Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.
"Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa, kuin tekijänsäkin. Bistro & Brasserie Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen ranskalaisen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi”, muistuttaa keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki.

Hans Välimäen luotsaama uusi ravintola jatkaa vuonna 2019 Helsingin Mikonkadulle avattujen Penélope-ravintolan ja Bardem-baarin rentoa, mutta ammattitaitoista ja laadukasta linjaa. Bardotin menu koostuu klassista, parhaista mahdollisista raaka-aineista tehdyistä välimerellisistä brasserie-annoksista. Tuore kala, äyriäiset ja kasvikset tulevat laajasti esille niin ruokalistalle kuin ravintolan esillepanoonkin. Lihaa Bardot tulee tarjoilemaan maltillisesti, mutta sitäkin laadukkaammin.

"Uskallan luvata, että Bardotiin on helppo rakastua. Tämä BB tarjoaa nimensä mukaisesti kaikille vähän kaikkea ja joskus jopa liikaakin. Sen lisäksi, että siitä tulee monipuolinen, innostava ja kuplivan seksikäs bistro-brasserie, on se kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin. Toki Bardot tyydyttää myös lihanystävien tarpeet ja huomioi erikoisruokavaliot", kuvailee keittiömestari Hans Välimäki ja jatkaa: ”Olen aina syttynyt klassisesta ranskalaisesta keittiöstä ja sen intohimoisesta tunnelmasta. Kala, äyriäiset ja kasvikset ovat herkkiä, haastavia ja rakkautta lajiin vaativia raaka-aineita, jotka onnistuessaan palkitsevat niin nauttijansa kuin tekijänsäkin. Bardotissa palaan myös juurilleni, eli sen keittiön pariin, mistä kaikki omalta kohdaltani aikanaan alkoi.”

Täysin uusi 150-vuotias ravintolahuoneisto Helsingin ytimessä

Helsingin keskeisimpiin osoitteisiin kuuluvaan Kluuvikatu 1:een lokakuun alussa avautuva Bistro & Brasserie Bardot drinkki- ja odottelubaareineen rakentuu lähes 150 vuotta vanhaan liiketilaan, jossa on viime vuosina toiminut vaateliike ja kauneushoitola. Vuonna 1883 valmistuneen uusrenessanssityylisen Grönqvistin talon katukerroksen holvikaaret luovat 80-paikkaiselle ranskalaistyyppiselle ravintolalle luonnollisen historialliset puitteet.

”Olen kokenut Ranskan etelärannikon pikkukaupungeissa useita mieleenpainuvia ruokaelämyksiä. Paistettua merianturaa Meuniére ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera, reteä tomaattinen kalakeitto, valkosipulivoissa grillatut meriravut, osterit eri muodoissaan, täytetyt munakoisot, haudutettu kuha tai vaikkapa hyvin tehty ja laadukas Porterhouse-pihvi hyvän viinin kera ovat annoksia, joihin ei mielestäni kukaan voi hyvin tehtynä kyllästyä. Niitä onkin helppo nostella listalle, mutta kunnianhimoisen vision toteuttamiseksi pistämme itsemme tosissamme likoon”, lupaa ravintoloitsija Välimäki ja jatkaa:

”Annosten ohella tunnelma on tärkeä osa ravintolaelämystä ja tiedän, että ranskalaisen lämmön ja rakkauden taikominen suomalaisen syysmyrskyn ja loskan keskelle kuulostaa haastavalta. Olen kuitenkin pian avattavalle ravintolalle suunnittelemastamme ilmeestä enemmän kuin innoissani, joten puitteet erinomaiselle ruokaelämykselle tulevat olemaan kunnossa. Siinä edesauttaa myös se, että Bardotin taksat jatkavat ravintola Penélopesta tuttua maltillista linjaa.”

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki saavutti luotsaamalleen Chez Dominique -ravintolalle ensimmäisen Michelin-tähden vuonna 2001. Vuonna 2003 sille myönnettiin toisena ravintolana Pohjoismaissa kaksi Michelin-tähteä, jotka ravintola piti historialliset yksitoista vuotta, kunnes Välimäki koki ravintolalegendan tulleen tiensä päähän. Hans Välimäki avaa uuden Bardot-ravintolansa 1.10.2020 yhdessä yhtiökumppaniensa Arto Rastaan, Miika Lönnin ja vaimonsa Maria Von Graevenitz-Välimäen kanssa. Välimäen ja Rastaan ensimmäinen yhdessä luotsaama ravintola on Helsingin Mikonkadulle vuonna 2019 avattu Penélope.

Hans Välimäki, hans@hansvalimaki.fi
Maria von Graevenitz-Välimäki, +358 40 5001245, maria@hansvalimaki.fi

Bistro & Brasserie Bardot on kallellaan erityisesti mereneläviin ja kasviksiin.
Sole Meuniére, eli paistettua merianturaa ruskistetun voin, persiljan, paahdettujen kapristen, sitruunan ja vastaraastetun piparjuuren kera on yksi Bardotin annoksista.
Keittiömestari Arto Rastaan edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Bistro LePot Tampereella.
Keittiömestari Hans Välimäen edellinen ranskalaistyyppinen ravintola oli Chez Dominique Helsingissä.

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Ravintola Passio yllättää vuosikymmenenkin jälkeen3.4.2024 14:58:16 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva ravintola Passio täyttää 5. huhtikuuta 10 vuotta. Pohjoismaiseen ruokaan ja ranskalaiseen keittiötyyliin intohimoisesti suhtautuva ravintola on kulkenut kestävästi omaa polkuaan läpi ravintolakentän ylä- ja alamäkien säilyttäen paikkansa asiakkaiden sydämissä ja ravintoloiden huipun tuntumassa. Passion menestys perustuu sesongeittain vaihtuvaan yllätysmenuun, mikä on paitsi synnyttänyt positiivisia kokemuksia, myös saanut asiakkaat palaamaan yhä uudelleen yllätettäväksi.

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.