Har man tillräcklig digital kompetens inom finska företag och samfund? En kartläggning av behovet av digitalt stöd inleds

– I och med corona har även föreningar och företag i år snabbt övergått till att använda digitala tjänster och alla har inte haft beredskap för det. Medborgarnas behov av digitalt stöd utreddes senast i våras. Kartläggningen av företagens och samfundens digitala kompetens har varit sporadisk och det har inte uppstått någon heltäckande helhetsbild, säger projektledare Minna Piirainen på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Offentliga tjänster digitalt tillgängliga för medborgare och företag senast 2023
Ett av målen i regeringsprogrammet är att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränser. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet.
Syftet med programmet för främjande av digitalisering är att minska behovet för näringsidkare att sköta ärenden på papper och via besök och samtidigt erbjuda fler digitala kanaler. Samtidigt utvidgas också stödet för användning av digitala tjänster, det vill säga digitalt stöd, till att omfatta näringsidkare.
Efter kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd för företag och samfund skapas en eller flera verksamhetsmodeller för att testa vilken typ av digitalt stöd som företagen och samfunden har nytta av. De första verksamhetsmodellerna testas nästa sommar. Med utgångspunkt i testerna utformas en preliminär verksamhetsmodell till stöd för företag och samfund fram till slutet av 2021.
Var med i kartläggningsarbetet!
Det viktigaste målet för det projekt som nu inleds nu är att nå och höra näringsidkare och andra intressegrupper. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata söker på bred front efter samarbetspartner i kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd.
– Vi vill särskilt ha kontakt med organisationer kopplade till företag och samfund. Vi vet att många aktörer redan har gjort sina egna kartläggningar. Vi vill sammanföra uppgifterna och göra ytterligare kartläggningar med olika metoder för att få en heltäckande bild av näringsidkarnas digitaliseringsgrad och behov av stöd, säger Piirainen.
Resultaten av kartläggningsarbetet och den lägesbild som kommer fram utifrån den offentliggörs innan slutet av 2020 och erbjuds till alla aktörer för att användas fritt.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet. I regeringsprogrammet har man som mål att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränserna.
OBS! Meddelandet har korrigerats. Skyldigheten att börja använda endast digitala kanaler för myndighetsärenden senast 2023 gäller inte näringsidkare. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar myndigheterna att erbjuda en elektronisk servicekanal, men förpliktar inte tjänsternas användare, såsom företag.
Nyckelord
Kontakter
Mer information
Projektledare Minna Piirainen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi
Bilder
Länkar
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum