Digi- ja väestötietovirasto

Har man tillräcklig digital kompetens inom finska företag och samfund? En kartläggning av behovet av digitalt stöd inleds

Dela
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utreder under slutet av året behovet av digitalt stöd bland företagare och samfund samt utbudet av det på riksnivå. Den nuvarande informationen om behovet av stöd i användningen av digitala tjänster är splittrad. Det behövs en helhetsbild för att man på ett bättre sätt ska kunna ge företag och föreningar stöd i användningen av digitala tjänster.

– I och med corona har även föreningar och företag i år snabbt övergått till att använda digitala tjänster och alla har inte haft beredskap för det. Medborgarnas behov av digitalt stöd utreddes senast i våras. Kartläggningen av företagens och samfundens digitala kompetens har varit sporadisk och det har inte uppstått någon heltäckande helhetsbild, säger projektledare Minna Piirainen på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Offentliga tjänster digitalt tillgängliga för medborgare och företag senast 2023

Ett av målen i regeringsprogrammet är att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränser. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet.

Syftet med programmet för främjande av digitalisering är att minska behovet för näringsidkare att sköta ärenden på papper och via besök och samtidigt erbjuda fler digitala kanaler. Samtidigt utvidgas också stödet för användning av digitala tjänster, det vill säga digitalt stöd, till att omfatta näringsidkare.

Efter kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd för företag och samfund skapas en eller flera verksamhetsmodeller för att testa vilken typ av digitalt stöd som företagen och samfunden har nytta av. De första verksamhetsmodellerna testas nästa sommar. Med utgångspunkt i testerna utformas en preliminär verksamhetsmodell till stöd för företag och samfund fram till slutet av 2021.

Var med i kartläggningsarbetet!

Det viktigaste målet för det projekt som nu inleds nu är att nå och höra näringsidkare och andra intressegrupper. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata söker på bred front efter samarbetspartner i kartläggningen av behovet och utbudet av digitalt stöd.

– Vi vill särskilt ha kontakt med organisationer kopplade till företag och samfund. Vi vet att många aktörer redan har gjort sina egna kartläggningar. Vi vill sammanföra uppgifterna och göra ytterligare kartläggningar med olika metoder för att få en heltäckande bild av näringsidkarnas digitaliseringsgrad och behov av stöd, säger Piirainen.

Resultaten av kartläggningsarbetet och den lägesbild som kommer fram utifrån den offentliggörs innan slutet av 2020 och erbjuds till alla aktörer för att användas fritt.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Digitalt stöd för näringsidkare är en del av finansministeriets program för främjande av digitalisering, som förverkligar regeringsprogrammet. I regeringsprogrammet har man som mål att Finland ska vara känt som en föregångare, där de möjligheter som digitaliseringen och den tekniska utvecklingen medför utvecklas och tas i bruk över förvaltnings- och sektorsgränserna.

OBS! Meddelandet har korrigerats. Skyldigheten att börja använda endast digitala kanaler för myndighetsärenden senast 2023 gäller inte näringsidkare. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar myndigheterna att erbjuda en elektronisk servicekanal, men förpliktar inte tjänsternas användare, såsom företag.

Nyckelord

Kontakter

Mer information


Projektledare Minna Piirainen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi

Bilder

Länkar

Om

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.

http://dvv.fi/sv

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.

Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote

2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.

Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release

As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye