Har man tillräcklig digital kompetens inom finska företag och samfund? En kartläggning av behovet av digitalt stöd inleds

– I och med corona har även föreningar och företag i år snabbt övergått till att använda digitala tjänster och alla har inte haft beredskap för det. Medborgarnas behov av digitalt stöd utreddes senast i våras. Kartläggningen av företagens och samfundens digitala kompetens har varit sporadisk och det har inte uppstått någon heltäckande helhetsbild, säger projektledare Minna Piirainen på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Offentliga tjänster digitalt tillgängliga för medborgare och företag senast 2023
Ett av målen i regeringsprogrammet är att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränser. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet.
Syftet med programmet för främjande av digitalisering är att minska behovet för näringsidkare att sköta ärenden på papper och via besök och samtidigt erbjuda fler digitala kanaler. Samtidigt utvidgas också stödet för användning av digitala tjänster, det vill säga digitalt stöd, till att omfatta näringsidkare.
Efter kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd för företag och samfund skapas en eller flera verksamhetsmodeller för att testa vilken typ av digitalt stöd som företagen och samfunden har nytta av. De första verksamhetsmodellerna testas nästa sommar. Med utgångspunkt i testerna utformas en preliminär verksamhetsmodell till stöd för företag och samfund fram till slutet av 2021.
Var med i kartläggningsarbetet!
Det viktigaste målet för det projekt som nu inleds nu är att nå och höra näringsidkare och andra intressegrupper. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata söker på bred front efter samarbetspartner i kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd.
– Vi vill särskilt ha kontakt med organisationer kopplade till företag och samfund. Vi vet att många aktörer redan har gjort sina egna kartläggningar. Vi vill sammanföra uppgifterna och göra ytterligare kartläggningar med olika metoder för att få en heltäckande bild av näringsidkarnas digitaliseringsgrad och behov av stöd, säger Piirainen.
Resultaten av kartläggningsarbetet och den lägesbild som kommer fram utifrån den offentliggörs innan slutet av 2020 och erbjuds till alla aktörer för att användas fritt.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet. I regeringsprogrammet har man som mål att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränserna.
OBS! Meddelandet har korrigerats. Skyldigheten att börja använda endast digitala kanaler för myndighetsärenden senast 2023 gäller inte näringsidkare. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar myndigheterna att erbjuda en elektronisk servicekanal, men förpliktar inte tjänsternas användare, såsom företag.
Nyckelord
Kontakter
Mer information
Projektledare Minna Piirainen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi
Bilder
Länkar
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum