Här hittar du vårens mest intressanta böcker – Schildts & Söderströms tar också ett rejält kliv in i ljudboksåldern

Bokvåren på Schildts & Söderströms är fylld av läsglädje, både för barn och vuxna, barnsliga och seriösa. Förutom ett drygt dussin nya böcker, tar vi hela hundra titlar ur den litterära skattkistan och gör dem till ljudböcker.
Magnus "Eftersnack" Londen debuterar som romanförfattare. Foto: Helen Korpak

Satir, stugor och skräck

Schildts & Söderströms skönlitterära vår skämmer bort läsaren med medryckande underhållning. Under våren utkommer 14 nya titlar.

Journalisten Magnus Londen, känd från Eftersnack på Yle Vega, debuterar som romanförfattare med den bitande satiren No Change!. Konsulter och företagsvärlden får en rejäl känga av Londen.

Under undantagsåret 2020 har många av oss tillbringat mera tid på stugan. Nu kommer Karin Lindroos vackra Stugboken, en mix av inspirations- och anteckningsbok, med tips för en vilsam och kreativ vistelse i fritidsbostaden.

Eva Frantz är tillbaka med en rysare för barn, Nattens drottning, som kanske är ännu mer spännande än Runeberg Junior-vinnaren Hallonbacken.

Sebastian Nyberg, tidigare känd som humoristisk serietecknare, har skrivit Rigelstenen, en fantasyroman för tonåringar. Enligt ofiltrerade rapporter från testläsare lär spänningsfaktorn vara hög: "Min 16-åriga dotter vågar inte läsa vidare, den är så skrämmande."

Frön och främlingar

Men vi vill inte skrämma ihjäl de finlandssvenska barnen och ungdomarna under våren. Vi ger också ut två sympatiska bilderböcker.

Trädgårdsentusiasterna Lina Laurent och Maija Hurme har skrivit och illustrerat Plats på jorden, en berättelse om några vänner som börjar odla mitt i stan.

Men inte bara det – det här är också en faktabok för barn om frön, mikrober, jordmån, kompostering och bokashi, skörd, matlagning och biodling.

Malin Klingenberg kommer med den nya underfundiga boken Främlingarna som handlar om ett missförstånd. Maria Sann debuterar som bilderboksillustratör.

Finlandssvenska favoriter blir äntligen ljudböcker

År 2021 firar vi vår 130-åriga historia. Förlaget förvaltar en kulturens kista som innehåller stora delar av den finlandssvenska litteraturhistorien och nu är det dags att ta in den i ljudboksåldern. Hundra favoriter och klassiker kommer att finnas tillgängliga för ditt öra när året är slut.

– Att göra vår finlandssvenska litteratur tillgänglig bland andra ljudböcker på svenska är ett fint sätt att fira, tycker vi. Vi tänker också att det är viktigt att den finlandssvenska språkvarianten hörs i ljudbokssammanhang, säger Anna Friman, litterär chef.

Böcker av bland annat Edith Södergran, Henrik Tikkanen, Ulla-Lena Lundberg, Kaj Korkea-aho och Kjell Westö kommer att bli ljudböcker under året.

Det här var endast ett plock ur vårt utbud för våren 2021. Fyll kaffekoppen och bläddra i den pinfärska katalogen här. Katalogen hittas också som bilaga.

Magnus "Eftersnack" Londen debuterar som romanförfattare. Foto: Helen Korpak
Ladda ned bild
Satiren No Change! driver med konsulter och företagsvärlden. Omslag: Fredrik Bäck
Eva Frantz andra skräckis för barn. Omslag: Anders Carpelan
Stugboken av Karin Lindroos. Omslag: Magnus Lindström
Rigelstenen är en fantasyroman för tonåringar. Omslag: Ludwig Sandbacka
Bilderboken av Malin Klingenberg. Omslag och illustrationer: Maria Sann
Ladda ned bild
Lina Laurent har skrivit en faktabok för barn. Omslag och illustrationer: Maija Hurme
Ladda ned bild

Schildts & Söderströms höstkatalog bjuder på 16 titlar att se fram emot10.4.2024 11:00:56 EEST | Tiedote

”Katalogen du håller i din hand är fylld av fantastisk litteratur, till stor del skriven av författare med rötterna i Österbotten. I höst är hela tio av titlarna vi har äran att ge ut på Schildts & Söderströms författade av österbottningar. Det österbottniska segertåget är särskilt tydligt i böckerna för barn och unga.” Det skriver Karin Berglund i förordet till höstens katalog. Hon är vår barn- och ungdomsboksredaktör och stolt västnylänning som nominerats till Årets österbottning i Vasabladet år 2009.