin-tähden vuonna 2001. Vuonna 2003 sille myönnettiin toisena ravintolana Pohjoismaissa kaksi Michelin-tähteä, jotka ravintola piti historialliset yksitoista vuotta, kunnes Välimäki koki ravintolalegendan tulleen tiensä päähän. Hans Välimäki avaa uuden Bardot-ravintolansa 1.10.2020 yhdessä yhtiökumppaniensa Arto Rastaan, Miika Lönnin ja vaimonsa Maria Von Graevenitz-Välimäen kanssa. Välimäen ja Rastaan ensimmäinen yhdessä luotsaama ravintola on Helsingin Mikonkadulle vuonna 2019 avattu Penélope.

Hans Välimäki, hans@hansvalimaki.fi
Maria von Graevenitz-Välimäki, +358 40 5001245, maria@hansvalimaki.fi

Bistro & Brasserie Bardot on kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin.
Sole Meuniére, eli paistettua merianturaa ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera on yksi Bardotin annoksista.
Keittiömestari Arto Rastaan edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Bistro LePot Tampereella.
Keittiömestari Hans Välimäen edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Chez Dominique Helsingissä.

Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa15.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Vaasan tuo syksyyn kolme merkittävää ja vaikuttavaa leipäuutuutta11.9.2020 10:33:14 EESTTiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin syksyn leipäuutuudet vastaavat kuluttajien kasvaneeseen kysyntään, tietoisuuteen ja toiveisiin. Uutuusleivistä Vaasan 5 kuidun palat on varsinainen kuitupommi nostaen vatsan hyvinvoinnille tärkeän kuitupitoisuuden uusiin lukemiin. Vaasan Moilas Free From Pehmeät Rieskapalat on kehitetty gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Uudet Vaasan Pikkupaahto Graham ja Monivilja –paahtoleivät tarjoavat helpotusta kuluttajien ruokahävikinhallintaan.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.

Helsinkiläisviskeille kolme mitalia alkoholijuomien MM-kisoissa7.8.2020 10:37:10 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company nappasi Kalasataman Teurastamolla tislatuilla Muteman Rye-, Helsinki Rye Malt Rum Finish- ja Rye Malt Islay Malt Finish -viskeilleen yhden hopeamitalin ja kaksi pronssia alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa. Helsinkiläistislaamo osallistui International Wine and Spirits Competition -kisaan viskeillään nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki kolme kisaan ilmoitettua helsinkiläisviskiä menestyivät kisaluokissaan erinomaisesti.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.