Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

"Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa, kuin tekijänsäkin. Bistro & Brasserie Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen ranskalaisen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi”, muistuttaa keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki.

Hans Välimäen luotsaama uusi ravintola jatkaa vuonna 2019 Helsingin Mikonkadulle avattujen Penélope-ravintolan ja Bardem-baarin rentoa, mutta ammattitaitoista ja laadukasta linjaa. Bardotin menu koostuu klassista, parhaista mahdollisista raaka-aineista tehdyistä välimerellisistä brasserie-annoksista. Tuore kala, äyriäiset ja kasvikset tulevat laajasti esille niin ruokalistalle kuin ravintolan esillepanoonkin. Lihaa Bardot tulee tarjoilemaan maltillisesti, mutta sitäkin laadukkaammin.

"Uskallan luvata, että Bardotiin on helppo rakastua. Tämä BB tarjoaa nimensä mukaisesti kaikille vähän kaikkea ja joskus jopa liikaakin. Sen lisäksi, että siitä tulee monipuolinen, innostava ja kuplivan seksikäs bistro-brasserie, on se kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin. Toki Bardot tyydyttää myös lihanystävien tarpeet ja huomioi erikoisruokavaliot", kuvailee keittiömestari Hans Välimäki ja jatkaa: ”Olen aina syttynyt klassisesta ranskalaisesta keittiöstä ja sen intohimoisesta tunnelmasta. Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa kuin tekijänsäkin. Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi.”

Täysin uusi 150-vuotias ravintolahuoneisto Helsingin ytimessä

Helsingin keskeisimpiin osoitteisiin kuuluvaan Kluuvikatu 1:een lokakuun alussa avautuva Bistro & Brasserie Bardot drinkki- ja odottelubaareineen rakentuu lähes 150 vuotta vanhaan liiketilaan, jossa on viime vuosina toiminut vaateliike ja kauneushoitola. Vuonna 1883 valmistuneen uusrenessanssityylisen Grönqvistin talon katukerroksen holvikaaret luovat 80-paikkaiselle ranskalaistyyppiselle ravintolalle luonnollisen historialliset puitteet.

”Olen kokenut Ranskan etelärannikon pikkukaupungeissa useita mieleenpainuvia ruokaelämyksiä. Paistettua merianturaa Meuniére ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera, reteä tomaattinen kalakeitto, valkosipulivoissa grillatut meriravut, osterit eri muodoissaan, täytetyt munakoisot, haudutettu kuha tai vaikkapa hyvin tehty ja laadukas Porterhouse-pihvi hyvän viinin kera ovat annoksia, joihin ei mielestäni kukaan voi hyvin tehtynä kyllästyä. Niitä onkin helppo nostella listalle, mutta kunnianhimoisen vision toteuttamiseksi pistämme itsemme tosissamme likoon”, lupaa ravintoloitsija Välimäki ja jatkaa:

”Annosten ohella tunnelma on tärkeä osa ravintolaelämystä ja tiedän, että ranskalaisen lämmön ja rakkauden taikominen suomalaisen syysmyrskyn ja loskan keskelle kuulostaa haastavalta. Olen kuitenkin pian avattavalle ravintolalle suunnittelemastamme ilmeestä enemmän kuin innoissani, joten puitteet erinomaiselle ruokaelämykselle tulevat olemaan kunnossa. Siinä edesauttaa myös se, että Bardotin taksat jatkavat ravintola Penélopesta tuttua maltillista linjaa.”

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki saavutti luotsaamalleen Chez Dominique -ravintolalle ensimmäisen Michelin-tähden vuonna 2001. Vuonna 2003 sille myönnettiin toisena ravintolana Pohjoismaissa kaksi Michelin-tähteä, jotka ravintola piti historialliset yksitoista vuotta, kunnes Välimäki koki ravintolalegendan tulleen tiensä päähän. Hans Välimäki avaa uuden Bardot-ravintolansa 1.10.2020 yhdessä yhtiökumppaniensa Arto Rastaan, Miika Lönnin ja vaimonsa Maria Von Graevenitz-Välimäen kanssa. Välimäen ja Rastaan ensimmäinen yhdessä luotsaama ravintola on Helsingin Mikonkadulle vuonna 2019 avattu Penélope.

Hans Välimäki, hans@hansvalimaki.fi
Maria von Graevenitz-Välimäki, +358 40 5001245, maria@hansvalimaki.fi

Bistro & Brasserie Bardot on kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin.
Sole Meuniére, eli paistettua merianturaa ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera on yksi Bardotin annoksista.
Keittiömestari Arto Rastaan edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Bistro LePot Tampereella.
Keittiömestari Hans Välimäen edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Chez Dominique Helsingissä.

Sami Hedberg tuo komedian suorana olohuoneisiin – uran ensimmäinen nettilive pikkujouluperjantaina 4.12.27.11.2020 14:55:26 EETTiedote

Pandemia ja sen mukanaan tuomat kokoontumisrajoitukset muuttivat esiintyvien taiteilijoiden kuluvan vuoden suunnitelmat. Myös standup-koomikko Sami Hedberg joutui siirtämään kiertueensa, mikä vei lavaesiintymiset paitsi Hedbergiltä, myös nauruntäyteiset illat tuhansilta faneilta. Tuodakseen iloa ja lohtua nykyhistorian synkimpään pikkujoulukauteen, tarjoilee Sami Hedberg uransa ensimmäisen kerran esityksensä suoraan komedianystävien olohuoneisiin perjantaina 4.12.

Kirjailijat perustivat ginitislaamon – lukijoille laatua myös lasiin16.11.2020 16:10:05 EETTiedote

Suomalaiset kirjallisuusalan ammattilaiset ovat perustaneet Authors’ Distillery -käsityötislaamon. Tuomas Kyrön, Christian Rönnbackan, Soili Pohjalaisen ja Lippo Luukkosen perustama tislaamo toimii Mäntsälän keskustan Meijerinpuiston vanhassa sikalassa. Kirjailijoiden tislaamomestari Ari Kaura on kehittänyt ensimmäisen tisleen, Reader’s gin -käsityögin, jossa maistuu katajanmarjan lisäksi minttu, korianteri ja sitrushedelmä.

Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa15.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Vaasan tuo syksyyn kolme merkittävää ja vaikuttavaa leipäuutuutta11.9.2020 10:33:14 EESTTiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin syksyn leipäuutuudet vastaavat kuluttajien kasvaneeseen kysyntään, tietoisuuteen ja toiveisiin. Uutuusleivistä Vaasan 5 kuidun palat on varsinainen kuitupommi nostaen vatsan hyvinvoinnille tärkeän kuitupitoisuuden uusiin lukemiin. Vaasan Moilas Free From Pehmeät Rieskapalat on kehitetty gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Uudet Vaasan Pikkupaahto Graham ja Monivilja –paahtoleivät tarjoavat helpotusta kuluttajien ruokahävikinhallintaan.